Podcast Knižná revue: Batman s duševnou poruchou. Aj to môže byť komiks

Každý, kto pozorne sleduje slovenský knižný trh vie, že momentálne zažíva obdobie rozmachu grafických románov. Konečne sa tak mení rokmi avizovaná zlá situácia komiksov vychádzajúcich v slovenskom preklade. I keď sa im dlhodobo nedarilo, dnes je situácia celkom iná.

Kto sa u nás venuje komiksovému písaniu a aká budúcnosť ho čaká v našej literatúre? Na tieto i ďalšie otázky sa pýta literárny vedec Daniel Domorák. Jeho hostia sú tentokrát dramaturg a autor grafických románov Daniel Majling a teoretik popkultúry Juraj Malíček.

Hoci sa z obhajoby komiksu prostredníctvom dokazovania jeho histórie stáva dnes už takmer povinnosť, nedalo sa jej vyhnúť ani v najnovšej epizóde podcastu Knižná revue. Komiks totiž stále príde mnohým príliš jednoduchý na to, aby bol považovaný za umelecký druh a dospelý, ktorý sa prizná k čítaniu komiksu, môže tak stále vyvolávať rozpaky.

Aj autora grafických románov Daniela Majlinga v diskusiách o komikse prekvapuje pohŕdanie, s akým sa naň ľudia pozerajú: „A ešte sa tým aj chvália a s hrdosťou o tom hovoria. Mal som veľa rozhovorov, v ktorých som sa snažil vysvetliť, že komiks je možno oveľa starší ako si myslíme,“ hovorí v podcaste.

Práve tieto rozpaky a podozrenia však vyvracia teoretik popkultúry Juraj Malíček, ktorý dokáže obhájiť existenciu komiksu v našej kultúre, pomenúva príčiny problémov s vydávaním komiksov, ale aj objasňuje cez pojmy čítanie medzier či komiksová gramotnosť špecifiká tohto umeleckého druhu. Hoci, zároveň sa nevyhýba tvrdeniu: „Tam, kde naráža komiks na košatosť a krásu jazyka, tam vzniká problém.“

Daniel Majling, autor grafických románov Zóna, Rudo a najnovšie Gemer, dopĺňa jeho pohľad z pozície autora. Hoci sám ironicky hodnotí svoje kresby slovami – vyzerajú ako keby som ich nakreslil nohou – je zrejmé, že patrí v súčasnosti k najzaujímavejším zjavom domácej komiksovej produkcie.

Podcast Knižná revue moderuje Daniel Domorák.