V Divadle a. ha

s Kornelom Földvárim

Tučný a slepý v akcii

Čertov kvietok mystifikácie tuším začína zapúšťať korene aj do sterilnej slovenskej pôdy. Oslobodzujúci smiech a iskrenie dôvtipu sa vynárajú tam, kde sa donedávna darilo predovšetkým výstražne zdvihnutým ukazovákom. Po dnes už legendárnom Rogerovi Krowiakovi a Taragelovom ,,preklade“ Gutermanovej a Colohnattovej aktuálnej príručky Vražda ako spoločenská udalosť sa na trhu zjavila netrpezlivo očakávaná Rota pomalého nasadenia dvojice Peter KRIŠTÚFEK a Dado NAGY (L.C.A. 2006). Lákavé sústo pre labužníkov: vystrihnuté a nepoužité scény zo šestice dokonale neznámych, no mimoriadne nekvalitných filmových trilerov imaginárneho režiséra Rona Escherwooda, korunované bravúrnou vedeckou analýzou renomovaného teoretika Igora Ciela.

Hrdinovia publikácie, nekonečne pomaly mysliaci a reagujúci (ach, aká úľava v dnešnom svete!) detektívi Tučný a Slepý tvorili koncom novembra aj uvítací výbor v Divadle a. ha. Podľa výsledku Cielových výskumov rodní vnuci geniálneho agenta Krowiaka chvíľami dokonca boli aj osobne prítomní – fyzickú podobu im v ukážkach z dialógov prepožičali sami autori. Ako rodení šoumeni urobili z večera príjemne improvizované predstavenie (v prípade Krištúfkových kníh sa to už stáva tradíciou), pri ktorom im zdatne sekundoval vydavateľ Koloman Kertész Bagala, krstní rodičia Adela Banášová, Daniela Kapitáňová i autor týchto riadkov a v neposlednom rade plnokrvná hudba Oskara Rózsu a Ľubora Prieložníka.

Stali sme sa tak účastníkmi malého zázraku ako medzi inšpiráciou a chápavým publikom preskočila iskra a roznietila – tak, ako to literatúra vie – plamienok porozumenia a vzájomnej komunikácie.

Kornel Földvári