Pohltená obrazovkou

Detskú poučnú knihu o nomofóbii, závislosti na mobilnom telefóne, napísalo overené duo v zostave spisovateľky a scenáristky Terezy Oľhovej a ilustrátorky Evy Škandíkovej.

Tereza Oľhová spolu s Evou Škandíkovou vydali ilustrovanú knihu Agáta, kde si? s ambíciou uviesť detského čitateľa do aktuálneho problému náučne i hravo. Ich spoluprácou už vznikli dve pútavé publikácie: Posledný permoník (Brak, 2020), zasadený do prostredia kremnických baní, a Bubáci (Brak, 2021), narábajúci s témou strachu zo strašidiel. Posledná menovaná je veršovaná a získala Cenu Bibiany Najkrajšia kniha Slovenska (2021) v sekcii literatúra pre deti a mládež.

 

 

Termíny i slangy

V knihe je prítomná didaktická, resp. poznávacia funkcia, prejavujúca sa terminologicky. Detský čitateľ sa poúča o pojmoch spätých s technológiami. Porozumie rozličným typom vírusov, spôsobom, akým fungujú, aj tomu, čo môžu v telefóne zapríčiniť. Pochopí, ako fungujú dáta, ako sa ukladajú do úložiska, čo sa robí pri aktualizácii zariadenia a ako pracujú antivírusoví policajti. Oboznámi sa aj s matičnou (základnou) doskou, zastupujúcou funkciu matky celého systému. Didaktické sa odohráva na pozadí príbehu o fascinácii digitálnou technológiou, ale  aj o rizikách jej používania.

Autorka situuje do roly hlavnej hrdinky celkom netradičnú postavu. Agáta je školáčka, je hyperaktívna, trpí poruchou pozornosti, neznáša nudu a najvačšmi zo všetkého by si priala vlastniť mobilný telefón. Ten by jej mal priniesť neustálu zábavu a život s ním by mal byť „krajší, pestrejší, vtipnejší, efektívnejší, no hlavne rýchlejší“. (s. 9)

Agátu telefón metaforicky vtiahne do seba. Vtiahnutie do telefónu prináša Agáte uspokojenie v podobe neustáleho pohybu a prísunu dát. Rečou pre školáka sympatickou a vtipnou  rozpráva vírus Trejsy, ktorý sa v telefóne stáva nepríjemným Agátiným spoločníkom. Autorka mu priradila anglické frázy (napr. oumajgád!, šúr, intristink), ku ktorým šikovne vytvorila aj slovník, nachádzajúci sa na konci knihy.

Katarzia v podobe vyslobodenia sa z telefónu napokon prichádza po tom, čo Agáta dospela k uvedomeniu si vlastnej sily a vôle vymaniť sa zo zajatia telefónu. Detskému čitateľovi však bude toto posolstvo zreteľné aj bez zvýraznených citátov na konci knihy, napr. „Ži tu a teraz! Stoj nohami na zemi!  Teš sa z maličkostí!“ (s. 117), ktoré už vyvolávajú dojem nadbytočnosti. V dôvetku však autorky priznávajú apel na rodičov a ich deti, pretože sa obe boja, „že ich mobily zhltnú, ale bránia sa. A chcú ubrániť aj svoje deti, a všetky ostatné deti a dospelákov na celom svete. Priali by si, aby všetci pozerali do mobilov len vtedy, keď chcú tvoriť.“

 

Čítanie zo smartfónu

Dizajn ilustrovanej knihy je formátovaný do podoby smartfónu, v ktorom je hlavná hrdinka uväznená. Brožovaná väzba a skladný formát uľahčujú manipuláciu s knihou. Naráciu dopĺňajú hravé, presvetľovacie ilustrácie.. Eva Škandíková využila digitálnu ilustráciu, prevažne v tmavých farbách, aby vynikli práve presvetľovacie časti.

Vyhrala sa aj s predsádkami knihy. Úvodné fungujú ako bludisko a čitateľ v nich musí nájsť cestu pre Agátu z mobilného telefónu naspäť domov, záverečné vykresľujú rodokmeň rodiny – jednak tej vírusovej, ako aj Agátinej. Presvetľovačky dosahujú väčší efekt najmä v prítmí, takže si k čítaniu nezabudnite zobrať baterku. 

 

Veronika Čigarská (1996)

Vyštudovala učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetiky a momentálne pôsobí ako interná doktorandka na Katedre komunikačnej a literárnej výchovy PF PU. Vo svojom výskume sa zameriava na žáner obrazovej knihy, tzv. „picturebook“

 

Tereza Oľhová: Agáta, kde si?

Ilustrácie: Eva Škandíková

Bratislava: Bublina print, s.r.o., 2022