V kníhkupectve Martinus na Obchodnej ulici v Bra-
tislave sa debatovalo o víťaznej knihe z tohtoročnej
Anasoft litery –
Tantalópolise
Petra Macsovszkého (Drewo a srd). Besedy, ktorú moderovala novinárka Tina Čorná, sa zúčastnili poetky Katarína
Kucbelová a Mila Haugová, a tiež literárny vedec
Radoslav Passia. Diskutujúci vyzdvihli viaceré
pozitíva knihy, ktorá je podľa nich iná, ako pred-
chádzajúca Macsovszkého tvorba, no o autorovi
je známe, že rád expe-
rimentuje. Mila Haugová tlmočila fragmenty
z e-mailovej konverzácie
s Macsovszkým, ktorý teraz žije v Brazílii. Keď mu
napísala, že práve jeho
zatiaľ posledný román sa
jej veľmi páči, a teda je to
smer, ktorým by sa mohol
ako autor uberať, odpísal
jej, že teraz už píše úplne
inú knihu.
Macsovszky sa s tex-tom rád hrá, o svojich básňach vraví, že ich nepí-
še, ale „konštruuje“. Podľa Haugovej je
Tantalópolis
veľmi poetická kniha, dokonca poetickejšia,
ako napríklad Macsovszkeho zbierka poézie
Santa Panica
.
Kucbelová prirovnala spisovateľov pobyt
v Brazílii k experimentu tmavej komory, kedy
sa ľuďom vynárajú z podvedomia spomienky
na detstvo a na minulosť. „Vyplavujú sa z neho
spomienky, vyplavujú sa z neho kostlivci,“ po-
vedala narážajúc na spisovateľovu knihu
Mykať
kostlivcami
spred niekoľkých rokov, ktorá sa
ocitla vo fi nálovej desiatke Anaso u. Passia na
Macsovszkom oceňuje jeho zvláštny, originálny
humor, aj to, ako vie postaviť vetu, nasvietiť si-
tuáciu. „On sa ako autor pokúša vykročiť vždy
inam,“ zhodnotil jeho tvorbu. Záver románu je
podľa Haugovej nesmierne básnický. „Myslím
si, že je veľmi dobre, že túto knihu ocenili,“ po-
vedala.