Všetky tie svety: revolúcia v slovenskom komikse?

Je to veľká vec. Domáce mainstreamové vydavateľstvo vydalo slovenský komiks. Také niečo sa nestáva.

Juraj Čorba, Dávid Marcin: Všetky tie svety. Bratislava: Slovart, 2019

 

Je to veľká vec. Domáce mainstreamové vydavateľstvo vydalo slovenský komiks. Také niečo sa nestáva. Iste, kritikmi oceňovaný Rudo u nás tiež vyšiel, aj Zóna. Ale v Braku a Brak nie je Slovart. Navyše Majling je známe meno, ale s komiksami to do Slovartu nedotiahol.

Napriek tomu Slovart vydal projekt dvoch v podstate neznámych autorov – scenáristu Juraja Čorbu a ilustrátora Dávida Marcina. Marcin vlastne nie je úplne neznámy, už má za sebou hravý a surreálny detský komiks Zlatý zub (Literárne informačné centrum, 2019).

Experiment a kyberpunk

Všetky tie svety – ako sa predmetný komiks volá – je však úplne iného rázu. Je to experimentálna grafická novela s kyberpunkovým príbehom. Také naše Ghost in the Shell. Síce menej s akciou, ale podobnou hĺbkou. Dej sa točí okolo nového virtuálneho náboženstva, ktoré je paradoxne nastavené antitechnicky. Vedúcim náboženstva je tajomný Helios. Naši dvaja protagonisti – muž a žena – dostanú zadanie vypátrať jeho totožnosť v čo možno najkratšom čase. Ich mená nie sú dôležité. Nie sú to hrdinovia, ale protagonisti. Novela má totiž kolektívneho hrdinu a tou je ľudstvo v dobe umelej inteligencie a virtuálnej reality. Práve AI a realita sú hlavné témy tohto komiksu. Náboženský aspekt slúži len ako akýsi podklad pre otázku toho, či s a oplatí žiť život s technológiou alebo bez nej.

Je to tematicky čierno-biely príbeh, ktorý dospieva k zaujímavej ambivalentnej syntéze ideí. V zásade nejde o nič nové, ale na premýšľanie to stačí.

V čom spočíva experimentálnosť tohto príbehu? Nuž v ničom. Dej je klasický a plochý. Experimentuje sa tu s formou. Komiks má totiž svoje pravidlá týkajúce sa  počtu okien a umiestnených bublín. Tento konkrétny titul to porušuje. Všetko. Okienok je pomenej, majú vlastné pravidlá radenia a bubliny... Bubliny stoja mimo nich. S ich autormi ich spája iba naznačená linka.

Porušiť pravidlá tradičnej formy

Našťastie to z komiksu nerobí nečitateľnú vec, ako by to bolo u neskúsených autorov. Práve naopak – semiotika Všetkých tých svetov je jednoduchá, neprekombinovaná. Iní autori by to asi nezvládli a ich komiks by bol nečitateľný zmätok, ale D. Marcin má s komiksom bohaté skúsenosti a rozumie jeho naratívnym postupom – dokáže pravidlá porušovať bez toho, aby zničil rozprávanie. Niet sa čomu čudovať. Okrem Zlatého zubu má za sebou ako editor šesť dielov komiksového zborníku Pomimo, ktorý funguje ako domáce komiksové laboratórium. Preto, keď umiestni bubliny mimo okien v snahe, aby to pôsobilo ako externý zvuk z repárku, a vytvorí si vlastné jednoduché pravidlá radenia okienok, je to prehľadné. Síce je to v prvom momente šok, kým sa trochu zorientujete, ale číta sa to rýchlo a ľahko.

Ani príbeh nie je hlúpy. V niektorých rovinách trochu prvoplánový, ale nie hlúpy. Ani čitateľa nemá za hlupáka, nechá ho veci si dopĺňať a čítať medzi riadkami bez toho, aby mu zjavné zbytočne dodatočne vysvetľoval. V niektorých pasážach je až možno priveľmi vágny. Musel som sa vracať v čítaní, aby som si bol istý, že som narážky správne pochopil. Nebolo to potrebné, celý príbeh má štruktúru detektívky, takže na záver príde vysvetlenie.

Kresba je príjemná, civilnejšia v porovnaní so Zlatým zubom. Viac sa pracuje s líniami a rozdielmi medzi čiernou a bielou či negatívnym priestorom. Okienka sú štylizované ako pohľady cez kamery, čo vynikajúco ladí s témou všeobímajúcej technológie. Koniec koncov aj bublinky sú akoby len výstupom z reproduktora.

Od obsahu k forme

Aké je teda zhrnutie? Príbeh je inteligentný čo sa týka tém a ich spracovania, no z hľadiska deja je to klasický kyberpunk – neprekvapí, pointu vám dokonca povie už na začiatku. V tomto prípade asi obsah ani nie je dôležitý, dôležitá je téma a forma. Práve tá je silnou stránkou tohto komiksu. U nás nič podobné – formálne a konceptuálne –  nevyšlo, či už na poli domácej alebo zahraničnej tvorby. A práve to je aj ambícia tvorcov – preraziť so Všetkými tými svetmi v zahraničí. Myslím, že na to majú. Konečne tu vzniklo dielo, ktoré je miestne a nekopíruje zahraničie, pritom dosahuje medzinárodné štandardy. Azda neostane prehliadané a bude mať nasledovníkov.

 

Foto Vydavateľstvo Slovart

 

Mgr. Juraj Búry

Estetik, publicista zaoberajúci sa domácou a zahraničnou fantastikou a komiksom, aktívny člen slovenskej fantastickej komunity.