13.04.2010

05 biblioglosár 2010

Nigella Lawsonová

Nigella express. Dobré rýchle jedlo

Bratislava, Ikar 2009

Preklad Zuzana Šeršeňová

Netradičné recepty obľúbenej autorky s vlastným programom na BBC sú zamerané na jedlá pripravené rýchlo a jednoducho. Navyše lahodia oku a sú chutné. Celý proces varenia zhrnula do krátkych a presných krokov, čím sa usiluje zjednodušiť život v kuchyni každej žene, ktorá privíta maximálny výsledok s minimom úsilia. Zároveň ukázala, že varenie je iba jednou časťou prípravy jedla – k ďalším patrí nakupovanie a plánovanie. Podnetné inšpirácie nájdu čitateľky na rýchle raňajky, večere, jedlá na pracovné dni, na cestu, sviatky, či námety na hviezdne párty alebo upravené recepty z talianskej a mexickej kuchyne. Z pestrej škály receptov sa naozaj dá vybrať a ešte aj ušetriť vzácny čas.

Ellen Alpstenová

Pramene túžby

Bratislava, NOXI 2009

Preklad Veronika Vosyková

Autorka spracovala v románe skutočný príbeh o objavení prameňov Nílu(Biely Níl) a Albertovho jazera. Hlavným hrdinom je cestovateľ Samuel White Baker (1821 – 1884), ktorý na ceste do Afriky kúpil na trhu s otrokmi krásavicu Florenc (1841 – 1916). Napriek tomu, že bola už slobodná, rozhodla sa ísť so svojím osloboditeľom a hľadať prameň Nílu. Odcestovali do Egypta, plavili sa hore Nílom do Chartúmu, Gondokoro a ďalej do neznámej krajiny s každodenným nebezpečenstvom, chorobami, neodbytným hmyzom, náladovými nosičmi, chamtivými náčelníkmi, zlodejmi, násilníkmi, hľadačmi slonoviny... Expedícia (1861 – 1865) bola úspešná – kráľovná Viktória povýšila Bakera do šľachtického stavu. Neskôr pokračoval v dobrodružných výpravách a Florenc (ako jeho manželka) ho sprevádzala.

Jozef Kozma

Chlapec a život

Bratislava, Kultúrne združenie národností a etník SR 2009

Prozaický debut autora predstavil čitateľom zaujímavý pohľad do málo poznaného rómskeho sveta. Očami malého chlapca približuje neľahký, ale za to veselý a družný život v osade s jej nedostatkami, každodennou biedou, tradíciami, často smútkom, ale aj s priateľstvami, rodinnými putami, neodmysliteľnou hudbou, chytráctvom i humorom. Vďaka húževnatej matke sa dostane s celou rodinou do dediny medzi „bielych gadžov“. Tam si kúpia starý dom, postupne si ho opravujú a aby získali peniaze, cestujú na sezónne práce do Čiech. Veselé obrázky zo Slovenska i Čiech skrývajú v sebe neraz nelichotivú pravdu o „bielych“ a o neprispôsobivosti niektorých osadníkov (aj na príklade vlastnej babky), ale  predovšetkým snahu chlapca, ktorý čaká na svoju príležitosť, aby sa presadil vo svete ako rovnocenný človek.

-lč-