Za Ruku testosterónu

  • Recenzované dielo

    Kladivák: Temnota z Pressburgu
  • Zaradené v periodiku

    Knižná revue 2017/02
  • Autor recenzie

    Juraj Búry
    Zobraziť všetky recenzie autora
  • Text

    Vianoce boli požehnaním aj pre slovenský žánrový a subžánrový knižný trh. Menšie vydavateľstvá zamerané na čitateľov fantastiky dokázali dostať na trh niekoľko titulov. Napríklad žilinské Artis Omnis sa môže okrem iného pochváliť až tromi fantastickými titulmi z konca roku 2016. Jedným z nich je aj prvotina Kladivák: Temnota z Pressburgu od Janka Išu.

    Janko Iša nie je vo fantastických vodách neznámy, pravidelne prispieva do žánrových súťaží a má aj nejaké to umiestenie. Napríklad v roku 2015 získal v rámci Martinus Ceny Fantázie Cenu Béla za najlepší horor. Práve v ocenenej poviedke predstavil svojho hrdinu s magickou kovovou rukou – Kladiváka.

    Kladivák je drsňák každým kúskom. Živí sa špinavou robotou – lebo čo iné budete robiť s nezničiteľnou rukou a takmer nadľudskou silou? Dvíhať na stavbe lešenie? Dej sa odohráva v alternatívnej, temnejšej verzii Bratislavy 90. rokov 20. storočia zvanej Pressburg. Historické odlišnosti Iša neuvádza, ale zdá sa, že komunizmus tam neskončil, možno ani cisárstvo. Akurát mesto reálne ovláda nie establišment, ale gangy a mafia.

    Je to vlastne jedno, kde sme, v akom zriadení, lebo toto všetko sú len kulisy pre akciu. Parádnu akciu.

    O tú ide v knihe v prvom rade. Román sa nehrá na nič, ani na brak, hoci ním je. Ak niečo pripomína, tak známu komiksovú sériu Franka Millera Sin City. Pomáhajú tomu podobne farebne kombinované ilustrácie Martina Cuca Luciaka. Tak ako v Sin City, i tu dominuje čierna a biela v kombinácii s jednou výraznou farbou – krvavočervenou. Atmosféru však netvoria iba ilustrácie. Komiksy majú podobnú stavbu ako filmy a podobne narábajú aj s rozprávačom. Sin City môže využívať aj „ich formu“, ale kvôli akémusi filmovému efektu v ňom nájdeme i „prestrihy“ na záporákov. To isté sa deje aj v Temnote z Pressburgu. Väčšina príbehu je rozprávaná z pohľadu Kladiváka s výrazným nádychom drsnej školy a detektívky noir, do ktorej v jadre kniha spadá, občas nám však Iša naservíruje aj intermezzo v podobe diania u antagonistov.

    Na niekoho môže takéto prestrihovanie pôsobiť rušivo, hlavne preto, že prechody medzi sekvenciami sú veľmi splývavé. Ako problém sa môže javiť aj naoko epizodický dej. Na začiatku sa Kladivák ocitne v otroctve, potom sa pridá k drogovým dílerom, následne vyšetruje smrť svojho priateľa... Na prvý pohľad sa skáče z témy do témy, ale všetko prepája jasná tematická linka – tajomný a magický kov ukrytý pod kanálmi Pressburgu.

    Príbeh nie je žiadny unikát, práve naopak, miestami je predvídateľný, stereotypný. Ale – ešte raz – kvôli nemu tu nie sme. Sme tu kvôli akcii.

    Akciu Iša popisuje veľmi dôsledne, no nepôsobí to zdĺhavo, stále je dynamická, umne vystavaná a prehľadná. A zaberá väčšinu knihy. Lebo to, čo sa nedeje mimo akciu, mimo streľbu, výbuchy a demoličné práce v baroch, to je brané iba ako z rýchlika. Na niekoľkých stranách máme rozpísanú dvojminútovú prestrelku, ale niekoľko týždňov „pokojnejšieho“ života Iša vtesná do jedného odseku. Vytvára tým zvláštny časový paradox – to, čo má byť rýchle, je spomalené a naopak. Textu to však pomáha, je plynulejší a rýchlejší. Takisto i ploché, nahraditeľné postavy a minimum emócií si v tomto kolotoči mačizmu nevšimneme, a tak nás nevyrušujú.

    Mačizmus nespomínam náhodou. Kniha nesie v sebe aj výrazné črty akčných filmov 80. rokov, v ktorých boli hrdinovia svalnatí a ženy poddajné.

    Z knihy sa dá testosterón takmer žmýkať. Nič pre slabé žalúdky a zženštilé povahy, Iša to berie pekne po starom, bez nejakej genderovej citlivosti – muži sú rázni, ženy sú len objekty a dôležité je množstvo vystrelených nábojov, nie hlbokomyseľné úvahy. Ironické je, keď na obale vidíme zdrobneninu mena – Janko. Iša je totiž v skutočnosti mohutný chlap zo starej školy. Taká je i jeho kniha. Drsná, priamočiara a akčná. Braková oddychovka, jednohubka na dlhú noc. Ak hľadáte niečo intelektuálne, ste na zlej adrese. Toto je Die Hard s démonmi, kultami a drogovými dílermi. Slovenské Sin City. Ak vám ani jedna zo spomínaných vecí nevonia, knihe sa vyhnite. Ak však máte pre podobné príbehy slabosť, poteším vás – Temnota z Pressburgu je len prvý diel pripravovanej série.
     
    Juraj Búry