Básničky pre domáce paničky - Mirka Ábelová

  • Recenzované dielo

    Básničky pre domáce paničky
  • Zaradené v periodiku

    Knižná revue 2016/10
  • Autor recenzie

    Jana Sokolová
    Zobraziť všetky recenzie autora
  • Text

    Mirka Ábelová je v sú-
    časnosti pomerne
    dobre mediálne zná-
    ma slovenská poetka,
    novinárka a aktuálne
    aj hovorkyňa environ-
    mentálnej organizácie.
    Ako poet ka sa vlastným
    debutom predstavila
    v roku 2011 zbierkou
    Striptíz, o tri roky ne-
    skôr upútala knihou
    básní Na! a momentálne prichádza s básnickou
    zbierkou s jemne ironickým názvom Básničky
    pre domáce paničky.
    Vizuálne príťažlivú knihu defi nuje už úvodná
    báseň Domáce básničky. Tá otvára cestu k jed-
    notlivým básňam-mikropríbehom, ktoré vo svo-
    jom názve nesú ženské meno. Výber mien nie
    je náhodný – nasledujú po sebe v kalendári od
    2. januára do 8. mája.
    Kompozične a tematicky zbierka predstavuje
    súdržný celok. Autorka s dávkou irónie komen-
    tuje viaceré ženské spoločenské stereotypy, zre-
    teľné napríklad pri témach materstva, starnutia,
    samoty, odcudzenia sa v partnerskom vzťahu
    a nevery, relativizuje ženskú emancipáciu a fe-
    minizmus. Tematizuje manželskú, mileneckú
    krízu, ktorá vzniká dôsledkom nedostatočnej
    či žiadnej komunikácie. Najčastejšou kulisou
    partnerskej krízy sa stáva intimita noci. Častým
    spoločníkom protagonistiek básní je nanútená
    každodenná, neutíchajúca komercia. Ábelovej
    hrdinky sú zošnurované vlastným intenzívnym
    emocionálnym prežívaním, z ktorého sa nedoká-
    žu vymaniť. Mužský protagonista je často pre-
    zentovaný ako sebastredný, necitlivý, neschopný
    porozumieť žene a jej svetu. So značnou dávku
    úškrnu autorka identifi kuje ženu v spoločnosti
    a jej „poslanie” v nej. V zbierke sa nachádzajú aj
    básne s autobiografi ckými náznakmi (Miroslava/
    Ktoré prejdú, Tamara/A potom, Zora/O čosi menej,
    Viola/Na moment), respektíve básne, v ktorých
    autorka odkrýva svoj subjektívny pohľad na
    písanie, uštipačne sa vyrovnáva s literárnou
    tvorbou a polemizuje s kritikou (Gabriela/Napriek
    tomu, Bohumila/Musím to stihnúť, Miroslava/Ktoré
    prejdú).
    Básne zbierky majú podobu krátkeho príbehu,
    rozprávania s viac-menej vydarenou, údernou
    pointou. Pointa vystupuje v podobe ofenzívneho
    kontrapunktu, ktorým sa uzatvára ženský prí-
    beh. Autorka však väčšinou rezignuje na využitie
    typického repertoáru umeleckých prostriedkov,
    čo je v konečnom dôsledku škoda, pretože tam,
    kde po nich siaha (Veronika/Bez nocí), výrazne
    estetizujú básnickú výpoveď, dokresľujú a zvý-
    razňujú celkovú atmosféru textu. Jazyk básní
    je uvoľnený, nasýtenosť slangovými výrazmi
    (pajzel, zmrd, vrzať, éčka, bríle) sa významne
    podieľa na „zosurovení” básnickej sentencie.
    Navyše úmyselnou snahou zaujať – možno šo-
    kovať – prispieva k anestézii a prvoplánovosti
    básní (Jaroslava/Všetkým). Mirka Ábelová je au-
    torkou intimity, no skutočnosť, že túto intimitu
    čitateľovi takpovediac vnucuje, spôsobuje ujmu
    celej zbierke.
    Básne zbierky sa čitateľovi predstavujú aj
    v špecifi ckej grafi ckej úprave. Vizuálna podo-
    ba jednotlivých strof a veršov na jednej strane
    podporuje rytmus básne (Veronika/Bez nocí, Ta-
    tiana/Výboj), na druhej strane sa autorka snaží
    vystúpiť z istého optického stereotypu knižného
    rozmiestnenia básní. V kontexte knihy je veľ-
    mi vydarená spolupráca s ilustrátorkou Ivanou
    Šátekovou. Jej pastelové kresby protagonistiek
    básní vtipne, lahodne a s ilustračnou ľahkosťou
    dopĺňajú a spoludotvárajú Ábelovej básne, a tým
    aj vyznenie celej zbierky.
    Básničky pre domáce paničky sú nesporne
    zaujímavým dielkom v korpuse súčasnej slo-
    venskej poézie, rovnako jej autorka preukazuje
    značnú dávku rebelskej svojráznosti a nadania,
    napriek tomu mám pocit, že je tu veľa zbytočného
    hrdelného kriku.

Podujatia LIC


 

Obálka slniečka september 2013