Vo veku nedožitých 82. rokov odišiel od nás básnik, redaktor, esejista Milan Kraus. Narodil sa 20. 8. 1924 v Tisovci, zomrel 8. 8. 2006. Ako výrazná kultúrna osobnosť neodmysliteľne patrí k slovenskému kultúrnemu ovzdušiu od 50. rokov. Ako básnik býva zvyčajne zaraďovaný k povstaleckej básnickej generácii, no celý život uňho prevažoval záujem o veci duchovné.

V redakcii vydavateľstva Slovenský spisovateľ prežil svoj bohatý a tvorivý život, bohatý aj na nápady, ako riešiť v zložitých 70.rokoch niektoré edičné a vydavateľské problémy. Stal sa naším duchovným i praktickým učiteľom v mnohých textových i ľudských záležitostiach. Jeho prínos editorský i vydavateľsko-organizačný je nezhodnotený, nedocenený, ba nedoceniteľný. V 90. rokoch sa podieľal na prekladaní a organizovaní prác okolo slovenského vydania Evanjelického spevníka, pomáhal pri prekladaní, organizovaní, redigovaní textov. (Jeho zásluhou sa medzi prekladateľmi ocitol aj Ľ. Feldek.) Práve tu mohol M. Kraus najýraznejšie uplatniť svoje teologické vzdelania – pôvodným vzdelaním bol teologický kňaz. Ani v poézii však nezostával odtrhnutý od súčasnosti. Veľmi sa tešil, keď M. Žbirka siahol vo svojej pesničkovej tvorbe po jeho texte Zlomky Poznania. Z Bratislavy odišiel po smrti prvej manželky už dávnejšie, žil bokom od svojho niekdajšieho prostredia v Prievidzi. Pochovaný bude v rodnom Tisovci, kde odpočívajú aj jeho rodičia. Otcovsky nás sprevádzal v začiatkoch práce vo vydavateľstve, bol svedkom našej mladosti, a je nám len ľúto, že sme nemohli byť svedkami jeho múdrej staroby. Bol nám taký blízky, že budeme naňho myslievať, tak ako myslievame na svojich mŕtvych otcov.

A. Blahová

Jeho dielo je nesené túžbou po ľudskej harmónii, spolupatričnosti a vzájomnom porozumení.

Odišiel od nás predstaviteľ umeleckej generácie, ktorú ľudsky poznačila druhá svetová vojna, a táto skutočnosť sa výrazne premietla i do jeho básnickej tvorby. Preto sú v jeho prvej zbierke Stromoradie ticha, ktorá vyšla v roku 1944, prítomné motívy smrti, samoty a vojnového násilia. Jeho básnickému naturelu bola však viac ako vonkajší životný dramatizmus bližšia tichá, hĺbavá meditácia, ktorá sa neskôr stala hlavnou a prirodzenou črtou jeho tvorby. Našla svoj poetický výraz v zbierkach Lístok za lístkom, Načatá pečať, Priateľstvo s chvíľou, Vychádzky do pološera i vo viacerých výberoch z jeho lyriky, ktorá vyšla i súborne v roku 1984 a svedčí o čitateľskej obľube jeho jemnou symbolistickou a impresionistickou poetikou inšpirovaných veršov. Popri vlastnej básnickej tvorbe sa Milan Kraus takmer štyri desaťročia podieľal i na rozvoji nášho literárneho života, zvlášť pri vyhľadávaní a kultivovaní mladých básnických talentov ako redaktor viacerých edícií pôvodnej slovenskej tvorby vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ v Bratislave. Svoju hlbokú znalosť slovenskej básnickej tradície i bohaté poznatky zo svojej básnickej praxe našli výraz aj v jeho esejistických knihách Zábery a Kontúry.

Dielo Milana Krausa svojou umeleckou originalitou a hlbokým humánnym posolstvom predstavuje trvalý vklad do modernej slovenskej poézie 20. storočia.

A. Baláž

Milan Kraus