• Zaradené v periodiku

Knižná revue 2018/07-08
  • Autor recenzie

Marek Barányi
    Zobraziť všetky recenzie autora
  • Text

Komiks v slovenskom preklade je u nás neexistujúca vec. Jediné komiksy, ktoré si v preklade – v zrozumiteľnom jazyku – môžete prečítať, sú v češtine. A aj v takom prípade je komiks mnohými považovaný za záležitosť pre deti. Preto som bol milo prekvapený, keď som dostal možnosť niečo napísať o slovenskom preklade komiksu Nick Cave: Mercy on Me Reinharda Kleista.

Toto nie je prvý komiks Reinharda Kleista vydaný v preklade. Predchádzali mu príbehy Boxer, Johnny CashSen o olympiádě v českom jazyku. A v roku 2017 bol v Amerike vydaný Kleistov životopisný príbeh o Nickovi Caveovi s podnázvom Mercy on Me. Ak vám meno Nick Cave nič nehovorí, nasledujúci odsek je pre vás.

Nick Cave je austrálsky hudobník, spevák, skladateľ, multiinštrumentalista, spisovateľ a herec. Hudbe sa začal venovať začiatkom 70. rokov, keď spolu s multiinštrumentalistom Mickeym Harveym založil svoju prvú skupinu, The Birthday Party. Tá sa rozpadla v roku 1983, ale Cave spolu s Harveym založili skupinu Nick Cave and the Bad Seeds, v ktorej pôsobí dodnes. Jeho hudba je emocionálna, plná elementov smrti, viery, lásky a násilia. Medzi najznámejšie piesne patria Henry Lee, Red Right Hand (ktorú poznáte z filmu Hellboy a seriálu Peaky Blinders) a Where the Wild Roses Grow s Kylie Minogue.

Okrem toho sa Caveove pesničky objavili vo filmoch Tak ďaleko, tak blízko!, Vreskot 3 a hudobník sa podieľal aj na soundtrackoch k filmom Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom, Cesta, Zem bez zákonaHell or High Water. Teraz – keď už niečo viete o Nickovi Caveovi – si povedzme dačo o komikse.

Ak očakávate priamočiary príbeh, budete sklamaní. Mercy on Me je komiks plný poloprávd a výmyslov. Toto nie je pravdivý príbeh o Nickovi Caveovi, aký sme videli v dokumentoch 20 000 Days on EarthOne More Time with Feeling. Príbeh sa potáca niekde medzi halucináciami spôsobenými drogami a útržkami pravdivých udalostí z Caveovho deštruktívneho vzostupu so skupinou Birthday Party.

Podobne ako pri komikse, ktorý napísal o Johnnym Cashovi, Kleist stvárňuje Caveovu cestu ku spáse – zobrazuje, ako sa z drogového závisláka stal jeden z najmilovanejších a najrešpektovanejších moderných hudobníkov. Kleist sa však vyhýba priamemu rozprávaniu a skôr dáva prednosť postavám z Caveových pesničiek a kníh. Zlynčovaný Euchrid Eucrow z jeho knihy And the Ass Saw the Angel, zavraždená Elisa Day z duetu s Kylie Minogue Where the Wild Roses Grow, zločinec z The Mercy Seat – všetci sú súčasťou skladačky Caveovej legendy.

Niekedy sa Kleist až príliš oddáva fantázii. Namiesto toho, aby vyrozprával príbeh aj ostatných členov skupiny, ktorí pomohli stvoriť Nicka Cavea – Blixa Bargeld, Warren Ellis, Mick Harvey a Tracy Pew –, urobil z nich skôr karikatúry alebo sa objavujú iba letmo ako filmové cameo. Navyše tí, ktorí nepoznajú život Nicka Cavea, budú zmätení, pretože Kleist rád skáče v priestore a čase. V jednu chvíľu vidíme Cavea ako osamelého astronauta, ktorý pošle papierové lietadielko s vyznaním lásky dievčaťu na zemi. Potom sme zrazu svedkami toho, ako bola založená austrálska skupina, ako táto skupina prerástla svoje publikum a jej členovia sa presťahovali do Londýna.

Najväčšou silou Mercy on Me je čiernobiela kresba. Keď Kleist kreslil komiks o živote Johnnyho Casha, bol v pokušení stvárniť Casha ako vychudnutého dlháňa (namiesto šviháka) – pri komikse o Nickovi Caveovi nemusel hlavnú postavu vôbec pretvárať, keďže Cave je vychudnutý dlháň. Okrem toho je Kleist fascinovaný Caveovou tvárou a perfektne vystihuje jeho charizmu. Kresba je dostatočne dynamická na to, aby nenudila a výborne dopĺňa príbeh. Pri čítaní máte neustále pocit, že ste v pohybe rovnako ako hlavné postavy.

Prekladu niet veľmi čo vytknúť, až na sem-tam pokrivkávajúce slangové výrazy. Samotné vydanie je výborné. Pevná väzba takémuto komiksu prospela a titul sa bude krásne vynímať vo vašej poličke medzi beletriou, prípadne literatúrou faktu. Nick Cave: Mercy on Me si zaslúži vašu pozornosť – ak ste fanúšikovia Nicka Cavea alebo komiksu, prípadne ak sa len chcete presvedčiť o tom, že komiksy naozaj nie sú iba pre deti.

Marek Baranyi