• Životopis autora

    Pôvodným povolaním lekár, po absolvovaní Lekárskej fakulty Karlovej univerzity v Prahe roky pracoval ako vedecký pracovník. Popri svojom

    Pôvodným povolaním lekár, po absolvovaní Lekárskej fakulty Karlovej univerzity v Prahe roky pracoval ako vedecký pracovník. Popri svojom civilnom povolaní pôsobí aj ako spisovateľ, dramatik, publicista, hudobník a folkový pesničkár. Autor poviedkovej zbierky Nevoskové panoptikum (1993), kníh z oblasti hudobnej a divadelnej publicistiky Divadlo u Rolanda alebo Roland Retro (1996) a Folk na Slovensku (2006), výberu divadelných scenárov Štyri rozprávky Miloša Janouška v Divadle a.ha. (2002), básnických zbierok Životopis z nevydanej knihy(1997) a Vianoce v Beatleheme (2000). Venuje sa aj tvorbe divadelných, televíznych a rozhlasových scenárov. Významnú časť jeho tvorby tvoria divadelné scenáre, ktoré uviedli viaceré profesionálne divadlá na Slovensku i v zahraničí (Divadlo a.ha., Činohra Slovenského národného divadla DPOH, Divadlo Ticho a spol., Staré divadlo Nitra, Slovenské vojvodinské divadlo, Báčsky Petrovec, Srbsko, Knjaževsko-srbski teatar Kragujevac, Srbsko a i.).
    Patril k zakladajúcim členom pesničkárskeho združenia Slnovrat, ktoré tvorí dôležitú kapitolu slovenského i česko-slovenského folku, skladal piesne a scénickú hudbu k mnohým inscenáciám amatérskych a profesionálnych divadiel a k viacerým televíznym filmom a rozhlasovým hrám. So svojou folkrockovou skupinou Jednofázové kvasenie vydal päť albumov, jeho nahrávky sa objavili na takmer desiatke ďalších platní a samplerov. Roky pôsobí aj ako hudobný publicista, pripravuje hudobné relácie pre rozličné rozhlasové stanice.

    Zobraziť všetko
  • Diela a recenzie diel

    Próza

    Poézia

    • Životopis z nevydanej knihy (1997)
    • Vianoce v Beatleheme (2000)

    Dráma

    Literatúra faktu

    • Divadlo u Rolanda alebo Roland Retro (1996)
    • Folk na Slovensku (2006)

    Rozhlasová tvorba

    • Hamlet s gitarou (1987)
    • Muž 200 000 Voltov (1987)
    • Nomád s gitarou (1987)
    • Muž, ktorý napísal rapsódiu v modrom (1988)
    • Obrázky pre rôznych maliarov - Obrázky z výstavy (1988)
    • Muž, ktorý miloval tornáda (2004)
    • Sukničkár (2004)
    • Africké rozprávky (2005)
    • Nikdy nepršalo tak, aby to bolo vážne (2010)

    Editorská činnosť

    • Združenie pesničkárov Slnovrat - texty 1979-1987 (1995)
    • Punto a rybacé hlavy (1997)
  • Monografie a štúdie o autorovi

    ŠAH: Miloš Janoušek – 65 (Pripomíname si v júli). In: Slovenské pohľady , roč. IV. + 133, 2017, č. 7 – 8, s. 311. MAJKA, Adriána
    ŠAH: Miloš Janoušek – 65 (Pripomíname si v júli). In: Slovenské pohľady, roč. IV. + 133, 2017, č. 7 – 8, s. 311.

    MAJKA, Adriána – JANOUŠEK, Miloš: pesničkár / skladateľ / spisovateľ / dramatik / zakladajúci člen TICHA a spol. (rozhovor). (2016)
    https://tichoaspol.sk/ludia/milos-janousek/

    ANTONIČOVÁ, Mária: Rozhovor: Miloš Janoušek. In: Fandom.sk
    Dostupné na http://www.fandom.sk/clanok/rozhovor-milos-janousek
    http://idolov.blogspot.sk/2015/11/recenzia-testament.html

    BAKOŠOVÁ, Dagmar: Divadlo, ktoré sa o seba stará (Miloš Janoušek: Štyri rozprávky Miloša Janouška v Divadle a.ha. + 18 pesničeiek na CD. In: Knižná revue, roč. XII, 15. 5. 2002, č. 10, s. 5.

    In: Hudba, roč. II, č. III Q (2007), s. 105.

    BUČEK, Robert: Daň vlastnej slobode.In: Slovo, 31. máj 2005.
    Dostupné na http://www.noveslovo.sk/node/19837


    GAJDOŠ, Martin: Mozgové šapitó (Miloš Janoušek: Vianoce v Beatleheme. In: Knižná revue, roč. XI, 12. 12. 2001, č. 25 – 26, s. 5.

    DOKTOR, Vlado: (Ne)poetický debut. Miloš Janoušek: Vianoce v Beatleheme. (Recenzia). In: RAK, roč. VI, 2001, č. 4, s. 66 – 67.
    Zobraziť všetko
  • Autor o sebe

    Všetky veci, ktoré robím: pesničky, výtvarníctvo či poviedky, spracovávam v takých kruhoch. V jednom období píšem
    Všetky veci, ktoré robím: pesničky, výtvarníctvo či poviedky, spracovávam v takých kruhoch. V jednom období píšem texty, v ďalšom skladám inštrumentálnu hudbu. Potom zasa tvorím humoristické poviedky a neskôr hudobnú publicistiku. Podobne sa vraciam aj k fantasy. Impulzy prichádzajú zovšadiaľ, napríklad z plagátu, rozhovoru, niekedy si poviem: „Toto by bol zaujímavý názov.“ Niekedy viem, čo idem písať, inokedy – ako v prípade poviedky, ktorá bola predlohou Déjà vu – ju ani sám neviem zaradiť. Je to taký zvláštny pocit o ľuďoch, ktorí žijú mimo reálneho sveta, z rodiny, kde si ako darček dávali čas. Tu bola na začiatku veta Kdeže si, miláčik Jon? Vráť sa!, ktorá je vlastne aj názov poviedky. Od nej som začal písať a sám som bol prekvapený, kam sa to celé odvinulo. Niekedy sa mi to vymkne z rúk. (2014)
    Zobraziť všetko
  • Autor o svojom diele

    Čo sa týka poviedok z Nevoskového panoptika, hovoril by som skôr o paradoxoch, než o výsmechu. Sú to presne tie zákonitosti, o ktorých sa exaktne
    Čo sa týka poviedok z Nevoskového panoptika, hovoril by som skôr o paradoxoch, než o výsmechu. Sú to presne tie zákonitosti, o ktorých sa exaktne hovorí v Murphyho zákonoch. Sú to presne tie isté prípady, keď vedec musí ukončiť výskum presne naplánovaným záverom (aj keď je po celý čas na stope čomusi zaujímavejšiemu alebo dôležitejšiemu) len preto, že kedysi dávno, ešte v štádiu plánovania v anotácii úlohy sa zaviazal dôjsť k určitému, vopred konkretizovanému záveru. Sú to presne tie situácie, keď sa človeku svet postupne vymyká z rúk, a veci a javy začínajú žiť vlastným, nečakaným životom. (Knižná revue 1993)

    Nedávno mi Dušan Mitana povedal zaujímavý postreh, prečo sa na koncertoch Slnovratu stretávali bežné publikum, ochranári i umelci, ktorí boli v nemilosti: „Hovorili ste v piesňach to, čo sme my už nemohli písať.“ Vtedy som si to neuvedomoval a priznám sa, že nikdy som tomu ani neprikladal nejaký väčší význam. Pre mňa a mojich spoluhráčov, a zrejme aj pre našich divákov bol Roland scénou, kde sme aspoň jeden večer v týždni mohli žiť a vyjadrovať sa úplne slobodne. Ako sa ukázalo neskôr, iní tomu prikladali väčší význam. Nepríjemnosti boli, niekedy až takmer existenčné, ale ako vravím – bola to daň vlastnej slobode, ktorú sme na seba brali vedome a nepovažujem to ani dnes za nejaké hrdinstvo či výsadu.  (Slovo 2005)

    Zobraziť všetko
  • Ocenenia

    2. miesto v čitateľskej ankete Knižnej revue Debut roka 1993 za debut Nevoskové panoptikum (1993) Cena Literárneho fondu za publikáciu Divadlo u Rolanda alebo
    2. miesto v čitateľskej ankete Knižnej revue Debut roka 1993 za debut Nevoskové panoptikum (1993)
    Cena Literárneho fondu za publikáciu Divadlo u Rolanda alebo Roland Retro (1996)
    Nominácia albumu Jednofázové kvasenie: Bezfázový stav na cenu Radio_Head Awards 2011 (2012)
    Zobraziť všetko