V literárnom stane na Pohode 2019

Literárny stan Martinus na festivale Pohoda bol aj tento rok platformou na prezentáciu diel a osobností súčasnej slovenskej aj medzinárodnej literárnej kultúry. Dramaturgia vychádzala zo zoskupenia literárnych osobností do rôznych „kmeňov“ (napríklad autorov sústredených okolo vydavateľstva Drewo a srd / VLNA, finalistov a porotcov súťaže Poviedka, performerov slam poetry a raperov) a podľa nich vytvárala programové bloky. K vrcholným momentom programu tohto ročníka patrila spomienka na Dušana Mitanu, uvedenie novej knihy Michala Hvoreckého Tahiti - utópia a debata s Danielom Majlingom o vydaní slovenskej verzie komiksu Rudo.

Literárny stan tradične ponúkol aj debaty so zahraničnými tvorcami. Maďarský autor Ferenc Czinki hovoril o románe Bratislavské metro, ktorý nedávno vyšiel v slovenskom preklade. Ako povedal, Bratislava v jeho románe nie je ľúbivým pozadím, ale hlavným hrdinom. Fabian Saul z Nemecka zase uviedol knižnú esej Potulky Moskvou, v ktorej skladá obraz mesta potulkami po jeho vnútornom okruhu (v origináli sa kniha volá Boulevard Ring).

Naprieč programovými blokmi Literárneho stanu by sa dalo sledovať úsilie vyrovnať sa s úlohou literatúry reflektovať sociálne problémy. V tejto oblasti boli najefektívnejšie osvedčené formáty Literárneho stanu LiteRAPtúra a Slam poetry SK / CZ.

Aj ťarbavejšie pokusy o prezentovanie postojov k enviromentálnym a sociálnym problémom nadobudli v publiku Literárneho stanu rezonanciu predčiacu aj debaty s renomovanými literátmi, ktoré vo svetle naliehavej energie raperov a slamerov v niektorých momentoch pôsobili rutinérsky. Hlavne bloky vydavateľstiev Modrý Peter či Drewo a srd / VLNA, uvádzajúce čítania a rozhovory so známymi autormi, budili dojem reklám na produkcie vydavateľstiev bez dômyselnejšej dramaturgie. Naopak, blok Kapitalks – debatný formát časopisu Kapitál – na Pohode s témou Neviditeľná staroba: O sexualite starších vynikol spoločenskou naliehavosťou a originálnymi myšlienkami.

Diverzita literárnych foriem aj umelcov a umelkýň (v programe boli len o niečo viac zastúpení muži než ženy) dáva Literárnemu stanu príťažlivosť, ktorá z neho robí dôležitú udalosť slovenskej literárnej sezóny. Túto pozíciu v ročníku 2019 obhájil. Navyše, vďaka pestrej programovej skladbe mohli diváci porovnať, ktorá literatúra a debata o nej v silnej konkurencii najviac zapôsobí ako relevantná a strhujúca.