21.05.2009

08 biblioglosár 2009

Michael Bond

MEDVEDÍK PADDINGTON

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Miroslava Gavurová, Ján Gavura

Našli ho na železničnej stanici v Paddingtone, preto dostal také zvláštne meno. Emigroval z Čiernočierneho Peru, sám zvládol cestu do Európy a vďaka vrodenej slušnosti, pravdovravnosti a milej ťarbavosti si hneď získal srdcia všetkých ľudí. Brownovci sa ho ujali, lebo bol taký ľudský! A rovnako zapôsobil aj na ich deti Jonathana a Judy, na gazdinú v ich dome i na porotcov v súťaži v maľovaní. Tú mimochodom vyhral vďaka nešikovnosti svojich labiek, ktoré stvorili dokonalé kubistické dielo a podpísali ho menom pána Browna. Takže pán Brown vyhral desať libier a použil ich na... Ale to neprezradíme. Knižka je napísaná tak ľahučko a humorne, že aj dospelý čitateľ ochotne uverí, že medzi nami skutočne žijú milé a slušné hnedé medvede. Nepoznáte náhodou nejakého?

Ursel Schefflerová

DETEKTÍV KANÓNIK

Záhada červenej ponožky

Bratislava, Fragment 2008

Preklad Martina Vankúšová

Detektív Kanónik (v nemeckom originále Kugelblitz, teda Guľový blesk, čo by možno bolo výstižnejšie) zosobňuje ukážkovo jednoduchý a pritom mimoriadne chytľavý spôsob, ako upútať pozornosť školáka a zobudiť v ňom všímavosť, dedukciu i fantáziu. Presne to robí okrúhlučký fúzatý detektív v niekoľkých príbehoch, ktorých vyriešenie obsahuje samotný text alebo ilustrácia. Ťažkopádnejší mladí detektívi nájdu v závere každej epizódky zašifrované riešenie. Kľúčom k nemu je červená superlupa. Škoda len, že na čosi také podnetné neprišiel slovenský autor. No vďaka výbornému prekladu Martiny Vankúšovej sa školáci s detektívnymi sklonmi majú na čo tešiť.

Enid Blyton

HRMIACI VRCH

Bratislava, SPN – Mladé letá 2008

Preklad Tamara Chovanová

Štyri deti, z toho dve vlastné a dve takmer adoptované, učenlivý papagáj a dospelý priateľ, ktorý sa ukáže ešte nespoľahlivejší ako školáci na prázdninách - to je osud vdovy pani Manneringovej počas dlhých ôsmich týždňov prázdnin vo waleských horách. Na farme u Evansovcov sa deti z mesta cítia ako v raji. Medziiným aj zablúdia, stretnú sa s vlkmi, zažijú zemetrasenie a objavia tajné podzemné laboratórium. Napokon sa situácia tak skomplikuje, že sa im prázdniny začnú zdať až príliš nebezpečné. Ale nebojte sa, všetko sa dobre skončí, deti sa zrekreujú a dospelí... Nuž, dospelí v knihe pre mládež nie sú až takí zaujímaví.

-grb-