Belehradský kontraktačno-predajný knižný veľtrh je najväčší v juhovýchodnej Európe. Tento rok na ňom vystavovalo 800 vydavateľov v takmer 1200 stánkoch. Väčšina vystavovateľov má totiž okrem výstavných reprezentačných expozícií v hlavnej hale aj predajné stánky v menších halách a na galériách. Okolo tých je občas takmer nemožné prejsť kvôli tlačenici zákazníkov. Veľtrh trval sedem dní a pozrelo si ho 150 tisíc návštevníkov. Napríklad vo štvrtok, keď je tu tzv. školský deň, sme na parkovisku napočítali vyše 80 autobusov, ktoré priviezli do Belehradu žiakov z celého Srbska. Zaujímavé je, že počas veľtrhu sa zvyšujú tržby aj v kníhkupectvách. Je to výsledok obrovského priestoru, ktorý knižnému veľtrhu venujú médiá. Viete si predstaviť, aby v našej televízii sedem dní za sebou bol taký sledovaný čas, ako je večer od 18.00 do 19.00, venovaný nášmu knižnému veľtrhu? V Srbsku to je normálne. Normálne je aj to, že srbský prezident navštívi knižný veľtrh bez výnimky každý rok, rovnako ako každý, čo v krajine niečo znamená. Návštevu prezidenta Borisa Tadića však tento rok trochu zatienil populárny filmový režisér Emir Kusturica, ktorého autobiografiu si za prvé dva dni veľtrhu kúpilo viac než tritisíc návštevníkov. Na veľtrhu sa každoročne udeľuje aj množstvo cien. Teší nás, že jedna sa ušla aj Slovákom. Dostal ju mladý Jaroslav Kiš zo Starej Pazovy. Ocenili ho za najlepšiu rockovú báseň, napísanú však po srbsky. Za zmienku stojí aj 272 sprievodných programov a záujem médií, akreditovalo sa 982 domácich a 78 zahraničných novinárov. U nás o takýchto údajoch len snívame. Treba však aj niečo pre ich naplnenie urobiť. Iba snaha vydavateľov na to nestačí.