Informácie zo súčasnej slovenskej literatúry
HORÚCE LINKY
Polohlasom (Bizarné poviedky) - Peter Karvaš - Svieža intelektuálna hra
Svieža intelektuálna hra
-
Zaradené v periodiku
Knižná revue 2007/19 -
Autor recenzie
Ľuboš Svetoň
Zobraziť všetky recenzie autora -
Text
Svieža intelektuálna hra
Peter Karvaš: Polohlasom (Bizarné poviedky), Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2006
Súbor poviedok Polohlasom písal Peter Karvaš v rokoch 1939 až 1942, knižne však po prepracovaní vyšli až po vojne v roku 1947. Po ich ďalšom prepracovaní v rokoch 1954 až 1958 sa príbehy dočkali nového vydania až v roku 1966, tentoraz s podtitulom Bizarné poviedky. Táto stručná genéza je dôležitá pre pochopenie tvaru tretieho, súčasného vydania.
Prvá z poviedok (Milý pán Hálka) vychádza obojako: v znení z roku 1947 i v podobe z roku 1966. Čitateľ má možnosť konfrontovať obe podoby. Karvaš zmodernizoval výrazivo, zdynamizoval štýl. Bezpríznaková stručnosť má blízko k novinárskemu glosátorstvu, s ohraničenosťou prostredia je priam predurčená na spracovanie do jednoaktovky.
To sa týka aj ďalších Karvašových textov. Takmer zákonite preto po jednom z nich - poviedke Pán si neželal nič - siahol aj režisér Peter Solan. V roku 1971 nakrútil s poprednými slovenskými hercami rovnomennú filmovú frašku ako seminárnu prácu VŠMU. Solanovi sa v nej podarilo zachovať pôvodný Karvašov ironický, ale zhovievavý pohľad na charakter malého bezvýznamného človeka. Kamera v súlade s Karvašovou zviazanosťou príbehu do apokryfného klbka je v priestore vidieckeho hotelíka viac strnulá, ako v pohybe.
Karvaš nie je epik veľkých dejových línií, zvraty a nečakané pointy uňho nachádzajú miesto na pozadí už v úvode prezradeného plátna. Nečudo preto, že ho literárna veda charakterizuje ako prozaika - konštruktéra. V krátkych, nie naplno vyslovených prózach zbierky Polohlasom sa autor vyslovuje o svete a ľuďoch prostredníctvom pochybností svojich postáv, prostredníctvom hlasov svedomia, zmyslu vtedy módnej témy samovraždy alebo prostredníctvom iných etických problémov. V Karvašových rukách je príbeh len konštrukciou, niekedy až experimentálnou, pre rezonanciu úzkostí moderného človeka. Programovo príroda v jeho diele nehrá žiadnu rolu, je v tom odmietnutie lyrizovanej prózy.
Aj po rokoch Karvašove intelektuálne textové hry pôsobia sviežo, neomšelo.
Ľuboš Svetoň
Podujatia LIC
Archívy priestorov
Mila Haugová
9.00Druhá moderna. Slovenská modernistická próza 1920-1930
Michal Habaj
14.00Fiktívne rozhovory
Gabriela Rakúsová
10.00Slováci a Československá republika. Pramene k dejinám Slovenska a Slovákov XIII d
Kolektív autorov
12.00Stavebnosť básne
Ján Zambor
12.00Ema a Max. Rozprávka o psíkovi Gagarinovi
Jana Šajgalíková, Daniela Olejníková
10.00Pohyb k nehybnosti
Vladimír Petrík, Vladimír Barborík
16.00Žiť svoju báseň
Ján Štrasser, Ivan Štrpka
15.00The Bloody Sonnets
P. O. Hviezdoslav / Preklad John Minahane / Ilustrácie Dušan Kállay
10.00Pramene k dejinám Slovenska a Slovákov XIIIc - Slováci a nástup socializmu
Kolektív autorov
13.00O sebe
Kornel Földvári
14.00Hlbiny bezpečia
Rút Lichnerová
12.00Slovenské dejiny II
Michal Bada
16.00Timrava vo výbere Dany Podrackej
Dana Podracká
8.00Osem vytrvalých
Ján Štrasser
10.00Povedz slovo čisté
Anton Baláž
12.00Dínom-Dánom
Tomáš Janovic
11.50Básnik v čase
Michal Habaj
8.00Pramene k dejinám Slovenska
Kolektív autorov
15.00literatúra bodka sk
Peter Balko, Peter Prokopec
11.00Autor a subjekt
Ľubica Schmarcová
8.00Ako si porozumieť s literatúrou
Zora Prušková
8.00