• Životopis autora

    Vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Pracuje ako detská psychologička. Získala mnoho ocenení v literárnych
    Vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Pracuje ako detská psychologička. Získala mnoho ocenení v literárnych súťažiach. Publikovať začala časopisecky, knižne debutovala zbierkou Tajomstvá bielych pavučín (2013).
    Zobraziť všetko
  • Diela a recenzie diel

    Poézia

  • Monografie a štúdie o autorovi

    HRABČÁKOVÁ, Katarína: K polohám tradičnosti v súčasnej slovenskej poézii (P. Prokopec, R. Beňo, M. Chudík, L. Džundová, O.
    HRABČÁKOVÁ, Katarína: K polohám tradičnosti v súčasnej slovenskej poézii (P. Prokopec, R. Beňo, M. Chudík, L. Džundová, O. Gluštíková). (Vedecké štúdie). In: Vertigo, 4, 2015, s. 28 – 34.

    ZITOVÁ, Katarína: Návrat k tradícii. Slovenské básnické debuty 2013. In: Knižná revue. Roč. XXIV. č. 14 – 15. 9. 7. 2014.
    Zobraziť všetko
  • O autorovi

    Hľadanie ženskej identity tvorí hlavnú obsahovú náplň i básnickej zbierky Lýdie Džundovej (1982) s trochu neurčitým názvom Tajomstvá
    Hľadanie ženskej identity tvorí hlavnú obsahovú náplň i básnickej zbierky Lýdie Džundovej (1982) s trochu neurčitým názvom Tajomstvá bielych pavučín (Vydavateľstvo Pectus). Autorka nazerá na ženu z rôznych uhlov pohľadu a tematizuje ju v rozličných podobách: od akéhosi ťažko uchopiteľného archetypálneho symbolu silno napojeného na tradíciu, cez reálnu postavu ženy v odlišných fázach života, až po jej stelesnenie v duchovnom rozmere, aby odhalila, že jej pravá podstata vonkoncom nie je nevinná, obetavá a zraniteľná, ale „magdalénska“, hriešna, vedomá si svojej moci, schopná ovládať a dosahovať všetko, čo chce. Poetka veľmi výrazne pracuje aj s príslušnou symbolikou: jeden protipól tvorí belosť ľalií a nepoškvrnenosť práve napadaného snehu, druhý červeň evokujúca krv, vášeň a telesnosť. Pavučiny pre lyrický subjekt predstavujú väzby s ostatnými ľuďmi, predovšetkým s mužskými postavami, voči ktorým má len málokedy zľutovanie („na drevo kríža / ťa pribijem / nemilosrdne / a bez zľutovania / tak ako / mi ty nosíš / každý deň / v dlaniach / posledné zvyšky svojej nehy“), ale aj s ostatnými ženami, príbuznými, rodinou, deťmi. Aj táto silná a sebavedomá žena však pre svoju existenciu potrebuje intímny, priam posvätný priestor domova a vieru v transcendentno, hoci si ho vysvetľuje po svojom: vzorom sa pre ňu stávajú biblické hriešnice Magdaléna či Salome. Reflexívnemu ladeniu textov svedčí voľný verš a radenie jednotlivých básní za sebou bez názvov, čo pôsobí dojmom ucelenej, pozvoľna gradujúcej výpovede.
    Katarína Zitová, 2014
    Zobraziť všetko
  • Ukážka z tvorby

    Zo zbierky Tajomstvá bielych pavučín *** dokonané som pár hmiel čo sa ti omotajú okolo krku a škrtia viac ako hady som pár
    Zo zbierky Tajomstvá bielych pavučín

    ***
    dokonané

    som pár hmiel
    čo sa ti omotajú
    okolo krku
    a škrtia viac ako hady
    som pár vločiek
    čo ti padnú do očí
    a režú viac
    ako rozbité zrkadlá
    som pár kvapiek krvi
    ktoré si so sebou
    vezmeš do neba

    ***
    vstávaš
    ráno
    a bosými nohami
    pohládzaš
    náznaky sedmokrások
    sedem divov sveta
    utopených v rannej rose
    sedem hriechov
    zapísaných na zápästí

    noc
    ešte nevyschla
    na tvojich
    stehnách

    ***
    máš oči nalomené
    prebdetou nocou
    keď si
    stokrát zmýval
    moje nohy

    ešte dne počujem
    ako kričíš
    že sa radšej utopíš
    ako by si mal veriť
    mojim slovám
    o hriechu
    a milovaní

    my magdalény
    zabíjame
    najradšej na svitaní

    ***
    na drevo kríža
    ťa pribijem
    nemilosrdne
    a bez zľutovania
    tak ako
    mi ty nosíš
    každý deň
    v dlaniach
    posledné zvyšky svojej nehy
    namáčané
    v slzách
    po milovaní

    nemo sa budem pozerať
    tak ako
    ty stále nechápeš


    Zobraziť všetko