Taliani preferujú picture booky

  • Autor článku

    Kristína Kubáňová
    Zobraziť všetky články autora
  • Zaradené v periodiku

    Knižná revue 2018/04
  • Text

    Medzinárodný veľtrh detskej knihy v Bologni je špecifický tým, že ponúka literatúru pre deti, avšak tie naň nemajú prístup. Je určený vyslovene pre vydavateľov a predaj práv. Otvorený je ale aj pre verejnosť. Známy je svojimi výstavami mladých ilustrátorov a hosťujúcej krajiny, ktorou bola v tomto roku Čína. Bologna je mekkou i rajom pre ilustrátorov a spisovateľov. Pre ľudí, ktorí sa venujú tvorbe pre deti, je to najväčší sviatok v roku. Vidieť tu úplne všetko, od najhorších kníh až po artové kúsky, najčerstvejšie novinky v ilustračných a vydavateľských trendoch. V slovenskom stánku bolo vystavených 300 titulov od 40 vydavateľov. Mnohí z nich navštívili veľtrh osobne.

    So slovenskou knihou pre deti je to komplikované. Práve na takomto veľtrhu je najviditeľnejšie, v čom je naša literatúra pre deti špecifická, ale aj to, čo nám chýba. Prečo máme problém predávať práva na naše detské knihy do zahraničia? Pretože nevieme vždy ponúknuť práve to, čo zahraničný trh chce. A to sú väčšinou knihy typu picture book, teda tituly, v ktorých je veľa obrázkov a málo textu. Väčšinou to predstavuje jednu až dve vety na stranu, čo na Slovensku vôbec nefunguje. Keď sa zahraniční vydavatelia pozrú na naše knihy, odradí ich množstvo textu a niekedy aj špecifický typ ilustrácie, ktorá práve nerezonuje v určitom inonárodnom kontexte. Máme však aj ilustrátorov, ktorí tvoria v duchu tohto štýlu. Už aj na Slovensku sú vydavateľstvá, najmä z tých mladších, ktoré sa vydávajú na cestu picture bookov, ale stále je to predovšetkým o texte. Najviac návštevníkov z radov vydavateľov bralo do rúk publikácie z Vydavateľstva Egreš. Zaujali ich výraznou farebnosťou, dôrazom na jasné tvary, zaujímavé farebné kombinácie, neúplné detaily…

    Tieto znaky nie sú spoločné len pre trendy posledných rokov, možno sme len konečne objavili, že to takto funguje vo svete.

    Keď slovenský rodič kupuje deťom knihu a je ochotný zaplatiť za ňu pomerne vysokú sumu, vyberá si titul, ktorý má veľa textu. Ak je ho v knihe primálo, rodič nadobúda pocit, že by vyhodil peniaze za „nič“. Počula som to už od mnohých rodičov. Je to aj tým, že v 90. rokoch v dôsledku rozpadu vydavateľstva Mladé letá zanikla bohatá tradícia picture bookov, ktoré vychádzali v rámci veľkých medzinárodných koedícií, čo pomáhalo prekonávať finančné úskalia malých trhov viacerých európskych krajín. Na slovenskom knižnom trhu tak na dlhé roky ostalo obrovské vákuum. Picture booky sú vstupnou bránou dieťaťa do sveta čítania. Pre vekovú kategóriu 4 až 7-ročných detí je najdôležitejšie zobrať knihu do ruky, pozerať si obrázky, rozprávať sa o nich s rodičmi. Knihy pre tento čitateľsky kľúčový vek u nás jednoducho chýbajú.
     
    Kristína Kubáňová