Newsletter Knižnej revue 4/2021

Prečo si kupujeme knihy? Pravdepodobne je to hlad po informáciách a príbehoch, ktoré prežívame spolu s postavami.  Alebo zaváži osvedčené meno autora, umiestnenie titulu v rebríčkoch predajnosti. Tak ako knihy môžu byť zdrojom poučenia, rovnako sa môžu stať objektom, a to bez ohľadu na obsah.
Napríklad, kniha ako objekt meraní a zápisov do Guinessovej knihy rekordov: najdlhší názov knihy, najväčšia kniha na svete, najdlhší román na svete (obľúbená disciplína, v ktorej dlhú dobu kraľoval Marcel Proust), najmladší autor/ka a ďalšie čísla, podľa ktorých si knihy málokedy vyberáme.

Knihy sa stávajú aj objektom emócií, ba až obsesie, ktoré majú aj svoje pomenovania: bibliosmia – opájanie sa vôňou starých kníh, alebo abibliophobia – strach z toho, že sa minie knižný materiál na čítanie.
Zaujímavá je kniha ako objekt túžby. To musím mať! – povedal si zrejme objednávateľ knižnej krádeže storočia v roku 2017, pri ktorej zmizlo 200 vzácnych kníh z londýnskeho poštového skladu cestou na špeciálnu aukciu v Las Vegas. Lupiči sa spustili cez dieru v streche a spomedzi laserových lúčov postupne vytiahli diela Galilea Galileiho, prácu Isaaca Newtona o gravitácii, Keplerovo dielo z 1621, ktoré vlastnil Einstein, či Danteho Božskú komédiu zo 16. storočia a ďalšie skvosty, spolu za 3,4 milióna dolárov. „Prečo by niekto kradol práve knihy?“ neveriacky krútil hlavou vyšetrovateľ Scotland Yardu. Nuž, otázka je na mieste, keďže znenie gravitačného zákona či hlavné postavy Božskej komédie si dnes vygooglite za pár sekúnd. Podstatné je, že knihy sa minulý rok našli a my môžeme pristúpiť k ich oslave!

KRátko o diele na titulke
Čiernou, ale nie smútočnou, oslavou je dnešné dielo z titulky výtvarníčky Márie Čorejovej s názvom Monastyr. „Digitálna kresba vzdáva hold knihe, ktorá je umiestnená na piedestáli a horí večným plameňom. Knihe ako symbolu vzdelanosti, ktorý sa dnes čoraz viac potláča. A zároveň je to hold prírode, ktorá sa nachádza v chráme. Jedno aj druhé pomaly mizne,“ hovorí Mária Čorejová.
Kresba Monastyr je zo série Kolabujúce piesne, na ktorej pracuje od minulého roka. Horiace knihy sa v nej nachádzajú v rôznych prostrediach: v kostoloch, katedrálach, na ľadovcoch, v moriach.

Čitateľské hlasovanie o Knihu roka sa začína
Anketa Kniha roka je rozhodne oslavou kvalitnej literatúry. Mesačník Knižná Revue a Literárne informačné centrum spúšťajú už 29. ročník čitateľskej ankety Kniha roka 2020. Súťažné tituly z domácej slovenskej tvorby do hlasovania vyberajú hodnotitelia. O víťazoch O víťazoch rozhodujete vy – čitatelia v ankete. „Tešíme sa na váš názor!“ vyzýva k hlasovaniu šéfredaktorka Knižnej Revue Tina Čorná Sikorová.  
Súdiac podľa výberu hodnotiteľov, hlasovanie vôbec nebude ľahké. Prvýkrát v slovenskej histórii sa o cenu Kniha roka uchádza autorka, ktorou je umelá inteligencia – neurónová sieť, ale aj ďalší výber autorov pozitívne prekvapuje sviežosťou a rôznorodosťou tém i žánrov. Vyberať je z čoho aj spomedzi debutantov a tiež v novej kategórii Kniha pre deti a mládež. Kompletný výber 30 súťažných titulov s popismi a zoznam hodnotiteľov nájdete v aprílovom čísle mesačníka Knižná Revue a na stránke anketyankety www.kniznarevue.sk.  
Zahlasujte a štyria z vás vyhrajú čerstvý knihomoľský materiál!

Powersov román sa v tretine zotne
Michal Hvorecký recenzuje slovenský preklad knihy Richarda Powersa V korunách stromov:  
„Powers priznane nadväzuje na bohatú tradíciu amerických naturalistov. Autorky a autori, často v prvej osobe, zaznamenávali svoje skúsenosti s ničením pôvodnej prírody a krajiny najmä v súvislosti s postupujúcou priemyselnou revolúciou a odmietali americký sen o úspechu aj za cenu ničenia zdrojov a genocídy pôvodného obyvateľstva.“

Digitálne prepojení. Existenciálne osamelí
Literárna kritička Gabriela Rakúsová preskúmala dielo Pavla Sucharka Bricolage 44. „Sucharek vo svojich úvahách prechádza voľne a zaujímavo od múdrostí minulých k súčasným, od akýchsi apelov na človeka k pripomenutiam príjemných a bežných súčastí dnešného života. Netreba panikáriť, treba rozmýšľať, uvedomovať si, že vo svojej podstate sa zákonitosti sveta a života nezmenili, azda iba vo forme a v akomsi povrchnom vnímaní,“ píše recenzentka.

Zuzana Homolová náruživo krehká
Poznáme ju skôr ako pesničkárku či výtvarníčku, no tentoraz to bude recenzia na jej knihu Francúzsky rok. Presnejšie rok 1968, ktorý strávila na Tourskej univerzite, počas invázie spojeneckých armád do Československa. „Cestovanie, kultúrne spektrum s prienikmi žánrov bez uzavretej diaspóry, iné životné štýly a kontakty, nový jazyk – to všetko hltali deti 60. rokov zo Slovenska obrovskými sústami, netušiac, že bude trvať ďalších dvadsať rokov, kým si budú môcť z tohto pozoruhodného „pecňa slobody“ znova a opakovane odhryznúť,“ píše recenzent a tiež hudobník Pavel Malovič.

Myslieť telom v pohybe a obraze
Je obdivuhodné, ak v neutešených podmienkach, v akých kultúra na Slovensku dlhodobo prežíva, vydrží kultúrne zoskupenie viac než 30 rokov. Zaslúžená monografia Dáše Čiripovej Debris Company prináša ucelený pohľad na bratislavskú legendu – tanečné divadlo, sústredené okolo hudobníka, režiséra a performera Jozefa Vlka. Monografia Debris Company v recenzii dramaturgičky a teoretičky tanca Evy Gajdošovej.

Najbližšie knižné a literárne podujatia

29. 4. 2021, 19:00 – V Klube pomalých čitateľov sa bude online diskutovať o knižnom putovaní po stratenom svete v cestopisnej reportáži Martina Pollacka Halič v preklade Michala Hvoreckého. Viac informácií o diskusii na FB.
 
30. 4. 2021 – Uzávierka súťaže Literárna jar Ondreja Čiliaka, ktorú vyhlasuje Hornonitrianska knižnica v Prievidzi už po 18-tykrát. Súťaž je určená všetkým vekovým kategóriám. Tu nájdete viac informácií.
 
30. 4. 2021 – V apríli odštartoval 56. ročník najstaršej celoslovenskej literárnej súťaže pre deti a mládež Literárny Kežmarok. Mladí autori zo základných a stredných škôl zo Slovenska a slovenskí žiaci v zahraničí môžu zasielať prozaické a poetické práce na ľubovoľnú tému. Do poroty zasadnú Daniel Hevier a Monika Kompaníková, úlohu ambasádorky prijala spisovateľka a novinárka Tamara Šimončíková Heribanová. Uzávierka súťažných príspevkov Literárneho Kežmarku je 30. júna.

Redakcia nezodpovedá za zmeny v avizovanom programe.

 

 

  • Newsletter Knižnej revue 4/2021 - 0