E! Kľúč do budúcnosti knihy?
Príloha Knižnej Revue 22/2001
o elektronických knihách

E-knihy sú modernou realitou, ktorá sa 
vytvorila v roku 1971 (!) ako paralela
ku klasickým papierovým knihám, hoci
v mnohých diskusiách sú obe podoby
knihy postavené proti sebe.
Množstvo otázok, názorov, množstvo
noviniek v tejto oblasti a aj snaha
porozumieť všetkému, čo „e“ pred slovom
„kniha“ predstavuje, nás v redakcii viedlo
k tomu, aby sme tento súčasný fenomén
rozpracovali trochu podrobnejšie
a zrozumiteľne pre každého, kto si to chce
s e-knihou vyskúšať.
Ďakujeme všetkým ľuďom, s ktorými sme
sa pri práci na tejto téme stretli!

Michal HVORECKÝ je jedným z prvých autorov na Slovensku, ktorý vydal svoje knižky elektronicky a všetky ich aj takto distribuuje. Aké má skúsenosti s touto formou kníh, v čom sú podľa neho jej výhody či nevýhody v porovnaní s tlačenými knihami?

Klasické knihy tu budú ešte veľmi dlho, trúfam si povedať, že večne. Ale elektronické formy čítania budú čoraz dostupnejšie, technologicky vyspelejšie a populárnejšie. Vyrástol som v zaostalejšej časti Európy, vo východnom bloku, a stále žasnem, kam sa vývoj posunul.

V mojom detstve bol Sinclair ZX Spectrum s pamäťou 16 kilobajtov statusový symbol a dnes si môže aj pomerne chudobný Stredoeurópan dovoliť iPad.

Počítače však nezmenili iba čítanie, ale aj písanie – to ma fascinuje hádam ešte viac: oboje môže byť tvorivejšie. Páči sa mi, že pri čítaní na iPade má človek okamžite „poruke“ slovník, synonymá, internetový vyhľadávač... Ak s tým vie užívateľ narábať, môže mu to prácu s textom obohatiť a estetický zážitok ešte zosilniť. Alebo, naopak, spovrchniť, ak fascinácia samým médiom preváži nad textom, ktorý je pre mňa rozhodujúci. V konečnom dôsledku to celkom staromódne závisí od samotných ľudí, od ich znalostí, schopností, zvedavosti…

Elektronický obsah stlačí aj ceny kníh dolu a zníži úlohu vydavateľov a distributérov, ktorí sú momentálne na trhu neporovnateľne vplyvnejší ako sami autori. Bude to podobné ako na klasickom hudobnom trhu, ktorý už prakticky zaniká a postupne sa mení na digitálny. Veľa predovšetkým začínajúcich autorov bude nové knihy distribuovať vlastnými kanálmi, cez svoje webstránky, cez sociálne siete, cez blogy aj s videom a audiom. Bude ľahšie knižku vydať, ale oveľa ťažšie bude upozorniť na ňu v tej záplave noviniek každý týždeň.

Nedávno som so svojím vydavateľom podpísal zmluvu na všetky svoje knižky v elektronickej podobe. Trh s e-knihami je zatiaľ mikroskopický, ale bude rásť.

Navyše je to podobné ako s audioknihami. Len čo nejaká vyjde, ihneď sa dá stiahnuť ilegálne zadarmo cez Pirate Bay alebo iný server, kde sa zdieľajú súbory. Na jednej strane si cením, že v tom priestore sa šíri aj literatúra, ale aj tak je to krádež. Je to celkom prosté – keby každý, kto si audioknihu ilegálne stiahne, za ňu radšej zaplatil, nový román by sa mi písal trocha ľahšie a bez toľkých existenčných starostí. A to isté platí pre filmárov, hudobníkov…

Piráti najčastejšie argumentujú tým, že hudbu síce kradnú, ale radi a často si kupujú lístky na koncerty, a tým podporujú hudobnú scénu aj tvorcov. Lenže literárne podujatia sú u nás zadarmo a väčšinou za ne dostávam len symbolický alebo nijaký honorár. Takže, z čoho máme žiť my, spisovatelia, ak nie z percent z predaja?

Na druhej strane, spisovateľ-milionár Paulo Coelho tvrdí, že „person who does not share is not only selfish, but bitter and alone” (človek, ktorý obsahy nezdieľa, nie je iba sebecký, ale aj zatrpknutý a osamelý).

Myslím si, že každý, kto to raz zažije na vlastnej koži, bude nútený konfrontovať a prehodnocovať vlastné stanovisko. A tento problém sa bude zostrovať. Každopádne vďaka bohu, že sa tradičné knihy zatiaľ nedajú napaľovať :-)