Sila lásky a túžba po zázraku v rozprávkach a povestiach

Žánrové premeny rozprávky v roku 2021 obohacujú klasickú podobu o rôzne prvky, najčastejšie detektívne, dobrodružné, ale aj o sci-fi elementy.

Mágia a zázračná premena je typická pre žáner rozprávky. Sila slova a rozprávania dávajú nádej, že sa všetko na dobré obráti, že nájdeme lásku, že bude hostina, že budeme šťastní. Preto rozprávky milujú dospelí aj deti.

Žánrové premeny rozprávky v roku 2021 obohacujú klasickú podobu o rôzne prvky, najčastejšie detektívne, dobrodružné, ale aj o sci-fi elementy. Takéto hybridné rozprávky majú potenciál pôsobiť na súčasných čitateľov sviežo a moderne. Aj jazyk rozprávky stráca archaizovanú podobu, je skôr prirodzený, hovorový, nepreštylizovaný, čo umožňuje empatizovať s rozprávkovými protagonistami, s ich komplikovanou rodinnou, psychologickou a sociálnou situáciou. Naopak, čo ostáva, je túžba po bezpečí a láske. Na pomoc sa rozprávkovým hrdinom ponúkajú zvierací, ľudskí, ale aj nadprirodzení priatelia, útechu im poskytuje všemocná príroda a viera v dobro. Toto platí aj v roku 2021.

Na druhej strane, niektorí autori zneužívajú rozprávku na pretláčanie moralizovania a poučovania, vnucujú čitateľovi plytký humor, extravagantné akčné efekty. Rozprávkový žáner sa príliš často zjednodušuje na povrchnú zábavu, čo zvýrazňujú aj schematické ilustrácie, ktoré majú dekoratívnu funkciu, ale nízku estetickú kvalitu.

 

Klasické rozprávky: zázrak dobra a nádeje

Rozprávky spod slovanskej lipy (Matica slovenská), nádherná zbierka slovanských rozprávok z dielne Petra VrlíkaPetra Mišáka, je roztriedená geograficky: rozprávky západných Slovanov (Horná a Dolná Lužica, Česko, Poľsko, Slovensko), rozprávky východných Slovanov (Ukrajina, Bielorusko, Rusko) a južných Slovanov (Slovinsko, Chorvátsko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Čierna Hora, Macedónsko, Bulharsko). Kniha obsahuje aj historicko-geograficko-kultúrne informácie o Slovanoch, ich rozprávkach a územiach aj o symbolickom význame slovanskej lipy. Výbornou pomôckou sú vysvetlivky a literatúra.

Slovanské rozprávky majú spoločné mnohé rozprávkové bytosti: lesné víly, čertov, anjelov, čarodejnice, a tým sa zvýrazňuje blízkosť a príbuznosť slovanských národov. V Rozprávkach spod slovanskej lipy ožíva Ivanuška-Hlupáčik, Gulihrášok, Mataj, Rarášok aj zakliaty mládenec. Klasické rozprávky, v ktorých dobro víťazí nad zlom, v ktorých sa zdôrazňujú hodnoty vzájomnej pomoci, lásky a obetavosti, ozvláštňujú čiernobiele ilustrácie Petra Uchnára. Tmavé obrázky drakov, temného lesa, vlkov, kráľov aj kolísok rozprávkových hrdinov vytvárajú magickú starobylú atmosféru. Kniha je skvostom roka 2021.

Výber indických rozprávok Zázračný džbán (Petrus) vznikol z textov zozbieraných etnografmi a zberateľmi indického folklóru v 19. storočí a začiatkom 20. st. Jej autor Dávid Ursiny knihu nielen zaujímavo ilustroval, ale jednotlivé texty aj editorsky vybral, preložil a doplnil vysvetlivkami a poznámkami. Z ilustrácií aj rozprávok cítiť autorovu fascináciu indickou kultúrou, ktorá nutne prechádza aj na čitateľa. Výber obsahuje zvieracie rozprávky, ale aj rozprávky o kráľoch, princoch, princeznách, strigách, žobrákoch a bohoch. Čitateľ v rozprávkach nájde hodnoty mieru, pokoja, prajnosti a lásky.

Starodávna slovenská rozprávka Jána Czambela O Jankovi Polienkovi (Buvik) ožíva éterickými ilustráciami majsterky Jany Kiselovej-Sitekovej. Skvostné ilustrácie rozprávajú príbeh o matke, ktorá piesňou a slovom vzkriesi k životu drevené polienko. Umenie a rozprávka majú čarovnú silu dodať nádej, že dostaneme, po čom tak veľmi túžime. Tak ako bezdetná mamička v tejto rozprávke. Hoci Czambel zachytil rozprávku začiatkom dvadsiateho storočia, stále sa nám prihovára materinskou láskou, ale aj strachom, túžbou po dobrodružstve, láske aj pokoji, po domove a rodine.

 

Autorské rozprávky: detský strach aj humor

Autorský debut Hedvigy Gutierrez zatraktívňujú najmä ilustrácie. Plechovka Plecháč Bob (Albatros) má rôzne možnosti „naplnenia“ svojho života od sladkého krému až po psie žrádlo, kým napokon skončí ako plechovkový telefón, do ktorého sa už trošku zahryzla hrdza. Milá knižka o tom, aké rôzne možnosti všetci máme a záleží len na tom, ako ich využijeme.

Fantazmagorický kamarát (Artforum) spisovateľky Alexandry Salmely plynie vybrúseným a vtipným jazykom. Text je zábavný, doslova je oslavou jazyka. Slovné hračky, nápadité prirovnania ozvláštňujú zážitok z príbehu. Množstvo zvukomalebných prostriedkov, ale aj fantazmagorické ilustrácie Martiny Matlovičovej dynamizujú text a dramatizujú čitateľský pôžitok. Aj pre rodiča však môže byť Fantazmagorický kamarát pozoruhodným emocionálnym zážitkom, najmä pre citlivo spracovanú ťažkú tému osamelosti, šikany a strachu. Fantázia, humor a nádej pomôžu hrdinovi vidieť strach realisticky a v hrôzostrašnom tyranovi vnímať obyčajného, seberovného človeka. Práve psychologickými témami, brilantným a vtipným jazykom aj hravými ilustráciami je kniha Alexandry Salmely naozaj výnimočná a ďaleko presahuje množstvo schematických detských kníh z minulého roka. Čítanie a umenie pomáhajú oslobodiť sa, lebo dávajú nádej. Fantazmagória oslobodzuje!

Nežná knižka Bubáci (Brak) Terezy Oľhovej a ilustrátorky Evy Škandíkovej je tvorivou a interaktívnou publikáciou určenou pre menšie deti. Aj obal knižky sa môže stať hračkou: plagátikom alebo maskou. Verše Terezy Oľhovej a Vlada Jančeka hovoria o detskom strachu. Deti vidia všade strašidlá, dospelí vysvetľujú a racionalizujú ich obavy. Knižka môže humorne pomôcť deťom prekonať ich strach. Veľmi jemné ilustrácie pôsobia upokojujúco. Pohodu  pri čítaní podporuje aj humorný jazyk: „Robota to nie je ľahká: / hlavne smerom nahor / tlačiť pani zo šiesteho. / Nadrie sa jak magor!“ (s. 23) Toto je jedna z najkrajších detských kníh tohto roka.

Strašidielka a Bubo-Bubo Halky Marčekovej (Ikar) sú voľným pokračovaním knihy Strašidielka. Súrodenci Strašihnát, Strašimora, Strašiharaši a dvojičky Strašisliz a Strašibrečka žijú na Strašihrade a práve chystajú narodeninovú oslavu pre priateľa výra Buba-Buba, čo je latinský názov výra a deti sa ho takto hravou formou naučia. Keďže ho nemôžu nájsť, pátrajú po záhadných stopách. Pomáha im kamarátka Cica a roztržitý netopier Chiropter (latinský názov netopiera). V knižke sú pôsobivé dvojstranové ilustrácie Jakuba Cenkla. Príbeh je písaný prirodzeným jazykom, zábavný, ozvláštnený veršovanými pasážami. Časti textu sú pre lepšiu organizáciu farebne odlíšené. Text je vtipný a kreatívne narába s jazykom, ktorý je prirodzený a aktuálny, bez zbytočnej štylizácie a moralizovania.

Rozprávač knihy Poď do rozprávky (FACE) je v intenzívnom dialógu s čitateľom. Dávid Dziak vedie detskú fantáziu, pomáha čitateľovi všímať si a vnímať nielen počúvaný a videný text príbehu, ale aj (predstavované) hmatové, prípadne chuťové a čuchové vnemy, čím povzbudzuje detskú predstavivosť aj sústredenie. V knihe sú interaktívne návody, hry a priestor pre detské dotvorenie príbehu. Spolu s rozprávačom a bujarými až cirkusovými ilustráciami Michala Součka deti preskúmajú bludisko krtovho sveta, pirátov koráb, strom plný vtákov. Posledná rozprávka pomôže deťom preskúmať ich strach. Dávid Dziak a Michal Souček spolu s detským čitateľom vytvorili knihu, „akej sa žiadna iná nevyrovná“ (obálka).

 

Dinosaury, mačky a vlčice

Trojica kníh Zuzany Boďovej o nepravdepodobnom kamarátstve Kuba, Tima, Mimi a kocúra Cyra s Tyranosaurom Rexom. Každá kniha, Dinosaury na dobrú noc, Dinosaury na dobrú noc – Vo vesmíre, Dinosaury na dobrú noc – Veľryby a plastožrúti (Erad), predstavuje iné dobrodružstvo: cestu do vesmíru, ale aj do hlbokého oceánu, kam idú na pomoc veľrybám uviaznutým v plastoch. Knihy majú vďaka ilustráciám Filipa Horníka takmer komiksový charakter. Pomerne nezaujímavý príbeh je takmer na úkor vizuálu a zvolené písmo, jeho farba a riadkovanie menším čitateľom čítanie sťažujú.

Citrónový dinosaurus Akos z knihy Akos Avoláš (Albatros) sa ocitne medzi turistami v známej francúzskej jaskyni. Skamaráti sa s chlapcom Laurentom a ten ho pozve k nim domov. Spolu so svojou novou rodinou objavuje zaujímavosti Paríža. A keďže Laurentova mama ochorela na antidinosauriu – silnú alergiu na dinosaury –, Akos musí putovať po Európe iba s jazvečíkom Brunom. Detského čitateľa môže zaujať príbeh Marky Staviarskej o putovaní po Európe, o hľadaní mamy, domova, ale aj napínavé dobrodružstvo o ľudskej chamtivosti zosobnenej cirkusantmi. Množstvo zaujímavostí z rôznych krajín, dokonca aj obrázok sochy Jánošíka z Terchovej, pridáva knižke edukatívny rozmer. Kniha je určená čitateľom od 8 rokov, môžu si ju čítať sami, čomu je prispôsobený typ písma aj ilustrácie Adely Režnej. Namiesto záložky im poslúžia vlajočky jednotlivých krajín na hornom okraji stránok.

Milý veršovaný príbeh Udatný ježko (Plutošop) o ježkovi, ktorý sa dostal až do domu a s pomocou zvieracích kamarátov aj kamaráta ostrihaného na „ježka“ sa zachráni. Hoci knižka Kristíny Baluchovej je určená deťom od 6 rokov, zaradila by som ju do kategórie pre mladšie deti, tie podľa pôvabných ilustrácií Žanety Aradskej pochopia príbeh aj bez čítania.

Dobrodružný rozprávkový príbeh Mačka z kmeňa stromu (samovydanie) o bielom mačiatku, ktoré žije v dutine starého stromu, napísala Silvia Vančová. Mia v lese zažíva veselé príhody, hľadá si kamarátov a prekonáva rôzne prekážky. Mia svoju bystrosť a pozorovací talent využíva na to, aby sa dostala z nebezpečenstiev, či už ju ohrozuje vlk, alebo choroba. A najmä sa teší z nových priateľov, s ktorými si navzájom pomáhajú. Príbehy sú veselé aj napínavé, napísané živým a dynamickým jazykom. Väčšia veľkosť písma a riadkovanie uľahčujú začínajúcim čitateľom čítanie. Čiernobiele ilustrácie Kataríny Juhászovej pôsobia trochu nudne.

Lucia Zednikovičová napísala a ilustrovala vtipný rozprávkový príbeh vrabca Gusta, ktorý sa stal pilotom. Najskôr o tom iba sníval, čítal a rozprával, aj keď sa mu kamaráti vysmievali, že nemá lietadlo. Doma sa dozvie, že bude mať súrodenca a musí sa s tým vyrovnať. Uvedomí si, že jeho súrodenec sa môže stať skutočným priateľom, ktorý mu bude rozumieť a nebude sa mu posmievať. Spolu s rodičmi sa pripravuje na jeho príchod. A hoci sa z vajíčka vyliahne sestra a nie brat, Gusto pre ňu a spolu s ňou pripraví plán lietania, vyrobia si prilbu aj lietadlo a nakoniec ju aj naučí lietať, hoci to bude trochu nebezpečné. Súčasťou krásne a tvorivo ilustrovanej knižky Ako sa Gusto tešil na brata (Slovart) je aj faktografický popis života vrabcov, ich hniezdenia, starania sa o vajíčka aj o mláďatá. Na zadnej vnútornej obálke je aj jednoduchá spoločenská hra, ktorá poteší najmä mladšie deti.

Bláznivé dobrodružstvá holuba Ernesta (Slovart) sa začínajú v Bratislave a vo vajíčku. Hrdina však musí prejsť dlhú cestu, aby našiel miesto, odkiaľ pochádza, a zistil, kým v skutočnosti je. Jeho putovanie je hľadaním seba, kde ho sprevádza priateľská dážďovka Máša. Príbeh Tomáša Krištofa je plný vtipných dialógov a veselých aj napínavých dobrodružstiev. Objavom cesty je rodina, ale aj hodnota priateľstva. Veselé ilustrácie Adely Režnej, väčšie písmo aj grafická úprava pomáhajú najmä začínajúcim čitateľom od 6 rokov.

Úžasne ilustrovaná a dizajnovaná knižka Jany Hoffstädter o lávovom králikovi je nielen milým dobrodružným príbehom, ale má aj edukatívny rozmer v podobe výslovnosti cudzích slov, názvov aj základného mayského a aztéckeho číselného systému. Slová cudzieho pôvodu sú zároveň v texte vyznačené, aby si mladý čitateľ mohol ich význam vyhľadať. Knižka má aj ekologický rozmer a informuje deti, že králik je ohrozený druh. Teporingo (E. J. Publishing) je endemit, žije vysoko v horách, na sopkách, a to len na jedinom jednom mieste v Mexiku. Keď sa Teporingo rozhodne putovať k moru, musí ísť úplne sám. Súčasťou knihy je aj Mini Mexikopédia so zemepisnými, kultúrnymi aj prírodopisnými faktami. Dozvieme sa, čo je tortilla, ale aj piñata, tradičná narodeninová hviezda. Knižka je určená deťom od 6 do 9 rokov, čo je vyznačené na zadnej strane, aj keď tvrdá obálka trošku evokuje leporelá, a tým aj iné vekové určenie. Knižný dizajnér a vydavateľ Santiago Solís Montes de Oca je mexický ilustrátor. Jeho príťažlivé ilustrácie robia z Teporinga farebný a veselý zážitok.

Príbeh knižky Záchranná stanica: Vlčica Luna (Albatros) je založený na skutočnom príbehu vlčice Daisy, ktorý je zosumarizovaný v závere spolu s jej fotografiou. Súčasťou knihy Zuzany Štelbaskej sú aj zaujímavé fakty o vlkoch, ako aj príbeh Záchrannej stanice pre divé zvieratá v Zázrivej doplnený fotografickou dokumentáciou. Pútavý príbeh zatúlaného vĺčaťa je ilustrovaný pôsobivými čiernobielymi obrázkami. (Nerozprávkový) príbeh zo súčasnosti je určený starším deťom. Opustené vĺča, ktoré našli v Malužinskej doline, sa uzdraví vďaka starostlivosti detí, ich rodičov, veterinárky, ale aj psíka Akima. Príbeh sa končí šťastne – novou vlčou rodinkou. Knižka je písaná súčasným hovorovým jazykom, ktorý je jednoduchý, prístupný mladým čitateľom a inšpiruje deti k ochrane prírody.

Aj Príbehy z lúk a mokradí (Bratislavské regionálne ochranárske združenie) sú súborom ochranárskych rozprávok. Veronika Šikulová, Juraj RaýmanMárius Kopcsay vložili do rozprávok aj svoje skúsenosti s vtákmi, rybami a hmyzom. Nádherné ilustrácie Viliama Slaminku rozprávajú paralelný príbeh o hľadaní čistej prírody – domova. V knihe nájdeme empatické rozprávanie o orliakovi a túžbe zahniezdiť na starom strome, o dážďovníkovi a stratenom domove, o hovniváloch aj o rybách v regulovanom Dunaji a o vtáčom hlade.

Ekologické posolstvo má aj Dobrodružstvo na ostrove korytnačiek Pavla Chodúra (Ikar), ktoré ilustrovala Klaudia Zorgovská. Príbeh poštára Čajku a rodiny Karety obrovskej je o Pablovi a Márii, ktorí sa plavia na chrbtoch vráskavcov, pátrajú, čo sa stalo s oceánom aj prečo miznú ryby.

Druhé vydanie úspešnej knižky Zvieratko pre Tadeáša Petra Gajdošíka (Artis Omnis) prichádza s novými ilustráciami Martina Luciaka, ktoré sú veľmi výrazné, dramatické a dynamické. Keď staršia sestra odchádza študovať, Tadeáš sa cíti osamelo a túži po zvieracom kamarátovi. Tadeášova rodina aj okolie si postupne zvyká, že v ich byte je veselo a plno: blchy, sliepky, had, skunk aj koza komplikujú smiešnymi aj napínavými situáciami život v obyčajnom paneláku. Dialógy sú nielen humorné, ale aj prirodzené, a dynamizujú príbeh, ktorý okrem zábavy ponúka deťom aj informácie o zvieratách a starostlivosti o ne.

Do každého bytu sa môžu nasťahovať mravce a vytvárať si mravčie diaľnice. Ale v byte malej Janky, Alexa, ich mamy a babičky majú mravca Ravca ako zvieracieho kamaráta. Ravec niekedy túži po spoločnosti iných mravcov, ale zároveň je rád so svojou malou rodinou v ich kredenci. Milý príbeh Janka, Alex a mravec z kredenca (Tatran) s peknými bacuľatými farebnými ilustráciami môže byť zaujímavým čítaním pre začínajúcich čitateľov, aj keď usporiadanie textu vo dvoch stĺpcoch môže byť pre nich trochu náročné.  Na záver knižky si deti môžu prečítať krátku informáciu o spisovateľke Ivane Havranovej a ilustrátorke Ilone Polanski – spája ich láska k jazvečíkom.

Psík Bak je hlavnou postavou aj rozprávačom veselého príbehu Ahoj, ja som Bak (Pars Artem). Z jeho pohľadu sa čitatelia dozvedia, čo mu chutí, s čím (a s kým) sa rád hrá, čo smie a čo nesmie a ako mu je ľúto, že starší stále pracujú. Bakov príbeh Marty Harajdovej je vo dvoch jazykových verziách, v slovenčine aj nemčine. Obe verzie ilustrovala Alžbeta Kováčová, ale obrázky sú pre verzie odlišné, čím môžu podporovať lepšie porozumenie textu.

Aj nasledujúce knihy majú environmentálny rozmer. V Zbernom dvore, knižke Branislava Jobusa z roku 2019, vytriedil Odpadkový fantóm všetko, čo sa dalo, a skončil na skládke. Otília Surovinová s Etelkou sa ho vybrali na skládku pohľadať, lebo starý kamarát im chýba. A tak sa Odpadkový fantóm znovuzrodí v rovnomennej knižke Odpadkový fantóm (Slovart), ktorá vyšla v roku 2021. Na skládke zažijú s bagristom Jánom Plafónom, Tadeášom Nemtavým, Mrochtom, Otrasom, čajkou Desibolou a ostatnými rôzne dobrodružstvá a nebezpečenstvá. Deti sa pri napínavých príhodách pobavia nielen na hravých a tvorivých menách, vtipných dialógoch a akčnom príbehu, ale naučia sa, čo do komunálneho odpadu nepatrí. Priestor na skládku sa tak môže zmeniť na park a smetiarske autá dostanú zábavnejšiu úlohu. Prednosťou knižky s ekologickým posolstvom je najmä dynamický dej, trefné a vtipné dialógy a hravosť. „Komiksové“ ilustrácie Filipa Horníka akčnú atmosféru dotvárajú.

Pán Nápad je padnutý na hlavu. Doslova. Keď bol malý, spadol z višne: „Pády človeka vždy nejako poznačia. Naučia ho však aj vstať, oprášiť si kolená a pokračovať ďalej.“ (s. 5) Fantasticky napísaný príbeh Jána Uličianskeho má ekologické posolstvo. Pán Nápad zachraňuje svet (Trio Publishing) pomáha zvieratám aj spustošenej planéte. Plynulý text, fragmentovaný krátkymi tvorivými básničkami a nápaditými slovnými hračkami, veľmi bohato dopĺňajú ilustrácie Juraja Martišku, ktorého meno by si zaslúžilo byť uvedené na obálke knihy.

 

Empatia a priateľstvo

Muška Verušky Bobekovej (Ezopo) je trochu smutná, trochu strašidelná a trochu naivná rozprávka o Izidore, ktorá sa kamaráti s ovocnou muškou. Izi je sirota, ktorej nikto nečítal rozprávky, ale rozprávkový svet zázrakov si nájde ju. S Izi a Muškou detský čitateľ vchádza do čara rozprávok, v ktorom nájde súcit aj nádej, že „zázračné veci sa môžu diať, keď si v sebe nosíme rozprávky...“ (s. 94) Nerovnomerný font môže byť pre detského čitateľa náročný.

Mimoriadny text a nádherné ilustrácie Nikoly Aronovej v knižke Lui – Príbeh o hľadaní (Verbarium) hľadajú odpovede na najťažšie otázky – o samote aj tichej spoločnosti slimáka Alfréda. Je to knižka o putovaní, o čistiacich účinkoch nudy, o vďačnosti, prírodných živloch, ale najmä o človeku a počúvaní. Táto kniha prekvapí deti jemnou krásou ilustrácií, ale aj rodičov hĺbkou a meditatívnym charakterom textu.

Dvanásť rozprávok Mariána „Dyna“ Buriča v čarovne ilustrovanej knižke Rozprávky z mestečka (Inspira Publishing) je vhodných aj pre deti, ktoré sa pomaly stávajú samostatnými čitateľmi. Čítanie im uľahčuje tučné písmo, ktoré zdôrazňuje dôležité vety (či už z obsahového alebo citového hľadiska). Na začiatku rozprávky je krátke zhrnutie obsahu, aby sa dieťa pripravilo na čitateľský zážitok. Zaujímavosťou knižky je aj aplikácia Readmio, ktorá umožňuje pridať do čítaného príbehu zvuky, a tak čítanie zatraktívniť. Samotné rozprávky majú etický rozmer, učia deti, ale aj dospelých správať sa slušne a pozorne k priateľom, zvieratám alebo k okoliu. Na ich koncoch sú otázky smerujúce priamo k čitateľovi. Prednosťou príbehov je zdôrazňovanie ľudskej blízkosti a „čarovnej“ moci slova a umenia (vlastnoručná tvorba bábiky, hra na gitare, spev). Hrdinami nie sú len deti alebo zvieratká, ale aj starší ľudia, s ktorými môže čitateľ empatizovať a pestovať k nim úctu. Záverečné rozprávky patria vianočným témam, znova sa zdôrazňuje súdržnosť rodiny a citový rozmer Vianoc. Kúpou knižky sa podporí aj organizácia Svetielko pomoci pre deti z onkológie, prílohou knihy sú obrázky, ktoré ilustrujú príbehy z knihy a vytvorili ich deti z Oddelenia detskej onkológie a hematológie DFN Košice.

Dohviezdny večerDvadsaťpäť príbehov o Vianociach (LIC) z pera skvelých slovenských spisovateľov „fullovsky“ ilustrovali Helga Pavelková a Peter Ličko. Knižka je zbierkou príbehov o Ježiškovej hviezde a zázraku, o láskyplnej rodine a čase s blízkymi, ktorý je najlepším darčekom na svete. Prečítame si o pravdivom príbehu snehovej vločky aj o Vianociach. V príbehu Zázračný dom zistíme, kde býva Ježiško a aké je podeliť sa. Rozprávkovo-fantastkný svet ožíva v príbehu Taj. Nazrieme do vianočného menu mníšika a čečetiek. Vianoce sú o zázrakoch a dotyku Mesiaca, o hviezdach v sieťovke, vianočných prípravách aj smútku, keď stratíme blízkeho človeka. Niektoré príbehy sú bláznivo-veselé, iné slávnostné, čarovné, veršované, sci-fi alebo nostalgické. Témy pokrývajú náboženské aj realistické rozmery vianočných sviatkov. Vynikajúci slovenskí spisovatelia Mirka Ábelová, Peter Balko, Jana Bodnárová, Veronika Dianišková, Denisa Fulmeková, Gabriela Futová, Daniel Hevier, Marta Hlušíková, Branislav Jobus, Peter Karpinský, Viliam Klimáček, Monika Kompaníková, Uršuľa Kovalyk, Eva Luka, Dominika Madro, Mária Modrovich, Agda Bavi Pain, Pero Le Kvet, Dana Podracká, Ján Púček, Toňa Revajová, Vanda Rozenbergová, Peter Šulej, Ján Uličiansky, Eva Urbanová priniesli dvadsaťpäť príbehov pre deti aj dospelých, ktoré sú adventným darom na každý deň.

Knižka šiestich rozprávkových príbehov Jozefa Jenča Vjanočne Vichodňarske Rozpravočki (Kľud), písaná v bližšie nedefinovanom východoslovenskom nárečí, dokáže vytvoriť vianočnú atmosféru aj v marci a októbri. Od sladkostí cez kapra po čertov a anjelov, vtipné príbehy o vianočných zvykoch čitateľa pobavia, aj keď pre deti nehovoriace nárečím by čítanie mohlo byť veľmi náročné. Súčasťou textu je aj slovník, v ktorom sa dozvieme, čo znamená „smarkac do smargeľnika“.

Jemne ilustrovaná knižka Hviezdičko Riško (samovydanie) pozýva deti reagovať a dáva im priestor, aby si do knižky kreslili a písali spolu s ilustrátorkou Alicou Hirčákovou. Zázračná hviezdička „hviezdičko“ Riško ukazuje deťom skryté a skrývané emócie, a tak im pomáha tých druhých a ich správanie chápať. Aj otázky, ktoré sú určené deťom, pomáhajú všímať si vlastné emócie aj prejavy citov u iných. Identifikovať svoje pocity vrátane tých, za ktoré sa hanbíme alebo ich potláčame, lebo sú neželané (hnev, závisť), je pre deti veľmi nápomocné. Knižka Zuzany Mihalechovej aj interaktívne cvičenia za každým príbehom pomáhajú deťom (a možno aj rodičom) trénovať všímavosť a uvedomenie, vďačnosť, prípadne samoliečenie. V knižke je niekoľko preklepov a nedôslednej štylistiky, čo môže čitateľský zážitok skomplikovať. Na záver autorka propaguje svoje ďalšie projekty.

 

Rastlinný svet aj vesmír

Jonatán v knižke Zuzany Širokej Pilot Jonatán a bobuľové víly (Maxim) chcel byť pilotom, už keď mal štyri roky. Veľkým dobrodružstvom je však aj let v žltom dvojplošníku do zázračného sveta plného bobuľových víl. Tu sa netreba ponáhľať zachraňovať ľudské životy. Vílí svet je iný, prekvapujúci a trblietavý; také ticho a pokoj sa inde zažiť nedá. Víly Jonatánovi dokonca pomôžu naučiť sa na skúšku. Nežné príbehy z čistinky víl potešia všetky detské duše, ktoré zaujíma zázračný svet, kde čas plynie pomalšie. Atmosféru dokresľujú fantazijné ilustrácie Radoslavy Hrabovskej.

Aj Zázračný herbárik Danice Pauličkovej (Seneca Publishing) je o nežnom svete rastliniek a ich liečivých, takmer zázračných účinkoch. Príbehy sú chronologicky zoradené od jarných kvietkov až po vianočnú cezmínu.

Zázraky rastlinného sveta a prírodných procesov opisuje aj knižka Viery Múdrej O malinkom semienku - Príbeh dvoch súrodencov z jedného kláska (Tatraplus). Knižka obsahuje aj recept na chlieb, spoločenskú hru a návod na klíčkovanie. Príbeh, dizajn aj ilustrácie pôsobia ako z osemdesiatych rokov, text je poučujúci a ťažko čitateľný, keďže sú použité iba veľké písmená.

Bohato a zaujímavo ilustrovaná knižka Félixove vesmírne dobrodružstvá Martina Birnera (BimBamKuku) je dobrodružným príbehom priateľstva dvaapolročného „bábenka“ Félixa z vesmírnej rakety „mrvinka“ a starého robota RX-01. Pôvabný príbeh je zaľudnený priateľskými aj nepriateľskými tvormi: mačičkou Centaurou, vesmírnymi pirátmi, Krokobom (jazvečíko-krokodílom). Rozprávkové Vianoce sú zázračným dňom aj vo vesmíre. Príbeh má šťastný koniec, ale je otvorený ďalším dobrodružstvám. Zaujímavá a láskavá knižka má prvky sci-fi (opisy technológií, zasadenie príbehu do vesmíru, mutanti, technologické vymoženosti rakiet), ale aj žánrové prvky rozprávky (chýbajúca matka, putovanie, konflikt dobra a zla, hodnoty priateľstva a vzájomnej pomoci a materinskej lásky). Kniha je vhodná pre samostatných čitateľov, ale vďaka originálnym obrázkom Tamary Birnerovej a Kataríny Polohovej si knižku užijú aj malé deti.

Rozprávková sci-fi knižka Petra Karpinského sa začína netradične, citátom Stephena Hawkinga. Príbeh O Malom kozmonautovi (Perfekt) je klasickým rozprávkovým putovaním (so sci-fi prvkami), v ktorom osamelý hrdina preukáže obrovskú odvahu nevzdať sa. Malý kozmonaut vynaliezavo čelí nebezpečenstvám, podobne ako iní rozprávkoví hrdinovia je na ceste k Slnku. Pri svojej vesmírnej odysei Malý kozmonaut stretne Červeného trpaslíka, Kométu aj Malú kozmonautku a ochorie na žltú chorobu (čo je dôležité aj pre pointu príbehu). Jeho raketa našťastie bezpečne pristane na Zemi, kde ho už čaká jeho mama, otec i brat. Na Zemi bude potrebovať nové meno. Príbeh malého kozmonauta v kozmickej rakete je metaforou predčasne narodeného bábätka v inkubátore. Dojímavá pointa skvele napísaného príbehu a moderných ilustrácií Michala Součka.

Ufo nemá wifi (Perfekt), knižka v počítačovom dizajne osemdesiatych rokov sa začína (takmer) rozprávkovo: „Kde bude, tam bude.“ (s. 4) Najlepší kamaráti skúmajú digitálne technológie, svet internetu a virtuálnej reality. Príbeh Vladimíra Leksu-Pichaniča, ilustrovaný obrázkami z internetu, avatarmi hrdinov a založený na dialógoch o appkách a medzigalaktickom rádiu, je aj o priateľstve a prebúdzajúcej sa láske.

Autorská rozprávka Marcela Páleša je zasadená v súčasnej Banskej Bystrici. V Rozprávke písanej pod hviezdami (Signis) sa školáčka Lesanka a jej kamaráti stretnú so sympatickými mimozemšťanmi z tajnej planétky Svetlontída. Svetlíci sú inteligentní a milí. Ich zázračné kamene sú kľúčom do vesmíru. Kamarátske stretnutie sa však skomplikuje, keď do hry vstúpia Zlopíci. Tí chcú vládnuť  nielen Zemi a Svetlontíde. Vesmírne rozprávky sprevádzajú jedinečné ilustrácie Radoslavy Hrabovskej, ktoré navodia správnu vesmírnu atmosféru, ale vezmú nás aj na prechádzku po krásnom slovenskom meste. Rozprávkové príbehy sú vhodné pre staršie deti, ktoré tento originálny dej môže zaujať.

V knihe Cvakofuč a úlet do krajiny protinožcov (Ikar) majú Zámkovci doma čistič, ktorý vynikajúcu kuchárku – mamu očistí od všetkých kuchárskych nehôd, solárnu pekáreň, vaľkač cesta, ale najmä zázračnú mašinku, cvakofuč, ktorá premiestni Filipa so Šimonom na akékoľvek miesta. Všetky tieto vynálezy sú od deda, vychýreného vynálezcu. Dvaja kamaráti sa cvakofučom premiestňujú za napínavými dobrodružstvami v Anglicku alebo aj Austrálii.

Cvakofuč a úlet do krajiny protinožcov, dobrodružná low fantasy rozprávka Ivety Kesnerovej, je mimoriadne zábavným čítaním pre deti nad 10 rokov, napísaná skvelým, vtipným jazykom plným zábavných neologizmov (cvakofuč, Blikozub), ale aj slangových a hovorových slov, a tak pôsobí knižka veľmi súčasne a čerstvo. Pridanou hodnotou sú ilustrácie ceruzkou Tatiany Karpovej, ktoré dodávajú knižke charakter chlapčenského denníkového záznamu.

Záhady a detektívi

Kristína Baluchová začína typicky rozprávkovo. Jedného dňa zmizli všetky písmená z kníh, stratili sa aj slová a stránky kníh ostali prázdne. Tri starostlivé knihovníčky lúštia záhadu na odkaze, ktorý bol napísaný na papierovom lietadielku: knihy boli zakliate. Dokonca aj učebnice sú prázdne, lebo ľudia si prestali vážiť knihy. Spolu s knihovníčkami sa do lúštenia Záhady knižnice na konci ulice (Plutošop) pustia aj Martin a Dorotka s rodinami, dokonca aj inšpektor Kôprovský. Všetci uvažujú nad písmenami, významom slov a dôležitosti kníh v našich životoch. Príbeh je napísaný prirodzeným a plynulým jazykom s veselými ilustráciami Hedvigy Gutierrez. Záver knihy tvoria interaktívne cvičenia na upevnenie prečítaného obsahu, a tak knižka prispieva k tréningu efektívneho čítania malých čitateľov. Zároveň obsahuje krátke informácie o knižniciach, no aj o tvorbe tejto knižky, čo považujem za prínosné. V malých portrétoch vysvetľuje prácu autorky, jazykovej redaktorky, ilustrátorky, grafickej dizajnérky. Táto knižka o čítaní, knihách a písmenách je pre začínajúcich čitateľov veľkou motiváciou čítať.

Veselý detektívny príbeh Detektív tchor Hektor opäť zasahuje Dany Hlavatej (Fortuna Libri) rozpráva o úspešnom detektívovi tchorovi Hektorovi, ktorý odhaľuje zločincov z celého sveta. Spolu s jeho asistentom, hrochom Prďochom, ho pozvali aj do Afriky, kde riešia prípady horiacej savany, uneseného pštrosieho vajca, zjedenej dúhy, ale aj napínavý prípad straty pamäti a otravy starého leva.  Aby Hektor rozlúštil všetky záhady, používa dedukciu aj svoje rozsiahle vedomosti a inteligenciu. Detektívny element je originálny a deti určite zaujme.

 

Ostatné

Rozprávky o dopravných značkách 2 Petra Stoličného (Fortuna Libri) sú pokračovaním úspešného prvého dielu. Klasicky ilustrovaná veľkoformátová kniha prináša dvadsať nových rozprávok, v ktorých sa deti nenásilnou a hravou formou naučia dopravné značky. Rozprávkový Drak Blak so svojou čarovnou svietiacou vestou, cirkusová opica Škorica na bicykli, ale aj starí známi z tradičných rozprávok Dlhý, Široký a Bystrozraký priblížia deťom dopravné situácie a poučia o vhodnom správaní. Proces čítania aj učenia sa značiek napomáhajú nielen farebné ilustrácie Viery Kardelisovej-Hrúzovej, ale aj zvýraznené farebné písmo a opakovanie značiek na začiatku aj konci príbehu.

Nové bláznivé príbehy Petra Stoličného Opica Škorica znova čaruje (Fortuna Libri) o nezbednici opici Škorici sú trošku aj poučné. Krátke akčné príbehy o tom, ako opica pokazila hokejový zápas, o bláznivom upratovaní aj o tom, ako sa opica stratila, sú aj prerozprávaním známych rozprávok v súčasnom kontexte so Škoricou v hlavnej úlohe. Vhodne rozložený a dynamický text ilustrujú tvorivé obrázky Sabíny Liptákovej, ktoré majú podnietiť malých čitateľov, aby čítali.

Knižka Petra Stoličného Opičiak Bimbo v materskej škole (Fortuna Libri) tvrdej väzbe a s ochrannou úpravou stránok je určená najmenším deťom. Príbeh neposlušného opičiaka, ktorý sa zrazu objavil v škôlke, ilustrovaný Dávidom Soboňom, je nelogický: opičiak nabáda deti robiť neporiadok, hádzať jedlom, nebezpečne skákať po posteliach tak, že spadnú na hlavu, ale končí sa tým, že sa deti naňho tešia. Nedostatok zaujímavého deja, ktorý je zameraný iba na akciu, ilustrujú schematické ilustrácie. V ďalšej časti, Opičiak Bimbo u Ivky a Evky (Fortuna Libri), opičiak nezmyselne terorizuje rodinu Ivka a Evky. Príbeh nie je ani zábavný, ani vtipný.

Autorka Dana Rosová sa vo svojej profesionálnej kariére venuje skupinovej práci, poradenstvu deťom a rodinám, vyzdvihuje najmä inkluzívny prístup. Dankine príbehy pre teba 1, 2, 3 (Equilibria) sú interaktívne, aby čítanie deťom a detí bolo čo najefektívnejšie. Príbehy sú jednoduché, s jednoznačnou pointou, ale nie sú veľmi pútavé ani zaujímavé. Publikácie pôsobia ako cvičebnica, čo môže v deťoch už na prvý pohľad vzbudiť nezáujem, ilustrácie pôsobia chaoticky. Veľkosť písma a riadkovania je prispôsobená začínajúcim čitateľom.

Dobrodružstvo dvojčiat Janky a Janka Jahodovcov, ktoré zhltne rozprávková žaba z plagátu, je napínavé, niekedy nepríjemné, ale veselé. Ani v rozprávkovej krajine nič nezastaví ich hádanie, klbčenie sa a naťahovanie. Až kým nezatúžia vrátiť sa domov k rodičom, ktorí si ani nevšimli, že deti zmizli v rozprávkovom svete, no všimnú si, že je zrazu doma upratané. Spadli z jahody (Perfekt) je kniha určená deťom od 8 rokov, ale malý font a nahustené riadkovanie môže malým čitateľom čítanie trochu sťažiť. Text Dany Hlavatej je ozvláštnený digitálnymi ilustráciami Roxany Rojíkovej.

Trochu nelogický a schematický príbeh Dany Hlavatej O červenom autíčku (Fortuna Libri) je o rozmaznanom autíčku, ktoré sa stále sťažuje, zlostí a má zlú náladu. Na záver sa ide ospravedlniť. Ilustrácie dvadsiatich troch takmer identických obrázkov červeného autíčka sú šablónovité, rovnako ako celý text.

Knižka Práčuľkovo Evy Wilsonovej (Roven) pôsobí ako text k reklame na práčky. Spomínajú sa tu konkrétne značky, výkony a prednosti práčok a sušičiek. Príbeh práčky, sušičky a koša na bielizeň je veselý, tvorivé názvy ulíc (Namáčacia, Žmýkacia, Prášková) a mestečka (Práčuľkovo) pobavia aj dospelých. Domáce starosti s kopou bielizne, ktorá sa niekedy zafarbí, alebo domácnosť ostane bez vody či elektriny, oživujú dialógy medzi spotrebičmi, ktoré ozvláštňujú autorkine originálne ilustrácie. Jazyk pôsobí umelo a preštylizovane. Zvolený font a farba písma (modrá na modrej) na obálke nie je dobrou voľbou, pretože slovo Práčuľkovo môže čitateľ prečítať ako Dráčuľkovo, čo by bol zrejme celkom iný príbeh.

Borka Čarodejka v Kráľovstvách v zajatí stríg (VSSS) rada chodí k svojej milovanej starkej. V domčeku v horách, kde starká býva, trávi dievčatko svoje prázdniny a nechce si pripustiť, že to nemôže byť navždy. Starká však zanechá svojej vnučke nezvyčajný dar, ktorý umožní Borke vstup do rozprávkového sveta, kde sa päť rozhnevaných stríg snaží zničiť všetko krásne a dobré. Príbeh Márie Čechovičovej-Ochabovej je napínavý aj nostalgický, ale písaný príliš knižným jazykom, plným klišéovitých vyjadrení. Ilustrácie stríg Simony Asztalosovej sú však dostatočne strašidelné.

 

Tajomstvá a poklady v povestiach

Igor Válek v úvode do knihy Slovenské povesti plné tajomných bytostí (Fortuna LIbri) píše, že „práve povesti, ktoré bez akejkoľvek pochybnosti patria k najkrajším výtvorom i našej ľudovej slovesnosti, sú jedným z dôležitých pilierov ľudského poznania či uvedomovania si príslušnosti k národu, miestu i času, hoci nie celkom presne odrážajú historické fakty a súvislosti“. (s. 11) Autor na záver pridáva faktografické údaje, ktoré povesti dopĺňajú práve o tieto presné historické a geografické súvislosti. V tajomných povestiach vystupujú tajomné bytosti: sitnianski rytieri, biele panny, ukrivdené siroty aj mŕtvy frajer, vlkolak, drak a boginky. Tajomné povesti rozprávajú o Jánošíkovom poklade a iných tajomstvách. Ilustrácie Martina Kellenbergera ešte väčšmi zvýrazňujú temnú atmosféru starodávnych povestí. V príbehoch sa ozývajú aj piesne, hádanky a povery ľudovej slovesnosti. Archaizujúci jazyk, ktorý je pre tento žáner príznačný, je zrozumiteľný a pomáha detskej fantázii dotvoriť potrebnú tajomnú atmosféru starých príbehov.

Juraj Martiška vtipne a nápadito ilustroval autorské povesti Renáty Matúškovej o hradoch a zámkoch, ale aj o rôznych zrúcaninách a prírodných zaujímavostiach na Slovensku. Čarovné povesti slovenské (AlleGro) sú prekvapujúce aj vtipné, nechýbajú čary, láska a hodnoty. Po každom príbehu nasleduje krátka geografická, historická či kulturologická faktografia. Na vnútornej obálke je mapka, v knihe sú aj autentické fotografie Vladimíra Fecka. Kniha je inšpiráciou na prázdninové, ale aj školské putovanie po Slovensku.

Povesti a legendy: Medzi láskou a smrťou Antona Pižurného (Ikar) obsahujú pätnásť návratov do regionálnej histórie hradov a miest Slovenska. V povestiach sa stretneme s nadprirodzenými bytosťami, bosorkami aj vílami. Ožívajú v nich mŕtvi, hovoria v nich tátoše, ale hovoria aj o historických a geografických faktoch. Modrasté písmo a ilustrácie vytvárajú magickú atmosféru dávnych čias.

Legendy a povesti Ondreja Sliackeho z najstarších čias nášho územia: od Rimanov cez Avarov a Slovanov k Turkom a doktorovi Paracelsovi. Najkrajšie slovenské povesti (Matica slovenská) z nášho územia rozprávajú tajomstvá krivého Kriváňa aj záchrany uhorského kráľa a novej vlasti Dómov.

Rozprávkovo-fantazijný príbeh Lenky Šingovskej Dodo v krajine permoníkov (Class) obsahuje prvky povesti, keďže je zasadený v konkrétnych historicko-geografických reáliách. Ide o didaktický text, ktorý poučí čitateľov o banských aj hutníckych procesoch. Knižka je bilingválna, stranu za stranou si čitateľ môže porovnať jazykové verzie. Knižka je digitálne ilustrovaná. Namiesto prekladateľa je uvedená iba jazyková agentúra, nie autor prekladu. V knihe sú priložené aj fotky, mapka, fakty a historické skutočnosti, ktoré poskytujú kontext príbehu. Text je určený starším deťom.

 

Záver

Všetky rozprávky roku 2021, či už čerpajú z minulosti a tradičných rozprávok rôznych národov (slovanské, indické alebo slovenské), alebo sú hybridnou žánrovou premenou súčasných sci-fi, detektívnych či fantasy dobrodružstiev do rozprávkovej formy, majú spoločnú túžbu, že dobro prekoná zlo a nespravodlivosť (Fantazmagorický kamarát, Dohviezdny večer), túžbu po zdravej rodine a láske (O Malom kozmonautovi, Dohviezdny večer) a po zachovanej čistej prírode (Pán Nápad zachraňuje svet, Záchranná stanica: Vlčica Luna).

Ako som spomenula v úvode, mnohé z rozprávkových kníh spája motív empatie, objavovania fantastických aj reálnych geografických priestorov (Zázračný džbán) či už na zemi, alebo vo vesmíre (Cvakofuč a úlet do krajiny protinožcov). Rozprávkoví hrdinovia putujú a objavujú nielen krajiny a planéty, ale najmä seba (Félixove vesmírne dobrodružstvá, Teporingo, Poď do rozprávky, Lui – Príbeh o hľadaní ). Ich púť vždy sprevádzajú zvierací (dokonca aj mravce alebo vínne mušky Muška, Janka, Alex a mravec z kredenca) aj netradiční spoločníci a pomocníci, či je to starý typ robota (Félixove vesmírne dobrodružstvá), alebo imaginárni kamaráti. Prekonávaním prekážok, psychologických alebo aj ekonomických, spoznávajú vlastnú silu, moc lásky a priateľstva, ale aj čarovnú moc slova, rozprávania a čítania (Záhady knižnice na konci ulice).

A hoci sa dej klasických rozprávok uskutočňuje dávno-pradávno, mnohé súčasné rozprávky konkretizujú časopriestor pomocou rôznych rekvizít zo súčasnosti (digitálne technológie) alebo sú fantazijným výletom do budúcnosti. Súčasnosť sa v rozprávkach prejavuje aj prirodzeným jazykom, ktorý je spontánny, ale aj humorný a hravý. Rozprávači vedú s čitateľom dialóg, interagujú s ním prostredníctvom otázok, ale aj rôznych tvorivých cvičení (Poď do rozprávky, Bubáci, Hviezdičko Riško). Viacero rozprávkových kníh z tohto výberu má veľmi výrazné, moderné a zaujímavé ilustrácie, ktoré text dopĺňajú, zvýrazňujú a sú vizuálnou paralelnou cestou do príbehu (nielen) pre deti, ktoré ešte nevedia čítať (Lui – Príbeh o hľadaní, Fantazmagorický kamarát, Bubáci, Zázračný džbán). Mnohé ilustrácie sú prekvapujúcou intelektuálnou výzvou pre tvorivého čitateľa, ktorý reaguje na text aj obraz a jeho zvýraznené symbolické posolstvo rozprávky (Dohviezdny večer, O Jankovi Polienkovi, Rozprávky spod slovanskej lipy).

 

 

Katarína Labudová (1976)

Získala doktorát z literárnej komparatistiky na Masarykovej univerzite v Brne. Učí anglicky písanú literatúru na Filozofickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku. Zaoberá sa najmä románmi Margaret Atwood a Angely Carter. Okrem postmodernej literatúry sa venuje ľudovým rozprávkam. Jej štúdia Dead Mothers and Absent Stepmothers in Slovak and Romani Fairy Tales bola uverejnená v publikácii The Absent Mother in the Cultural Imagination (Åström, B., ed.). V žilinskom Artfore moderuje pravidelné Literárne večery.