Pukaňce Slovenskje


*Titul nenásilne aluzívne pravopisom odkazuje na rok vzniku opisovaných textov, venovaný Ludevítovi Štúrovi.

Slovenská populárna literatúra 2015

 

1 Fantastika

Žáner sa v uplynulom roku niesol do značnej miery v znamení sumarizácie. Prierezové zbierky próz, často už predtým uverejnených časopisecky či v antológiách, vydali Miloš Janoušek, Alexandra Pavelková, Anton Stiffel, Zuska Stožická a Jozef Žarnay. Spoločne s dvoma súťažnými a jednou nesúťažnou antológiou tak registrujeme narušenie hegemónie románu. Fantastika ukazuje aj svoju druhú tvár, zrkadliacu kratšie texty, ktoré sa okrem príbehu či opisov kulís usilujú zaujať i spôsobom myslenia bez naliehavých ideových posolstiev. Samozrejme, v kontexte mechanizmov knižného trhu je potrebné konštatovať, že zbierka poviedok má v jeho štruktúre charakter viac-menej nekomerčný. Presah za limit dominujúcej línie popkultúry je však miestami zdanlivý. Neznamená totiž kvalitatívne prekročenie väčšinových požiadaviek, ale odklon, podnietený internými potrebami užšej komunity fandomu. Vrátane zábleskov atmosféry nadšeného amaterizmu.

 

1.1 Zbierky poviedok

Miloš Janoušek – Testament (Artis Omnis): Miloš Janoušek, člen združenia Slnovrat a skupiny Jednofázové kvasenie, autor kníh o histórii slovenského folku a alternatívneho divadla, sa po vyše dvadsiatich rokoch vracia k poviedkovej tvorbe. Viaceré texty (Lazarov syndróm či Malé kúzla dlhých letov) sa v 90. rokoch uplynulého storočia prebojovali do finále súťaže Cena Gustáva Reussa o najlepšiu poviedku zo žánrov vedeckej fantastiky, fantasy a hororu, takže vyšli v zborníkoch Krutohlav. Janoušek nešokuje dynamickým dejom. Jeho poviedky obsahujú prvky absurdity a alegórie, často a s obľubou opäť využívajú komponenty vedeckej fantastiky či hororu. Autor prejavuje väčší záujem o špekulatívnu než rekreatívnu polohu žánru a zaujme predovšetkým priaznivcov dobrodružstiev myslenia.

Alexandra Pavelková – Údolie ľalií (Vydavateľstvo Slovart): Fantasy poviedky autorky prvého slovenského fantasy románu prepája rámcový príbeh. Kniha má prierezovo-sumarizačný charakter. Väčšinu próz autorka pôvodne publikovala samostatne v antológiách či finálových zborníkoch literárnych súťaží. Príbehy s fantastickým ozvláštnením rozpráva/z elektronického média číta striedavo viacero osôb (medziiným víla, pracovníčka realitnej kancelárie, pes a podnikateľ, ktorý si brúsi zuby na lokalitu obývanú nadprirodzenou bytosťou) počas záplavy pri riečke Slatine. Čitatelia zazrú obraz maľovaný v renesančnej Florencii krvou zavraždených obetí, prečítajú si plnokrvný pomstiteľský western v kulisách ranoslovanského sveta, takmertragédiu vášne, lásky, zrady, krvi, tajomstva, dediny à la Urban/Švantner a zažijú atmosféru súperenia uhorského kráľa Bela IV. so stvoreniami legiend v údolí Slatiny. Autorka zručne preplieta motívy povestí s vlastnou fantáziou. Princíp Dekameronu a pradávneho zdieľania zážitkov funguje aj v súčasnosti, mágia podmanivého jazyka a nevtieravý náznak romance tiež.

Anton Stiffel – Zabudnutý vesmír (Hydra): Kniha prináša (zatiaľ) kompletný súbor próz zo Zabudnutého vesmíru, autorom nazvaného Univerzum Staničného systému. Okrem prostredia s jednotne stvárnenými kulisami spája príbehy svojrázna kombinácia hard science fiction s romanticky uchopenými vzťahmi, čo je pre Stiffelovu tvorbu charakteristické od začiatku. Väčšinu próz uverejnených vo zväzku síce autor už časopisecky alebo v zborníkoch publikoval, v knihe však ponúka prepracované varianty – občas i s pozmeneným vyústením deja.

Priamočiarosť konania Stiffelových hrdinov a hrdiniek miestami pôsobí rozprávkovo naivne. Ako správne poznamenáva v predslove ku knihe Ivan Aľakša, autor nadväzuje na tradície juvenilnej fantastiky Jozefa Žarnaya, Jozefa Repka či Jána Feketeho. Stiffelova próza má potenciál osloviť najmä mladých čitateľov. Putovanie po omamným nebezpečenstvom vábiacich vesmírnych diaľkach tvorca cyklu obratne prepája a kombinuje s rovnako vzrušujúcimi výletmi postáv do virtuálnej reality. Okrem deja zaujme priestorovou predstavivosťou (v poviedke Visiaci svet konštruuje planétu, na ktorej sa ľudia udržiavajú v životodarnej kyslíkovej vrstve nad povrchom spustení z asteroidov na lanách) a zmyslom pre takmer mýtickú jednotu univerza.

Anton Stiffel je nadaný rozprávač, schopný upútať milovníkov priamočiarych príbehov so zmyslom pre sentiment, a v 22 poviedkach na ploche 500 strán textu ponúka jednoznačne najprepracovanejší svet slovenskej vedeckej fantastiky.

Zuska Stožická – Mamut farby malinového lekváru (Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov): Druhá zbierka vedeckofantastických poviedok autorky ponúka príbehové sondy do vnímania a cítenia ďalekoblízkej odlišnosti. Autorka zručne uchopuje psychologizáciu postáv i biologické kulisy. Čitateľov spolu s hrdinami zavedie medziiným do útrob obrovskej rastliny. V titulnom príbehu prostredníctvom detského pohľadu ústredného protagonistu mýtizujúcou logikou presvedčivo ukazuje krehkosť hranice ilúzie a reality v textoch. Zaujímavé témy a vyspelosť spracovania posúvajú Stožickej diela aj za rámec záujmu výlučne žánrovo orientovaných čitateľov komunity priaznivcov fantastiky.

Jozef Žarnay – Vesmírne prípady (Artis Omnis):Prvú časť knihy autora známeho predovšetkým sci-fi románmi pre mládež vydávanými v 70. a 80. rokoch 20. storočia tvoria vedeckofantastické poviedky, druhú cyklus príbehov zo žánru vesmírnej detektívky, spätých postavou vyšetrovateľa Rada Torysana a jeho známych, s ktorými sa počas rozpletania záhad stretáva. Žarnayove hutné príbehy zaujmú nielen pointou, ale i pôsobivou nevtieravosťou atmosféry. Mladších čitateľov možno prekvapí komótnejšie tempo pohybov a zvyk postáv zhovárať sa, prípadne premýšľať. Popri, ba miestami namiesto, poskakovania, pobiehania, streľby a súloženia. Možno však momentálne archaicky pôsobiaci text umožňuje iné vnímanie, ktorému prídeme na chuť tak trocha okľukou.

 

1.2 Zborníky, antológie

Fantázia 2015 – antológia fantastických poviedok (Fantázia media, zostavili Lucia Lackovičová, Ivan Aľakša): Publikácia obsahuje 20 poviedok finalistov jednotlivých kategórií azda už nielen v rámci žánru nesporne najprestížnejšej slovenskej literárnej súťaže Martinus Cena Fantázie. Na prvých piatich miestach v celkovom poradí sa umiestnili fantasy z prostredia koncentračných táborov druhej svetovej vojny, vedeckofantastický príbeh s hrdinom, ktorý predal oči, nadprirodzenom ozvláštnený krimipríbeh z nočného Pressburgu, horor o študentoch, búrke, fyzike a profesorovi, a próza o zneužívaní detí. Pravdaže, tiež s prvkami fantastiky, čiže sa, našťastie, nemohla stať.

Keď si vymýšľam... 2015 (Mestský úrad Vrbové v spolupráci s Gymnáziom J. B. Magina a TSK, zostavil František Glos): Na 16. ročníku literárnej súťaže vedeckofantastických poviedok Keď si vymýšľam, organizovanej Gymnáziom J. B. Magina a mestom Vrbové, sa v troch kategóriách (žiaci základných škôl, stredoškoláci, poviedky v angličtine) zúčastnilo 98 prispievateľov. Najvyššiu priečku vo všetkých troch prípadoch obsadili dievčatá/ženy (Jana Jakábová, Denisa Lakoštíková, Katarína Jančeková). Pretože fantázii sa medze nekladú, viaceré z poviedok, vrátane víťazného textu Denisy Lakoštíkovej pod názvom De la Mort, patria do žánru fantasy literatúry. V zborníku sa okrem troch ocenených textov ocitlo aj viacero ďalších zaujímavých príbehov, ktoré svedčia o kreativite tvorcov literatúry mladých dospelých.

Rozmarná fantastika (Hydra, zostavili Katarína Soyka a Lenona Štiblaríková): Antológia humorne ladených fantastických poviedok (28) od menej známych i známejších autorov z Čiech (7) i Slovenska (18) ponúka smiech láskavý, rozšafný i drsný. Chvíľkové rozptýlenie, príležitosť na reflexiu. V knihe nájdeme bláznivé gagy bez záväzkov i pointy s dlhým odoznievaním, takmer mikropoviedky a 75-stranovú novelu o hľadaní reprezentatívnej manželky pre veľvyslanca na cudzej planéte. Pestrosť poteší a odľahčený tón azda neurazí. Ľahkosť nie je vždy zľahčením a jednoduchosť nemusí byť primitívna. Napokon, príbehy približujú hravý aspekt žánru aj v temnejších či bizarných polohách.

 

1.3 Románová tvorba

Filip Červenák – Príbehy spod kiltu (Hydra): Ústrednými hrdinami knihy sú štyria bratanci McEeshovci. Wiliam, Wrabec, Eric a Rob. Všetci majú kárované kilty s predkiltím a zákiltím. Žijú v drsnom kraji plnom trpaslíkov, drakov, trolov a temných bytostí. Preto im neostáva inšie, než byť hrdinami, ponúkať (úspešne) démonov domácou klobásou, chodiť do krčmy, biť sa do prvej krvi, hľadať si nevestu medzi vílami a riešiť záhadu unesených diev. Decentná paródia hrdinskej fantasy s Veveričiakom v úlohe supermana voľne nadväzuje na kulisy obľúbených hier na hrdinov známych vo fantasy komunite.

Katarína Soyka – Cval kentaura (Hydra): Na koč princeznej, ktorú po vláde túžiaci strýko posiela napospas sobášu s temným elfom, zaútočia tajomní bojovníci. Pokus o únos či vyslobodenie? Zachráni hrdinku brat a dedič trónu? Hravou formou zľahka napísaná klasická fantasy. Intrigy, boj o moc, nadprirodzené bytosti. Svojským spôsobom využité rekvizity mýtov a rozprávok v piatej knihe autorky opäť prinášajú dobrodružstvo a romantiku.

Lenona Štiblaríková – Tester (Hydra): Príbeh zo subžánru military sci-fi. Testerovi Vlastimilovi unesú milenku, dcéru nadriadeného, priamo z postele. Hrdina vstane a následne sa ocitneme v útrobách slovenského (samozrejme, prísne tajného) zbrojárskeho priemyslu a tajomstiev postavených, no nefungujúcich staníc metra nášho štátu.

Miroslava Varáčková – Adaptácia (Vydavateľstvo Slovart): V dystopickom príbehu nás autorka prenesie do postkatastrofického sveta, v ktorom zvyšky ľudstva bojujú o prežitie. Tvrdo a nemilosrdne. Simonova pomoc pútničke Zoyi je preto z hľadiska komunity zločinom. Previnilec sa musí spolu s malou sestrou a dievčinou vydať v ústrety útrapám a neznámu.

 

2 Detektívka, horor, triler

Peter Adamecký – Vyznávač (Artis Omnis): Kulisou príbehu je Bratislava počas veľmi dôležitých rokovaní EÚ. Samozrejme, v skutočnosti ide o – pst! Prísne tajné! Šéf služby chcel po opiáši spáchať na premiéra atentát ogrcaním, no trafil iba koberček. V garážach na Hrade neďaleko poradnej miestnosti bliká kontrolka zvyšujúcej sa rádioaktivity. Pomedzi kvapky kyslého dažďa kĺžu na púpavových padáčikoch islandsko-islamskí teroristi. Izraelské tajné služby sú v pohotovosti. Zároveň v Nórsku za zvláštnych okolností zomrel slovenský veľvyslanec. Bývalý spravodajský dôstojník Adam Kňazovický počas pátrania po boku švárnej veľvyslancovej dcéry, vybavenej špeciálnym výcvikom, a priateľa, génia v oblasti IT (to je tradičná funkcia, ktorá v modernom trileri zastupuje postavu mága) narazí na záujmy všemocnej Quarthy. Nitky intríg však, ako už z vyššie uvedeného vyplýva, siahajú ďaleko za hranice. Osud malej krajiny sa ocitá na vážkach geopolitiky a Adamecký zasa zdržanlivo dávkuje mrazivé náznaky irónie.

Alica Bartková – Piková sedma (Vydavateľstvo Tatran): Vyšetrovateľ Peter Jablonský pátra po sériovom vrahovi, ktorý na mieste činu zakaždým zanecháva odkaz v podobe pikovej sedmy. Jednou z obetí je aj bývalý programátor a učiteľ informatiky, ktorého na mieste činu sledujeme trikrát – očami vraha, vyšetrovateľa a jeho syna v role svedka. Inak je príbeh písaný v tretej osobe a je pomerne, hoci miestami trocha kostrbato, dynamický. Okrem kriminálnej zápletky sa zľahka dotýka aj tém rasizmu a neonacizmu.

Michal Čierny – Prípad Corso (Vydavateľstvo Tatran): Štvrtý príbeh z cyklu kriminálnych románov spätých s prostredím protidrogového oddelenia sa medziiným zaoberá „prípadom“ vplyvného drogového dílera Miroslava Gorsaga. Zadržaný je na základe „materiálu“ nájdeného pri prehliadke usvedčený. Onedlho sa však v dôsledku podivných kľučiek justície dostáva na slobodu... Napínavý príbeh sa okrem samotného vyšetrovania usiluje rozoberať aj problémy širšieho spoločenského rázu.

Dominik Dán – Krv nie je voda (Vydavateľstvo Slovart): Príbeh sa odohráva v roku 1992. Krauz sa zaoberá príšerným prípadom upálenia mladej ženy a jej dieťaťa. Skúsený autor zdržanlivo, hutne a vecne rozpráva o boji s beštialitou. Nie, dôvtipných logických kľučiek detektívnych rébusov sa nedočkáme. Na uniformy Dánových policajtov sa okrem driny lepí špina, ktorú síce prací prášok zmyje, no vnútri ostáva stopa trpkosti.

Radovan Dunaj – Amnestia, ktorá rozpútala peklo (Dixit): Detektívny triler s prvkami literatúry faktu sa odohráva v časovom rozmedzí od októbra 1986 do marca 1990. Živly, pardon, ľudia, vyrazili von. Autor presvedčivo opisuje prostredie väzníc vrátane kšeftovania a potýčok väzenských gangov. Ťažisko knihy tvorí opis pozadia a okolností najväčšej väzenskej vzbury v slovenských dejinách. Pravdaže, keďže máme do činenia s románom, prepojenia smerom von a nahor sú domyslené. Desivo dômyselne a pravdepodobne.

Martina Horňáková – Mesto verných (Richard Lunter – KICOM): Bratia Daniel a Nicholas Newillovci, chovanci britskej internátnej školy, sa cez prázdniny, ktoré strávia v Košiciach, ocitnú vo víre tajuplných udalostí. V podzemí. Ohrození nebezpečnou osobou... Keďže próza je v kontexte fenoménu literatúry pre mladých dospelých určená mládeži zhruba vo veku protagonistov, má šťastné a nekrvavé vyústenie.

Miro Hrubjak – Chobotnička (Ikar): Daniel, profík schopný denne jediným kliknutím odstrániť stovky softvérových zádrheľov, sa dostane do konfliktu s mafiou. Myšlienky/technológie svištia rýchlejšie než guľky. Hrdina našich čias zápasí zasvätene, so zápalom – a, našťastie, s trochou nadhľadu autora, ktorý pre pobavenie a poloironickú satisfakciu rozpútal n-tú verziu príbehu o čestnom, spravodlivom pomstiteľovi. Dobru sa pritom darí aj prostredníctvom „preventívnej krutosti“. Ústredný kladný hrdina zabíja skôr, než stihnú zabiť tí skrz-naskrz zlí Oni. Predvída ťahy protivníka vopred – a tak nás ušetrí srdcedrásajúcich scén umierania nevinných. Keďže debutant okrem zvládnutia technológie pradávnych pravidiel masovej literatúry disponuje aj rozprávačským talentom, ponúka čitateľom svižný, z epického hľadiska šikovne zostrojený, vnútri hravej textoilúzie fungujúci príbeh.

Jozef Karika – Tma (Ikar): Televízny scenárista prichádza do osamelej chaty v Malej Fatre, aby si vychutnal pokojnú zimnú atmosféru. Príde však o zrak a zostáva odkázaný sám na seba na ploche niekoľkých štvorcových metrov. Áno, takéto podmienky stanovil autor niekoľkostostranovému románu, ktorý prečítate na dúšok – len zo strachu z tmy... Jednoduchý pud pôsobí natoľko, že sa hanbíme – alebo bojíme? – priznať autorovi majstrovstvo, či prinajmenšom schopnosť uhrančivého písania. Áno, Tma boduje v rebríčkoch predajnosti – aj pred zahraničnými titulmi. S rozochvením v očiach kritik priznáva, že opäť podľahol. Aj v dôsledku autorovej odvahy rozpútať román v prostredí chudobnom na rekvizity s rozprávačom v prvej osobe! Bravúrne vyvzdorovaná epika.

Jozef Karika – Čierna hra: Vláda mafie (Ikar): Príbeh z divokých deväťdesiatych. Korupcia a násilie. Politika si tyká s podsvetím. Prezidentovi unesú syna do Rakúska, v Bratislave na Dulovom námestí strčia mafiáni počas vybavovania si účtov maníka do otvoru kanálovej šachty (samozrejme, dolu hlavou). Časť deja sa odvíja na Balkáne počas konfliktu v Bosne. Z hľadiska uchopenia témy je Čierna hra do určitej miery protikladom vypätej introspektívnosti Tmy. Karika opäť ukazuje inú tvár autorskej stratégie. Tentoraz rozohráva spletenec osudov siedmich protagonistov. Kompozične dômyselne vystavaná próza pozostáva z kapitol uvádzaných textami, ktoré na prvý pohľad priamo s dejom nesúvisia. Ich prítomnosť sa vysvetlí nasledovným čítaním. Spisovateľ teda narúša aj lineárnosť vnímania. Nabáda premýšľať, hľadať, odkrývať aj neprvoplánové subvýznamy. Napriek vonkoncom nie jednoduchej kompozícii je dielo pútavé, epický potenciál priaznivcov žánru zaiste strhne. Titul získal od „materského vydavateľstva“ ocenenie Zlatá kniha (viac než 15 000 predaných výtlačkov) a taktiež Zlaté pero, t. j. cenu literárnej kritiky.

František Kozmon – Posledný prípad kapitána Čontoša (Forza Music): Na verejných záchodoch v blízkosti Železnej studničky nájdu mŕtvolu psychedelikami predávkovaného muža, dobodaného chlapca a dievča v šoku. S ranou vo vagíne. V debutovom románe vystupujú smrteľne chorý vyšetrovateľ a pedofil, ktorý vzbudí lásku obete, dievčatka nájdeného vo vyššie uvedenom stave. Labutiu pieseň skúseného policajta podfarbuje desivý príbeh zneužitej Ester, prepletený s osudom študenta-narkomana na šikmej ploche a jeho mladšieho introvertného brata. Očakávaný vzťah vyšetrovateľa a vyšetrovateľky na pozadí prítomnosti mozgového nádoru skôr zabliká než zaiskrí. Pôsobivo. Autorovi sa darí postavy profilovať z viacerých zorných uhlov, plasticky. Bez barličiek zjednodušujúcej čiernobielosti popkultúrnych pseudocharakterov. Absurdnosť textu, miestami balansujúca na hranici mystifikácie, mrazí. V budúcnosti, po zručnejšom uchopení metódy, sa máme na čo tešiť a zároveň sa obávať hrôzyplného splynutia s ilúziou skutočnej hrozby. No pretože skutočne prekvapivých nápadov mnoho nebýva a Kozmon ich má v zásobe hneď niekoľko, väčšina čitateľov mu iste ochotne odpustí logické medzery. František Kozmon sa vo svojom prvom prípade prejavil ako talentovaný a citlivý prieskumník ľudskej duše.

Gustáv Murín – Volajú ma Žaluď... a ešte ma nedostali (Matica slovenská): Autor sa po preskúmaní terénu cez literatúru faktu pokúša o beletristické uchopenie príbehu mafiánskeho bossa. Reálnu predlohu pritom kombinuje s inými reálnymi udalosťami. Text je uchopovaný takmer výlučne zvonka, zmena reality na fikciu sa deje v podstate práve len v predošlej vete spomenutým spôsobom. Takmer vôbec teda nemáme do činenia so stvárňovaním témy. Zaiste, priaznivci overených detailov budú zrejme v porovnaní s Karikom hulákať obdivom. Murín je presnejší. Avšak na ploche beletrie jednoznačne omnoho menej presvedčivý. Letmo načrtnuté postavy sa v priestore románu nevyhnutne stávajú plochými figúrkami šuštiacimi papierom. Napriek žurnalisticky trefným postrehom kniha ako celok nefunguje. Murín mohol v súlade so svojím osobnostným potenciálom namiesto priameho rozprávania uprednostniť typ dokumentárnej prózy, v ktorej by nechal priamo zaznieť citované svedectvá.

Mark E. Pocha – Z temnôt – Príbehy na bezsennú noc (Hydra): Kniha ponúka drabble, teda texty do 100 slov s mrazivým nádychom, nečakanými pointami a hororovou atmosférou. Akt lásky s výkladovými figurínami, slasher (prevažne filmový, tematicky špecifický subžáner na pomedzí trileru, hororu a splatteru, populárny predovšetkým v 80. rokoch minulého storočia). Dejová schéma je jasná. Partia tínedžerov sa vydá na výlet, kamsi na chatu, žúrujú a tešia sa zo sveta i seba, keď tu zrazu KTOSI začína mladíkov a mladice vraždiť... Útek temným lesom... kde na chrbát už-už dýcha maniakálne démonický vrah...

 

3 Romanca

Kvôli rozsahu spomenieme spomedzi desiatok titulov nesporne pútavej literárnej nádielky len niekoľko príkladov.

Gabrielle Bernátová – Nezastaviteľná mrcha (Marenčin PT): Lea plánuje pomstu voči manželovi Levovi. Na scénu prichádza tajomný, des šíriaci Havran. A Lea postupuje ďalej a ďalej cestou nenávisti. Náruživo naružovo emancipovaná. Azda napokon definitívne skončí pohltená zlom v sebe? Z lásky v texte ostalo zdanie, zopár kabeliek s líčidlami a ozvena tradície: Švárna kuchárka alebo Dobrodružstvá nerestnej ženy (1770) od Michaila Dmitrijeviča Čulkova je pikareskný román o mladej prostitútke Martone, pretĺkajúcej sa životom bez morálnych zábran, napísaný voľne podľa vzoru Úspechov a útrap skvelej Moll Flandersovej (1722) od Daniela Defoa. Trpezlivým čitateľom sa takéto príbehy, samozrejme, nezunujú.

Mária Ďuranová – City bokom! (Slovenský spisovateľ): Betka, redaktorka lifestylového časopisu, začne po módnej prehliadke v Londýne pod dojmom zážitku pracovať na svojej vizáži a správaní. A z káčatka sa, aspoň čiastočne, stáva labuť. Stretne príťažlivého muža, ktorý s ňou nechce zdieľať iba okienko vo facebooku... Ak chcete vedieť, či sa fešák náhodou nevolal Hans Christian A., čítajte desiatu knihu autorky vydanú v priebehu deviatich rokov.

Daniella Ferková – Tanec pre Luciu Frey (Vydavateľstvo Slovart): Knižka z kategórie literatúry pre mladých dospelých. Šestnásťročná autorka prináša príbeh šestnásťročnej Lucie. Hrdinka sa vrátila po náhlej smrti otca z Francúzska do rodných Košíc. Prerušila tak sľubnú tanečnú kariéru. Domov je síce sladký, lenže dievčina je mame skôr na príťaž. Nevie sa zžiť ani s novým prostredím medzi vrstovníkmi. Pomerne zručne uchopený príbeh debutantky chutí trpko, pretože autorka rozpráva o tom, čo mladé dámy naozaj zaujíma a trápi. Vonkoncom nie iba v štýle ružových kabeliek.

Dominika Ponechalová – Punková princezná sa vracia (Slovenský spisovateľ): Pokračovanie príbehu Punková princezná (2008). Karolína má dobré rodinné zázemie, prácu, kapelu. Avšak čakajú na ňu problémy s priateľom Jakubom. Navyše mama so sestrou voľačo kujú za chrbtom protagonistky... Zľahka s chuťou načrtnutý príbeh v rytme literatúry pre mladých dospelých iste zaujme predpokladané publikum.

Mária Blšáková – Skrátka mi preplo / A čo ak preplo im (Marenčin PT): Dilógiu prepája postava ústrednej protagonistky Emy, ktorá kvôli ženatému milencovi podstúpi interrupciu. Milovaný sa síce rozvedie, avšak vezme si inú. Ema sa psychicky zrúti. Romány čiastočne pozostávajú z denníkových zápiskov protagonistky – denník si vedie na radu psychoterapeuta.

Denisa Fulmeková – Štrikovaní frajeri (Vydavateľstvo Slovart): Trpká asi-ani-nie-antiromanca neponúka, ale trpezlivo a zasvätene opisuje problémy žien po štyridsiatke, ktoré niežeby čo i len letmo starli, ibaže sú samy – a preto podnikajú veci dostatočne zúfalé na to, aby sa stali hodnými záujmu aj literárnych námetov... Dáma, ktorá si môže partnera iba uštrikovať, pozná pletaciu ihlicu hádam i v zmysle použitom hrdinkou románu Irmtraud Morgnerovej Život a dobrodružstvá trubadúry Beatrice – potratovo. Komu sa zdá príklad nielen krutý, ale i od veci v zmysle nadmerne vzdialenej súvislosti, nech si uvedomí, že majiteľky štrikovaných frajerov veľa času venujú čítaniu (nielen romancí, v ktoré už nie sú schopné uveriť ani len na papieri), takže pravdepodobnosť stretnutia ich trápenia s bôľom I. M. je pomerne značná.

Lenka Gahérová – Sen z modrého domu (HladoHlas): Hlavnú hrdinku, ženu „v najlepších rokoch za zenitom“, v rámci znižovania stavu prepustia. Na trhu práce v konkurencii s mladšími nemá šancu. Odchádza do zahraničia. Po peripetiách v namáhavom zamestnaní zdedí po predkoch starý kaštieľ, ktorý sa usiluje zmeniť na dom pre seniorov. Sociálny akcent deviatej knižky Lenky Gahérovej je napriek „hojivému utíšeniu“ v podobe vyššie spomenutého „osudového zvratu“ citeľný.

Iris Kopcsayová – Bez lásky (Drewo a srd): Autorka v knižnom debute nemilosrdne presvedčivo popisuje rozpad/rozklad vzťahu. Odľubovanie sa, odcudzovanie, vzďaľovanie do zón dvojosamelosti a problémovej literatúry. Takže o knihe sa určite dočítate aj v iných rubrikách prehľadu. V súvislosti so žánrom, ktorý kniha spôsobom písania i pohľadom na svet popiera, nedvojzmyselne konštatujme, že zachytenie erotických scén sa v tomto prípade zmenilo z predvádzania gymnastických úkonov na precízne citlivý záznam úzkostných stavov... Vzhľadom na tému a atmosféru sa citoslovce „bravo“ nehodí, rozhodne je však tento román schopný prečítať inteligentný čitateľ bez pocitu duchovno-duševného sebavyprázdnenia. A preto sem – nemilosrdne – patrí iba kvôli podtitulu.

Zuzka Slaninka – Skrytý dar (Vydavateľstvo Tatran): Autorka vnímavo zachytáva vzťah muža a slobodnej matky s postihnutým dieťaťom. Pretože aspekt nedospelého netvorí iba kulisu, nevdojak, so zimomriavkami na chrbte prenikáme do útrob nie veľmi chcenej a želanej inakosti, s ktorou sa však hrdinovia musia vyrovnať.

Kristína Farkašová – Som mama (Ikar): Autorka sa témy materstva zmocňuje príjemne nesentimentálnym spôsobom. V krátkych kapitolkách vtipne popisuje peripetie výchovy dvojičiek. Knižku dopĺňajú milé ilustrácie autorkinho otca, herca Borisa Farkaša. Úroveň samotného textu je však miestami nepriaznivo poznačená „štylistickou nezáväznosťou“. Príbehy pôvodne vychádzali na blogu, autorka sa v knižnej podobe s prerábaním príliš nepohrala. Škoda.

Camille Labas – Autostopom s tromi deťmi (Post Scriptum): Nemecko, Taliansko, Turecko, Gruzínsko, Anglicko. Decká, batohy, nasadať, ideme. Zbohom samota, rodina, vlasť... ideme sa inde pásť. Avšak pozor, cesta je pasca... Autorka spoznáva ďaleké krajiny nevyhnutne prostredníctvom nie celkom všedných ľudí. Žene s troma živými klbkami plnými energie, ktoré v snahe dodržať disciplínu aspoň natoľko, aby sa z krajnice neocitli na vozovke pod kolesami, rozhodne nezastaví nik bez zmyslu pre dobrodružstvo. Konkrétne detaily rodinného cestopisu si vychutnajte sami.

Adriana Macháčová v knihe Hubertove ženy (Ikar) zaujímavým spôsobom koncipuje postavu manipulatívneho titulného hrdinu. Podľa tvrdení Emy, mladšej sestry lekárky Lýdie, je to tyran s psychopatickými sklonmi. Zároveň však aj (Lýdiin) bývalý spolužiak z medicíny a doposiaľ aktuálne zraňujúcim spôsobom blízkou príbuznou „prebratá láska“. Keď sa Lýdia počas gratulácie k narodeninám od sestry dozvie, že ju manžel vyhodil z domu, začne sa zamýšľať. Ba priam snívať. Keď zistí, že Ema je nezvestná, začne konať... Detektívna zápletka text osvieži, podstatou však zostáva autorkina schopnosť nahmatať problém.

Podobnú kombináciu žánrov nájdeme aj v príbehu Takmer dokonalý muž (Marenčin PT) od Kristíny Pavelkovej. Lenkin idol, podmanivého Andreja, sledujeme aj očami prokurátorky Alice.

A do tretice. Mirka Domanická, hlavná hrdinka knihy Evy Hraškovej Nebo vonia tebou (Marenčin PT), ktorá vyrastala ako polosirota tyranizovaná otcom-alkoholikom, zažíva stretnutia s mamou v snoch. Jedného dňa sa však predstava príde rozlúčiť – a cez vrstvu mystického fantaskna zrazu bolí naozaj...

 

4 Historická próza

Tomáš Borský – Interregnum (Richard Lunter – KICOM): Rok 41 n. l. Rím. Posledné dni hrôzovlády psychopatického cisára Caligulu. Čas zmätkov a ukrutností. Mestský prefekt Aulus Iulius Melinus vyšetruje vraždu významného senátora a cisárovho spojenca. Mŕtvolu nájdu po výkriku pri stene chrámu bohyne Vesty členovia nočnej hliadky na čele s Auliovým priateľom Gaiom Anciom Galicom. Tajomný vrah však neostane pri jednej obeti. Postupne odstraňuje osoby, ktoré Melinus odhalí ako dôležité zdroje informácií pre prípad. Príbeh je svižný. Autor sa usiluje o zrušenie bariéry časového odstupu. Namiesto presily archaizujúceho pátosu ponúka bezprostrednosť. Miestami sa blysne v humorných situáciách, inokedy zasa text posunie do nevhodnej pozície grotesky/sebaparódie.

Juraj Červenák – Ohnivé znamenie (Vydavateľstvo Slovart): Trio Stein-Barbarič-Jaroš v treťom zväzku cyklu detektívnych príbehov z prelomu 16. a 17. storočia rieši záhadu únosov mladých žien. V podunajských lužných lesoch Barbarič cestou z Viedne do Prešporka nájde pozostatky ľudských tiel. Tie naznačujú premyslenú činnosť bandy bezohľadných lupičov a obchodníkov s otrokmi údajne napojenými na moslimský Balkán. V Prešporku navyše vyčíňa prízrak. Značkuje obete popáleninami. Mešťania sa hádajú so šľachtou. A mŕtvoly pribúdajú... V porovnaní s predošlými dvoma časťami je príbeh rozsiahlejší a hlbší. Hlavnú dejovú líniu Červenák veľmi pôsobivo „vystužil“ použitím dobových legiend a autentických dobových prípadov – a tak sa v texte mihne napríklad upálenie klobučníckeho majstra za sexuálne zneužitie svojich dvoch pomocníkov, strašidelní duchovia vo veži na Hlavnom námestí – ale i reálny prízrak grófky Bátoriovej. Presahy smerom k fikcii si vychutnajte sami.

Juraj Červenák – Železný polmesiac (Vydavateľstvo Slovart): Román opisuje predohru útoku osmanských vojsk na hornouhorskú pevnosť Ujvár – Nové Zámky v lete roku 1663. Kresťania na čele s veliteľom Adamom Forgáčom sú v menšine, navyše strácajú energiu spormi medzi viedenskou vrchnosťou a záujmami uhorskej šľachty. Kapitánovi Báthorymu sa po návrate podarí nájsť a zachrániť svojho syna pôsobiaceho v partii adolescentných zbojníkov. Chystá sa domov, avšak vojnové plány mu skrížia cestu – a začína sa boj... Milovníci napätia na pozadí presvedčivo vykreslenej atmosféry 17. storočia nebudú sklamaní.

Hana Košková – Janičiarka (Matica slovenská): Pôsobivo do románovej podoby prerozprávaná novohradská legenda približuje osudy súrodeneckej dvojice unesenej Turkami. Z chlapca Ondreja sa stáva janičiar. A keďže dvojča-Margita sa mu nesmierne podobá, po boku brata absolvuje výcvik... Príbeh je dejovo pestrý, drsný a zároveň miestami poeticky jadrne prostý.

Zuzana Kuglerová – Legenda o Selenovi (TRIO Publishing): Román o láske Žalny k Ratiborovi, vládcovi fiktívneho pohanského kniežatstva v 10. storočí. V príbehu vystupuje aj postava Svätoplukovho „strateného“ syna Mojmíra. Farbistá autorská fantázia rozvinula plnokrvný historický ľúbostný román s pravdepodobnými zvykmi, reáliami a spoločensko-politickým pozadím.

Tatiana Macková – Tieňohra (Artis Omnis): V druhom zväzku knižnej série Nitky osudu sledujeme vznik Veľkomoravskej ríše z perspektívy Pribinu a jeho manželky Valie, netere franského markgrófa Ratboda. Aby sa milovaná cítila v sídelnej Nitrave dobre, panovník nechá postaviť a vysvätiť kresťanský kostolík. Sám však zotrváva pri viere predkov. V krajine teda vládne náboženská tolerancia. Pribina využíva služby/znalosti staviteľov franského pôvodu, ako aj utečencov z Bulharskej ríše. Avšak uchvatiteľ Mojmír, vládca Moravského kniežatstva, na podnet Frankov zákerným spôsobom Nitrianske kniežatstvo obsadí. Okrem zákulisných politických intríg si čitatelia vychutnajú pocitovo pomerne vierohodne stvárnený vzťah Pribinu s Valiou, ale aj napínavý zostup na dno priepasti Macochy.

Jana Pronská – Verenica (Slovenský spisovateľ): Keďže Juliana svojím narodením spôsobí smrť matke, milujúci manžel a otec dievčatko odvrhne. Avšak spravodlivosť zafunguje. Uhorský kráľ dievčatku prinavráti legitímne postavenie šľachtičnej. Rozhodnutie potvrdí jej zasnúbením s Imrichom Tárcaiom, synom grófa Tárcaia. Svadba sa, pochopiteľne, bude konať, až keď obe zúčastnené strany dorastú do dospelosti. Snúbenec však Julianu ani raz nepríde navštíviť! A tak teda vyrazí v ústrety osudu sama. Energická krásavica zočí na kráľovskom dvore v Budíne korheľa a sukničkára. Nádherného! I vrhne sa do príbehu vášne... Strmhlav. Takže ak sa vám následne zdá, že sa postavy nevedia ani chvíľu normálne porozprávať, je to prirodzené. Hlava sa im točí vo víre emócií/deja/hormónov. Skúsená a obľúbená autorka historických romancí vydala v uplynulom roku tiež román Čierna vdova (Slovenský spisovateľ).

 

-red-

Podujatia LIC


 

Obálka slniečka september 2013