Pokus o portrét

Zdá sa, že rozhovory s osobnosťami  patria k najobľúbenejším žánrom  nielen v médiách, ale  momentálne i  na knižnom  trhu. Nečudo, že  i Televízia TA3 sa rozhodla prezentovať svoju reláciu Portrét v rovnomennej knižnej podobe v spolupráci s vydavateľstvom SPN – Mladé letá. Petr Bohuš, súčasný moderátor relácie do knihy 29 rozhovorov zaradil aj deväť od Gabriely Piroškovej, ktorá reláciu moderovala od februára do augusta 2006, preto by bolo vhodné uvádzať ju ako spoluautorku aj na titulnej strane, nielen pri predstavovaní v závere knihy.

Myšlienka venovať sa významným osobnostiam Slovenska  je sama osebe chvályhodná. Najmä keď sa popri už toľkokrát predstavovaných umelcoch či športovcoch, objavujú aj vedci, lekári, či reprezentanti iných oblastí nášho života. Osobne oceňujem predstavenie osobností menej známych širokej verejnosti. Napríklad storočného tvorcu vodných diel ako Oravská priehrada alebo Gabčíkovo – profesora Petra Danišoviča, či špičkového slovenského vedca, ktorý sa podpísal pod revolučný  objav pri výskume Alzheimerovej choroby –profesora Michala Nováka.

 Mimochodom, Petr Bohuš  jasne definuje kľúč výberu hostí relácie – výnimočných osobností, ktoré milujú svoj odbor, dosahujú vynikajúce výsledky a dokážu ich odovzdať ostatným. Nebol mi však celkom jasný kľúč zaradenia jednotlivých rozhovorov v knihe, keďže autor zamietol kalendárny princíp podľa dátumu vysielania a spoľahol sa iba na striedanie profesií.

Možno mať síce niekedy pocit, že český autor svojich slovenských hostí, predovšetkým hercov, s ktorými je našinec zžitý, tak trochu akoby „objavoval“ z diaľky. Inokedy však práve táto skutočnosť v dnešnom globálnom svete zaiskrí  nečakaným poznaním.

Kniha Portrét je dokumentom o vydarenej relácii. I keď nie každý rozhovor v nej poskytuje  dostatok informácií (chýba mi napríklad v perexe hoci aj dátum narodenia) a na malom priestore je skôr pokusom o portrét, než portrétom samotným. V každom prípade však človeka poteší, že ide o kultivované rozhovory, kde sa na rozdiel od zaužívaných trendov, človek  nedozvedá o banalitách, ale o životnej filozofii  naozajstných osobností  a nejedna myšlienka pôsobí inšpirujúco.

Škoda, že pri korektúrach ušli  pozornosti editorky  niektoré malé chybičky krásy.  Napríklad, ženský tvar otázky, keď je moderátorom muž, alebo že  Štúdio S  už dávnejšie zmenilo názov na  Štúdio L+S.

Elena Ťapajová