Blíži sa čas maturít, preto nás zaujíma, aké učebnice majú k dispozícii stredoškoláci a ich pedagógovia, aby boli naozaj vyzbrojení kvalitnými vedomosťami. Spýtali sme sa Margity MihálikoveJ zo Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave, zodpovednej za učebnicovú politiku, či naše učebnice zodpovedajú súčasným požiadavkám na vzdelanie.
Školský rok 2011/2012 je štvrtým rokom školskej reformy. Zmeny nastali aj v učebnicovej politike. Od roku 2008 ministerstvo školstva vyhlasovalo v etapách podľa jednotlivých ročníkov a stupňov vzdelania konkurzy na tvorbu učebníc. Na stredných školách nedostatok reformných učebníc snáď najviac pocítili dnešní maturanti. Nové učebnice sa im dostali do rúk až v neskorších ročníkoch. Ak aj učebnica bola distribuovaná do škôl, študenti už boli v ďalšom ročníku a potrebovali už novú reformnú učebnicu. Takto sa situácia opakovala až do štvrtého ročníka. Takže dnešní maturanti začali s novými učebnicami pracovať až v štvrtom ročníku pri príprave na maturitu, lebo keď boli v 1., 2. alebo 3. ročníku, učebnicu na daný predmet nemali.
Vzorový model učebníc neexistuje, každý autor vkladá do učebnice aj veľa subjektívneho. Poznatky uvedené v učebniciach sú normou pre žiakov a mali by žiakov motivovať k vyhľadávaniu ďalších poznatkov. Ak by sme mali zhrnúť danú problematiku písania moderných učebníc, musia sa pri písaní týchto učebníc rešpektovať kritériá na hodnotenie kvality učebníc, ktoré boli vypracované v rámci výskumnej úlohy „Učebnicová politika v Slovenskej republike v rokoch 2001 – 2005“ v spolupráci s Open Society Institute - Institute for Educational Policy Budapest spolu s ich externými spolupracovníkmi z Českej republiky, Veľkej Británie a Rumunska. Kritériá sú dostupné na webovej stránke Štátneho pedagogického ústavu a sú zoskupené do niekoľkých kategórií.
Interaktívne učebnice zatiaľ nie sú, a ak na školách používajú interaktívne materiály, tak iba ako doplnok k učebniciam, interaktívne didaktické pomôcky. Vyučovací proces zatraktívňujú a pre žiakov sú príťažlivé.