04.03.2005

1 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Libor Budinský: Popravy slávnych

Bratislava, Ikar 2003

Preklad Monika Sýkorová

Autor sa po svojej predchádzajúcej knihe Samovraždy slávnych tentoraz zaoberá popravami, ktoré sa zapísali do dejín Európy a Ameriky. Napriek jednoznačnej téme sa dôsledne vyhýba morbídnosti. Formou krátkych encyklopedických hesiel opisuje život ľudí, ktorý sa skončil trestom smrti. Kniha zhŕňa osudy vyše deväťdesiat odsúdencov na smrť najrôznejších kategórií – je tu antický hrdina Marsyas, novozákonní svätci, stredovekí a novovekí politici, rebeli, ale aj obyčajní zločinci. V záverečnej štúdii autor opisuje nielen „technológie“ vykonávania trestu smrti, ale zaoberá sa predovšetkým jeho mravnými dôsledkami a súvislosťami.

Astronomická ročenka 2004

Hurbanovo, Slovenská ústredná hvezdáreň 2003

Nie je kalendár ako kalendár. Pre vyznavačov vedeckej presnosti, ale aj amatérskych astronómov znamená rozsiahla (293 strán) ročenka z Hurbanova to, čo pre gastronóma kalendár so stovkami receptov a pre erotomana plejáda „rajcovných“ dám. Podrobné výpočty a nákresy postavenia hviezd a planét, dátumy s ďalšími údajmi, dôležité astronomické udalosti (meteorické roje, zatmenia, kométy atď.), dokonca tipy pre astronomické krúžky – to je len náznak vášnivého poznania, ktoré v tejto publikácii prezentuje medzinárodný kolektív. Možno vďaka nej sa v roku 2004 zaľúbite do vesmíru.

Guido Knopp: Vatikán – moc pápežov

Bratislava, Ikar 2003

Preklad Elena Linzbothová

Akú moc má pápež? Kto skutočne „robí“ politiku vo Vatikáne? Aký vplyv má kúria? To sú aktuálne otázky, na ktoré sa usiluje nájsť odpoveď autor knihy vo svetle nových, sprístupnených dokumentov, výpovedí cirkevných poradcov i rodinných príslušníkov cirkevných hodnostárov. Životné osudy piatich cirkevných kniežat 20. storočia predstavujú úlohu Vatikánu a jeho najvyšších predstaviteľov nielen v cirkevnej, ale aj svetovej politike. Od Pia XII. s problémom holokaustu, cez pôsobenie Jána XXIII., Pavla VI. – odporcu antikoncepcie – až po „krátku vládu“ Jána Pavla I. a úradujúceho pápeža Jána Pavla II. – sa vynárajú fakty dejín cirkevnej politiky a rozhodnutí pápežov, siahajúcich nielen do života veriacich katolíkov, ale aj do svetovej politiky.

-lč-