20.08.2010

08 biblioglosár 2010

Winston Groom

FORREST GUMP

Bratislava, Ikar 2010

Preklad Stano Martin

Príjemná knižka na voľný čas – román, ktorý v mnohých z nás rezonuje najmä z filmového spracovania. Tvorí ho dojemný, úprimný, čistý a zároveň tragický príbeh Američana, vyrozprávaný s dynamikou, citom, vtipom až iróniou. Na vyše dvesto stranách autor poskladal najdôležitejšie historické udalosti a dobové fenomény druhej polovice 20. storočia, a to cez životopisnú chronológiu idiotizmom postihnutého Forresta. Autorská voľba rozumovo nekompetentného videnia sveta v kontakte so skutočne svetovými udalosťami (napr. vojna vo Vietname) je podstatou originality knihy – je základným estetickým prvkom, prvkom, ktorý upúta čitateľa, emotívne si ho nakloní, baví ho, drží v napätí... A čitatelia práve po takýchto zážitkových hodnotách túžia, veď tento Forrest Gump u nás vychádza už druhý raz.

Mary Baloghová

Zvrhlá láska

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Tamara Chovanová

Historická romanca prináša lásku, neskrotnú vášeň, zradu i česť aj zopár nečakaných zápletiek. Hrdinkou je chudobná Judit Lawová, ktorá na ceste k bohatým príbuzným spozná doteraz neznámu vášeň. Z prevráteného dostavníka ju na rozblatenej ceste zachráni lord Rannulf Bedwin, mladší brat vojvodu z Bewcastlu. Ponúkol jej pomoc, ubytovanie v hostinci. Judit, ktorá sa mu predstavila ako herečka, s ním prežila dve vášnivé noci. Potom narýchlo utiekla a pokračovala v ceste k rodine, kde mala pracovať ako spoločníčka svojej starej mamy. Tam onedlho zažila šok – o jej sesternicu Juliannu sa začal uchádzať lord Rannulf. No jeden z najžiadanejších mládencov v Anglicku, ktorému údajne neodolá nijaká žena, začne váhať... Nemôže zabudnúť na noci s tajomnou herečkou, ktorú zrazu nájde v blízkosti svojej budúcej rodiny. Vývoj udalostí mu však pomôže v rozhodovaní.

Paul Jackson

Skladáme origami

Veľký Meder, Talentum 2009

Preklad Simona Hevešiová

Umenie pracovať s papierom približuje kniha, ktorá predstavuje vyše tridsať modelov najlepších papierových skladačiek – origami (východné i západné návrhy). Zoznamuje so základnými princípmi origami, s jednotlivými fázami skladania každého modelu a zároveň poradí o dostupných papieroch a potrebných kvalitách pre ten-ktorý model. Pôvabné skladačky origami iste potešia a mnohých inšpirujú.

-rm- -lč-