Píšuci subjekt číta. Na jednej strane hľadá obrazy, nálady a potvrdenia vlastných zážitkov a z nich vyplývajúcich nálad. Na strane druhej hľadá kódy, ktoré použil jeden z členov jeho pradávneho obskúrneho bratstva, priateľ, prípadná blízka duša, konkurent, vykrádač hrobky v jeho hlave, nepriateľ a vrah. Básnik teda číta. Číta „dvojdomo“. Je v ňom guča zážitkov. Pavučiny každodennosti s občas chytenými neduživými muškami snov. Je v ňom aj vyšetrovateľ. Inkvizítor a vyháňač diabla v jednom, žiarlivý na všetkých kryptografov tajného bratstva, nemilosrdný sudca a zároveň Kain, ktorý závidí bratovi v pere priazeň Veľkého darcu inšpirácie.
Píšuci básnický subjekt teda číta. Bojuje. Miestami pateticky bojuje s textom. Aj verše, ktoré sa skrývajú krívajúc pomedzi chabé metafory útrpne potajomky prijíma, keďže vie, že poézia je ako stará kobyla. Kedysi dostihová kráľovná, ktorú mal aj plebs v úcte, aj keď sa nikdy nezúčastnil rozšafnej smotánkovej slávnosti dostihov. Teraz klopkajúc kopytami dýchavične vykašliava reklamné slogany a útržky lacných songov. Kniha maestro. Úškľabok na pol žrde.
Part I.: Vykúpený večer / spomína – / Previazal ti / lono mašľou / kým mu ticho stlalo – / Si / to nie je málo…
Báseň je golemovský šém do hlavy básnika. Pohnú sa zemské platne, pocit porozumenia, ľahký škrabanec závisti nad situáciou – motýľom a jej ulovením, zaradenie do entomologickej zbierky poetov vo vitríne hlavy. Pochopenie čitateľa verzus transcendentálny preklad básnika do reči, ktorou v tejto chvíli hovorí.
Part II.: Hádžem do teba chlieb / Teplé / voňavé / krajce nehy / Tak už ma neser s tými kameňmi …
Ďalšie básne? Niečo ako duša lačne chňapne po texte. Píšuci subjekt číta s pocitom, že spoznal až príliš veľa. Jeho druhá jánusovská tvár, duša básnika, pomôže tej každodenne mužskej časti poskladať autorku do tých najintímnejších molekúl. Aspoň si to tak predstavuje…
Doslov:
Najlepší kritici básnikov sú básnici, lebo ich vedia pochopiť. Napríklad obraz lovený v oceáne slov, zázračný prenos neopakovateľného medzi dvomi vzdialenými ľuďmi, pocit, ktorý sa cez slovo sprítomnil.
Najhorší kritici básnikov sú básnici, lebo tí neodpúšťajú. Napríklad obraz lovený v oceáne slov, zázračný prenos neopakovateľného medzi dvomi vzdialenými ľuďmi, pocit, ktorý sa cez slovo sprítomnil.
P.S.
Part I. je z básnickej zbierky Michal Badín: Rieka a tieň, Knižné centrum Žilina 2011,
Part II. Mirka Ábelová: Striptíz, Ikar 2011.