Camille Labas je germanistka, spisovateľka
a cestovateľka. Vydala zbierku básní Miesto
v tráve, knihu o histórii svojej rodiny v Bardejove
Sila statočného života a cestopis Autostopom
s tromi deťmi. Svoje poznatky z Viedenskej uni-
verzity o histórii a ranom kresťanstve Arménska
a Gruzínska sa rozhodla vydať formou populár-
no-náučnej knihy s názvom Pevnosť Narikala
(všetky Post Scriptum). Ponúkame z nej krátke
úryvky a rozhovor s autorkou.

J
e všeobecne známe, že kresťanstvo sa hneď
v prvom storočí po ukrižovaní Ježiša Krista
šírilo z Jeruzalema všetkými smermi po Rím-
skej ríši (…) Avšak málokto vie, že kresťanstvo
sa zo Sýrie šírilo nielen po Rímskej ríši (do
Malej Ázie, do Európy a do Egypta), ale aj za jej
hranice: na sever smerom k pohoriu Kaukaz,
cez arménske, gruzínske a azerbajdžanské
územia, ba ta  kisto na východ cez Mezopotá-
miu do Perzie. A v súčasnosti takmer nik ne-
vie, že Arménsko, Gruzínsko a „Kaukazské
Albánsko“, resp. „Kaspické Albán  sko“, patrili
k prvým štátom na svete, ktoré oficiálne uznali
kresťanstvo za štátne náboženstvo, vyše 50 ro-
kov pred tým, ako bolo uznané v Rímskej ríši
(približne r. 390), a päťsto rokov pred kristia-
nizáciou strednej Eu  rópy. Stará kresťanská
kultúrna tradícia uvedených národov je vo
všeobecnosti pomerne málo známa, hoci by
si zaslúžila oveľa viac pozornosti.

Prečo sú podľa vás tieto fakty u nás
takmer neznáme?
Je to osud malých národov. Arménsko je dnes iba
desatina toho, čo historické Arménsko kedysi
bývalo, aj Gruzínsko je okyptené, podobne ako
dnešné Slovensko, a Kaukazské Albánsko sa stalo
súčasťou dnešného Azerbajdžanu. Veľké mocnos­
ti píšu dejiny a presadzujú si ich vo svete. Ani
o slovenských dejinách sa v germánskych školách
deti nič neučia, hoci Slováci a Slovania sú ich bez­
prostrední susedia. Ako sa dá teda očakávať, že by
sa učili o omnoho vzdialenejších malých národoch,
ako sú Arméni a Gruzínci, ktoré sa nielen kultú­
rou, náboženstvom, ale aj geograficky nachádzajú
veľmi ďaleko, až kdesi za islamským svetom? Je
to dlhodobý proces vývoja, osamostatňovania sa,
presadzovania, zviditeľňovania a emancipovania
sa v rámci sveta, lebo malé národy boli v dejinách
najprv súčasťou veľkých mocností (Habsburskej,
Rímskej, Perzskej ríše…). Pokrokom je už to, že
dosiahli svoju vlastnú štátnosť (ako Slovensko,
tak aj Arménsko a Gruzínsko) a ďalším pokrokom
bude to, že dajú svetu na známosť aj svoju histó­
riu, kultúru a charakter, aby mocnosti prijali ich
históriu ako súčasť svetových dejín. Kuriózne je,
že hoci som Slovenka, pomáham presadiť a zvidi­
teľniť gruzínsku a arménsku históriu v Strednej
Európe, ale to je výsledkom mojej osobnej histórie.
Vždy musí niekto posúvať pravdu dopredu, hoci
to nie je pohodlné. Cieľom je, aby sa v budúcnosti
venovalo viacej pozornosti malým štátom a náro­
dom a ich histórii už na školách, na univerzitách,
kultúrnych fórach a v masmédiách. Tomuto cieľu
som sa rozhodla slúžiť a pomôcť mu k presadeniu
sa. Moja kniha o arménskej a gruzínskej ranej
histórii je iba začiatkom.
Z čoho vychádza názov knižky Pevnosť
Narikala?
Pevnosť Narikala (v preklade z perzštiny znamená
Nedobytná pevnosť) leží na kopci nad gruzínskym
hlavným mestom Tbilisi, ktoré sa na dlhé roky
stalo najväčším a spoločným centrom všetkých
troch kaukazských národov. Pevnosť Narikala
je najstaršou zachovanou časťou Tbilisi, bola po­
stavená Peržanmi ešte v čase šírenia a prijatia
kresťanstva v 4. storočí a stojí dodnes, krásne sa
vyníma nad mestom a je jednou z jeho dominánt.
Pevnosť Narikala je svedkom celej kresťanskej
histórie Kaukazu, lebo jej múry tam stoja od pri­
jatia kresťanstva až dodnes. Je z nej nádherný
výhľad na rieku Mtkvari, na jej strmé brehy, na
kostoly v byzantsko­gruzínskom štýle, na kopce
obkolesujúce Tbilisi i na celé mesto vôbec.

Arabský islam v 7. storočí zaplavil severnú Af-
riku, Perziu, Arménsko, Gru  zínsko, Mezopotá-
miu i Sýriu na celé stáročia a Arabi potom vládli
nad všetkými týmito podmanenými územiami
takmer 500 rokov. Jedine Gruzínci a Arméni
odolali sústavnému expanzívnemu nátlaku.

Pripravujete zbierku tureckých, aramej-
ských, sýrskych, gruzínskych a perzských
príbehov zo súčasnosti. Nazbierali ste ich
na svojich početných cestách po svete?
Áno, nazbierala som tie príbehy vo svete, pri
stretnutí s ľuďmi, hneď na mieste som si ich za­
pisovala. Ale nazbierala som ich aj v Rakúsku, kde
žijem, lebo jeho obyvateľstvo nie je homogénne,
napríklad na našej ulici žije 17 národností. Takže
aj tu žijem akoby „vo svete“, národy sú všade
okolo mňa – v pekárni, krajčírstve, potravinách,
reštauráciách, na plavárni. Sú to strhujúce ľudské
osudy z ďalekej Perzie, Sýrie, Turecka a podob­
ne. Človek by nemal žiť s klapkami na očiach,
úzkoprso, so strachom pred nepoznaným, uza­
tvárajúc sa pred cudzím, ako to robia Rakúšania,
Slováci aj iní. Chcela by som svojimi príbehmi,
knihami približovať širší svet strachujúcim sa
ľuďom, pomôcť im odbúrať strach z nepoznaného
a prijímať aj to, čo je iné ako naše. Zažila som, aké
nepríjemné a ponižujúce bolo, keď sa Rakúšania
uzatvárali a báli cudzích národov, aj nás, ako sa
od nás oddeľovali, akoby sme mali lepru, ako sa
báli, že sa „nakazia“ (slovanskosťou? ľudskosťou?
cudzou kultúrou?). A pretože som pocítila, aké
je to deštruktívne, smiešne, zbytočné a k ničo­
mu to nevedie, snažím sa vyzvať ľudí k odvahe,
zbližovaniu, prijímaniu, akceptácii, ale súčasne
aj k posilňovaniu svojej identity, kultúry, seba­
vedomia. Iba tí, čo majú slabé sebavedomie, sa
boja približovania sa k cudziemu. Jedno kráča
s druhým. Posilňovanie seba i chápanie iných…

Európa na tieto hrdinské kresťanské národy
Gruzíncov a Arménov, ako i na kresťanské
sýrske, perzské a mezopotámske menšiny
uprostred mohamedán  skeho sveta fanatic-
kých islamistov pozabudla, nevšímala si ich,
a keďže boli ďaleko od kresťanskej Európy,
ponechávala ich aj vo svojom vedomí na okraji
svojej pozornosti. A teraz títo duchom silní
kresťania zrejme už nie sú ďalej schopní odo-
lávať hroznej sile zla, ktorá sa na nich rútila
a doslova ich vyháňala z vlastných domovov,
a preto prichádzajú či utekajú z Iránu, z Iraku
a zo Sýrie sem, do samého stredu Európy, a už
nie je možné si ich nevšimnúť, nebrať ich na
vedomie.