Opäť o krajine zabudnutých pamiatok

Dvojka Čiernych dier je opäť vizuálne nadštandardne krásna a vyladená publikácia. Oproti jednotke je sústredenejšia, vyzretejšia a neopozeranejšia. 

Spoznáte miesta, o ktorých ste netušili, že existujú. Členovia združenia sa opäť pustili do toho, čo vedia, čo od nich už tisíce fanúšikov očakávajú a čo podľa vlastných slov žijú bez kompromisov. Slovensko vnímajú hlavne ako krajinu zabudnutých (technických) pamiatok. Členovia združenia Čierne diery za nimi cestujú a snažia sa nadchnúť ľudí pre históriu starých tovární, baní a stratených sídiel.

 

,,Vystajlovaná" grafika a exkluzívny marketing

Dvojka je opäť niečo medzi estetickým artefaktom, cestopisom a pokusom o upratanie nelichotivých zákutí histórie malej stredoeurópskej krajiny do až utopicky krásnej formy. Atmosféra romantizujúcej nostalgie sa hodí k sychravej jeseni, keď sa na knižnom trhu zjavujú plody práce a dlhých letných výletov. Láka objavovať a užívať. Obrazový materiál je ešte „vytunovanejší“ po začatí spolupráce s perfekcionistickým fotografom architektúry Matejom Hakárom. Ak vám aj niektoré texty nesadnú, rozhodne je na čo sa pozerať. Niekedy ma irituje nerozhodnosť a „bezpohlavnosť“ žánru, ktorý sa nevie rozhodnúť, či sa stane diváckym bestsellerom, odbornou staťou alebo krčmovým bonmotom. Alebo je to snaha vyhovieť všetkým?

Stránky nie sú paginované, aby sme sa „mohli stratiť“. OK, ešteže máme aspoň štylizované mapky. Veľkoformátové izolované fotografie navodzujú atmosféru celkov a doplňujúce monochromatické detaily medzi textami ich dovysvetľujú. Dva hlavné piliere Čiernych dier sú „vystajlovaná“ estetika a exkluzívny marketing. Ilustrácie sú dielom Daniely Olejníkovej. Dizajnér Michal Tornyai vysádzal knihu z troch vlastných písiem – Diery, Socha a Grunt, pričom najnovšie písmo Grunt vytvoril, aby mal pod kontrolou ručnú sadzbu hlavných textov. Prvá tlač knihy Čierne diery 2 v počte 6 000 kusov sa vypredala v priebehu jedného týždňa na webe občianskeho združenia.

 

Čo s fenoménom ďalej?

Prečo jedna kniha ľudí absolútne nezaujíma a druhá láme rekordy? Dôvodom môže byť okrem objektívnej kvality aj umne na trhu poziciovaná značka. Úspešným značkám, pravdaže, všetok úspech prajeme, ale na komplexnejšie poznanie reality odporúčam aj komplexnejšie štúdium. Prelistovaním knihy sa nestávate odborníkom na technické pamiatky, ani sa automaticky nestávate spasiteľom zakúpením grafiky. Som presvedčená, že zakladatelia projektu si to myslia tiež, aj keď sa sekundárne promo niekedy môže vymykať spod kontroly. Veď – aká krajina, také povedomie o histórii a kultúre…

Škoda, že toľko nepočuť aj o iných kunsthistorikoch a kunsthistoričkách či stovkách ďalších erudovaných ľudí pracujúcich na poli kultúry, pamiatok a umenia. Na druhej strane, tento úspešný príbeh zdola budovanej značky by mohol nakopnúť knižných autorov a autorky, ktorí dizajn projektov a budovanie celkového dobrého mena považujú za zbytočné. Ako všetky lieky, aj tento určený na „nadchnutie sa pre históriu a pomoc pamiatkam“ treba brať podľa správneho návodu a vyvarovať sa vedľajším účinkom. Tie môžu byť napríklad devastácia prírody, gentrifikácia a strata autenticity prostredníctvom praktík masového turizmu, simplifikácia reality a povrchnosť poznania. Želáme Čiernym dieram, aby všetka pozitívna promo energia volila správny smer a nezapadla na smetisku dejín!

Možno by už zároveň nebolo márne opustiť naratív obyčajnej skupinky kamarátov, ktorá netuší, ako sa z projektu stal taký fenomén. Členovia a členky Čiernych dier totiž disponujú vzdelaním v oblasti architektúry, umenia, dizajnu a nadštandardnými mediálnymi kontaktmi z predošlých zamestnaní. V rámci výskumu vznikania a zanikania angažovaných nezriaďovaných skupinových projektov ma zaujíma, kam sa posunú Diery. (Duchová Z., Krekovič S., BA!! Miesta živej kultúry (1989 – 2016), vyd. Atrakt Art, Bratislava 2016.)

Tieto procesy sú natoľko komplexné, že sa dajú len veľmi ťažko zvonka predvídať. Udržateľne nastavený manažment a správne personálne obsadenie dokáže projekty ťahať správnym smerom aj celé roky. V každom prípade želáme ešte veľa šťastných kilometrov a hodnotných prírastkov do knižníc!

 

Zuzana Duchová (1980)

Kurátorka a publicistka. Študovala vedu o výtvarnom umení na FiF UK v Bratislave a Universitäat Wien. Pracuje pre Creative Europe Desk Slovensko, kde sa zaoberá projektovým manažmentom kultúrnych projektov a grantami. Kurátorka a hýbateľka projektu salonik.sk.

 

Čierne diery 2

Texty: Andrej Sarvaš, Martin Lipták, Lukáš Patera, Miroslav Beňák

Grafický dizajn a písmo: Michal Tornyai

Ilustrácie: Daniela Olejníková

Fotografie: Andrej Sarvaš, Miroslav Beňák

Spracovanie fotografií: Matej Hakár, Michal Tornyai

Jazyková úprava: Nataša Holinová

Bratislava: Čierne diery, 2022