Hudobné centrum okrem rôznych kultúrnych aktivít vydáva publikácie určené odborníkom aj laickej verejnosti. Vedúci oddelenia edičnej činnosti Peter Zagar predstavil vydavateľstvo a prezradil niečo zo zákulisia prípravy budúcich knižných titulov.

Oddelenie edičnej činnosti Hudobného centra vzniklo v roku 1997, keď Ministerstvo kultúry SR zriadilo príspevkovú organizáciu Národné hudobné centrum, ktorá sa v roku 1999 pretransformovala na Hudobné centrum. Pri zrode inštitúcie stál Pavol Bagin a prvým vedúcim edičného oddelenia bol Vladimír Godár. Cieľom vydavateľstva je vydávať knižné a notové publikácie pre potreby odbornej i širšej laickej verejnosti.

Orientujeme sa na vydávanie významných hudobných diel z dejín slovenskej hudby, najmä na skladateľský odkaz Jána Levoslava Bellu (edícia Súborné dielo J. L. Bellu), na inštruktívnu tvorbu pre adeptov hry na hudobných nástrojoch a v knižných edíciách sa sústredíme jednak na vydávanie prekladov kľúčových textov z dejín hudby, hudobnej estetiky, biografií a autobiografií, a jednak na vydávanie výnimočných textov o hudbe od domácich autorov. Doteraz sme vydali 104 publikácií, z toho 50 notových, tie najnovšie sú Hudba v renesancii (Howard Mayer Brown) a Pavol Tonkovič (Ondrej Demo).

V súčasnosti pracujeme na viacerých publikáciách. Titul Začíname od Adama zahŕňa vokálne cvičenia pre spevákov hudobno-dramatických odborov konzervatórií od dvojice autorov Božena Gráfová a Peter Hochel, ďalej je to zborník Audiokultúra od Christopha Coxa a Daniela Warnera, čo je súbor statí o súčasných hudobných prejavoch, ako je improvizovaná hudba, dídžejská kultúra, elektronická hudba od najznámejších protagonistov týchto smerov (Brian Eno, John Zorn, Derek Bailey, David Toop, Paul D. Miller a i.). Vzniká kniha rozhovorov so skladateľom Iljom Zeljenkom, v ktorej čitatelia nájdu tie najpodnetnejšie myšlienky tohto výrazného predstaviteľa slovenskej povojnovej avantgardy. V štádiu prekladu do angličtiny je ojedinelý súbor textov od Igora Wasserbergera, Antonína Matznera a Petra Motyčku mapujúci osudy džezu v Európe od jeho prieniku na náš kontinent až po súčasnosť. Knihu vydávame v anglickom jazyku preto, aby si našla svojich čitateľov aj v zahraničí; podľa našich vedomostí takto široko koncipované dejiny európskeho džezu doteraz nikto nenapísal. Redigujeme spomienky Kornela Klatta, zakladajúceho člena Slovenského komorného orchestra, na slávnych „warchalovcov". Kniha je kronikou pôsobenia tohto súboru na našich i svetových koncertných pódiách. Pre tých, čo si nestihli zaobstarať skvelú Hudobnú poetiku od Igora Stravinského (vydanú v roku 2002 spolu s jeho autobiografiou Kronika môjho života), pripravujeme reedíciu tohto vypredaného titulu.