Bude aj 2020 dobrým rokom?

Zástupcovia šiestich vydavateľstiev Slovart, Absynt, Tatran, Premedia, IKAR a Albatros sa v polovici januára stretli v bratislavskom kníhkupectve Panta Rhei, s moderátorom Dadom Nagyom zhodnotili knižný rok 2019 a zamysleli sa aj nad rokom prebiehajúcim. 

Viacerí diskutéri sa zhodli, že uplynulý knižný rok bol dobrý. „My sme minulý rok boli fakt úspešní, najmä vďaka výberu kníh. To treba povedať, že máte lepšie a horšie roky. Vydali sme rovnaký počet kníh. Knihy boli hrubšie. Išli sme aj hore s cenami. Keď chcete knihu dobre urobiť, máte vysoké náklady, napríklad dve-tri korektúry, ktoré niečo stoja,“ uviedla riaditeľka vydavateľstva Tatran Eva Mládeková. Takisto skonštatovala, že pokiaľ má vydavateľstvo niekoľko ťahúňov, ktorí predaj zvyšujú, môže si dovoliť aj diela, čo sa predávať nemusia. Avšak aj tie môžu niekedy prekvapiť. To sa podľa nej stalo v minulom roku aj vo vydavateľstve Tatran.

Výrazným rastom sa pochválilo vydavateľstvo Albatros. Riaditeľ slovenskej pobočky Albatros Media Slovakia Martin Brix tento úspech pripisuje aj väčšiemu záujmu zákazníkov o detské knihy a novej značke vydavateľstva Lindeni. Za najväčší úspech považuje inovatívne spôsoby oslovenia čitateľov, napríklad prostredníctvom audiokníh. Situáciu v predaji kníh v minulom roku zhodnotil aj výkonný riaditeľ siete kníhkupectiev Panta Rhei Miloš Božek. Táto sieť kníhkupectiev pokrýva približne tretinu knižného trhu. „V minulom roku to nebolo ekonomicky vynikajúce, ale povedzme, že sme spokojní. Niektoré roky vyšli knihy, ktoré zažiarili ako kométy. Minulý rok takéto kométy neboli. No ľudia si našli cestu k ďalším knihám, o to viac sa predalo z kníh strednej triedy.“ Miloš Božek informoval aj o projektoch knižné kútiky v detských domovoch. V minulom roku pribudlo podľa neho ďalších desať miest. Čo sa týka tohto knižného roku, je optimista. „Veríme, že knižný trh bude pokračovať, bude rásť,“ dodal.

Podľa riaditeľa vydavateľstva Slovart Juraja Hegera si minulý úspešný rok vyžiadal oveľa väčšiu aktivitu. „Keď chce robiť človek to isté, musí viac pracovať. Je to stále ťažšie, lebo napriek vznešeným pohnútkam, ktoré nás vedú k tomu, aby sme vydávali knihy, u niekoho možno viac, u niekoho menej, máme na krku ten tlak, že kníh vychádza stále viac. Naozaj sa musíme snažiť oveľa sofistikovanejšie robiť našu prácu, aby sme sa dostali na to isté číslo,“ hovorí vydavateľ.

Niektorí vydavatelia v minulom roku vydali viac kníh ako predvlani, no predali ten istý počet. V tomto roku sa aj preto rozhodlo produkciu znížiť napríklad vydavateľstvo Premedia. „V tomto roku by sme mali vydať asi o štyridsať percent kníh menej. Keď je veľa kníh na trhu, začínajú sa strácať,“ objasnil vydavateľ Ján Gregor.

Počet nových titulov už v minulom roku mierne obmedzilo podľa obchodného riaditeľa Petra Kačmára napríklad vydavateľstvo Ikar. Predávať sa im naopak najviac darilo diela Táne Keleovej-Vasilkovej a Jozefa Kariku. „Darí sa aj edícii Odeon, ktoré nie je komerčným rozhodnutím. Edícia vydáva klasiku,“ spresnil Peter Kačmár. Vydavatelia úspech kníh zdôvodňujú aj sociálnymi sieťami a ľuďmi, ktorí o knihách píšu. Zároveň však odznela myšlienka, že ich je veľa, ale málo takých, čo publikáciu skutočne prečítajú a idú v textoch do hĺbky.