Všetci si pamätáme dátum 21. 12. 2012, keď mal byť koniec sveta. Tak ako v mnohých predchádzajúcich prípadoch, aj z  tohto bol napokon koniec sveta v úvodzovkách. Napriek tomu myšlienka konca civilizácie akosi už od roku 2000 našla svoju rezonanciu v mnohých filmoch a knihách. Zvlášť vyznela v súvislostiach s problematickým stavom nášho planetárneho ekosystému. Vcelku smiešna a nevedecká príčina vyvolala vážne a vedecké úvahy nad tým, čo sa to so svetom deje a čo bude s ľuďmi. Do obdobia pred decembrom 2012 patrí aj vydanie knihy Po apokalypse, ktorú Vydavateľstvo Tatran pripravilo pre slovenského čitateľa (preklad Lucia Halová) až v týchto dňoch, vtipne poznamenajúc: po apokalypse.

Americká autorka Maureen F. McHughová je u nás neznáma; venuje sa tvorbe sci-fi a fantasy. Expresívne ladená obálka spolu s názvom jasne hovoria, čo bude hlavnou témou jej deviatich poviedok: vírus, epidémia, imigrácia, nezamestnanosť, umelá inteligencia, nový ľudský druh, nedostatok vody a potravín, moderné otrokárstvo… Jej sci-fi príbehy však nie sú nejaké nástenky či panely, kde sa do pomyselného stredu fabuly špendlíkom pripne papierik s napísaným problémom a od neho sa následne rozvetvujú dejové možnosti. Kdeže. Je to skôr mútna slepačia polievka bez duše uvarená z temnej vízie a ľudskej psychiky, ktorá ľahko stratí svoju zložitú vrstevnatosť zoči-voči hrozbe neprežitia! Rozprávania McHughovej sú vyvážene psychologické i akčné, aby v čitateľovi rozchýlili priestor na zamyslenie: v jednej z poviedok sú zombíci prirodzenejší ako človek, inde hlavná postava žije z toho, že vyrába rodičom exkluzívne bábiky podľa ich mŕtvych detí, často sa tu objavuje motív rozvrátenej rodiny…

Kniha Po apokalypse získala viacero ocenení a stala sa mimoriadne úspešnou. Beletria je bohatý a pestrý svet, v ktorom si každý môže vybrať. Pre mnohých sú bestsellery hodnotovo neprípustnou čitateľskou voľbou, no keďže hlavným kritériom ich existencie je početnosť predaja, dokazuje to, že pre iných mnohých sú to veľmi dôležité knihy. Poviete si: no a čo, masa! Tiež si to hovorím, ale rovnako som aj v rozpakoch, akú inú merateľnú hodnotu treba čitateľom ukázať, aby ju akceptovali s porovnateľnou zrozumiteľnosťou a univerzálnosťou, ako úspešnosť a predaj. Viete to? Všetci totiž žijeme z peňazí… Preto chcem ešte pripomenúť bestseller par excellence Inferno – Peklo.

Dana Browna na slovenský trh pred rokmi uviedlo Vydavateľstvo Slovart a Da Vinciho kód je dodnes slušne predávanou knižkou. Potom, v porovnaní s pôvodnými vydaniami v istých posunoch, prišli ďalšie tituly, no jeho novinku u nás vydáva Ikar v preklade Otakara Kořínka. Všetko je v nej klasicky brownovské: zápletka, symboly, tajné spoločnosti a konšpirácia, nové historicko-kultúrne súvislosti, geniálny Langdon, no azda ešte geniálnejší a bohatý vedec Zobrist, to všetko zmixované v závratnom tempe deja. Je tu však ešte čosi ako pridaná hodnota. Dan Brown napísal román, v ktorom sa vyjadril v súčasnosti k zásadnému globálnemu problému: k preľudneniu. A to: vyjadril, znamená, že v knihe je aj riešenie! Chceli by ste žiť v Brownovej fikcii? Sympatické je na nej to, že ľudstvo tu preberie za seba zodpovednosť, čo sa v skutočnosti vôbec nedeje… Bestseller tak okrem marketingovej, samonosnej funkcie naberá na seba aj apelatívnu a osvetovú. Pri obrovskom dosahu sa črtá možnosť, že sa nad tým všetkým zamyslí aj obrovské množstvo ľudí – z tohto pohľadu je pozitívum bestsellerovosti ťažko popierateľné.

Beletria je bohatý a pestrý svet. Úspešné knižky, ako Po apokalypse či Inferno – Peklo upozorňujú, že ten náš svet taký byť nemusí… No tiež to znamená, že všetky knihy v hromadných nákladoch nemusia byť len vážne. Okrem strachu sa dobre predáva aj zábava. 

 

Kruh sa uzavrel: slovenský čitateľ sa dočkal aj záverečnej časti trilógie erotického bestselleru Päťdesiat odtieňov... (XYZ v Albatros Media) sivej (v prvej časti), temnoty (v druhej) a slobody (v tretej). Zdá sa však, že sa od tejto témy celkom neoslobodíme, pretože na budúci rok v lete je už avizované filmové spracovanie.

Tretia časť rozprávania (prel. M. Sedláčková) o pôvabnej redaktorke vydavateľstva Anastasii Steelovej a jej láske, multimilionárovi Christianovi Greyovi, svadbou nevrcholí (akoby sme očakávali), ale sa ňou (presnejšie spomienkami na ňu) začína. Autorka sa navyše rozhodla „červenoknižnicový“ príbeh oživiť popri podrobnom popisovaní sexuálnych aktov a praktík aj psychologickými a detektívnymi vsuvkami o prenasledovaní a ohrození života hrdinov a ich blízkych, aby vzápätí všetko umocnila situáciou, v ktorej sa čitateľ dozvie, že Anastasia čaká dieťa a Christian sa musí vyrovnať s úlohou otca.

A keď už hovoríme o uzavretí kruhu – epilóg datovala autorka do budúcnosti: máj 2014 – ale medziiným sa vrátila i k úplnému začiatku trilógie – popisuje interview v máji 2011, pri ktorom sa po prvý raz dvojica stret la, tentoraz však z pohľadu Christiana.

Mimochodom, ako som už pri hodnotení prvých dvoch častí v  Knižnej revue 2 a 7/2013 napísala, celkom dobre sa to číta a ak nie ste vyslovene puritán, pobavíte sa. Pretože z istého nadhľadu to vlastne ani nemôžete brať celkom vážne, ale skôr ako istú hru s prelínaním žánrov a s tým, čo čitateľ ešte znesie. Nepredpokladám, že vás budú šokovať sexuálne fantázie s masochisticko-sadistickými prvkami. Skôr zarazí samozrejmosť, s akou môže niekto manipulovať druhou ľudskou bytosťou, a nielen v sexuálnom živote, bez ohľadu na to, či ide o ženu alebo muža. Viac zaujme psychologická rovina príbehu, ponáranie sa do minulosti a hľadanie príčin konania jednotlivých postáv či sledovanie ich dozrievania.

Autorka Erika Mitchellová Leonardová, britská televízna producentka, matka dvoch synov, ktorá sa rozhodla pre pseudonym E L James, sa vďaka tejto dnes kultovej knihe najnovšej vlny erotickej literatúry umiestnila v rebríčku umelcov, ktorí najviac zarobili za vlaňajší rok, hneď za speváčkou Madonnou a režisérom Spielbergom. Asi sa jej to zapáčilo, pretože v závere trilógie si necháva otvorené zadné dvierka k pokračovaniu slovami: „to je všetko… zatiaľ“.