20.12.2004

1 biblioglosár 2005

Biblioglosár

Nicholas Sparks: Zápisník jednej lásky

Bratislava, Ikar 2004

Preklad Otakar Kořínek

Láska na prvý pohľad môže byť láskou na celý život. Allie, maliarka z vyšších kruhov, opustí tri týždne pred svadbou svojho snúbenca Lona, právnika so sľubnou kariérou a nedostatkom času, a vyhľadá muža, s ktorým pred štrnástimi rokmi prežila letný románik. Tak sa v rámci banálneho ľúbostného príbehu postará o prítomnosť notorickej dilemy: rozum alebo cit? Príbeh je orámcovaný rozprávaním starého muža, ktorý sa v domove dôchodcov s bezhraničnou obetavosťou stará o svoju chorú manželku, a tak sa snaží oživiť v nej spomienky na ich spoločný, vzájomnou láskou nabitý život. Pri čítaní sa nachádzame v lone romantickej severokarolínskej prírody, dívame sa na západy slnka, hviezdy na nebi, čeriace sa vlnky a počúvame šum vetra v korunách stromov a cvrčky vyspevujúce serenádu. Kniha je jedným veľkým a neustále opakovaným vyznaním lásky a môže čitateľa plne uspokojiť, len ak trpí prebytkom citu voči všetkému okrem literatúry.

-zh-

Tracy Chevalierová: Dáma a jednorožec

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004

Preklad Katarína Varsiková

Spočiatku sa zdá, že pôjde o romanticko-erotický príbeh zo stredoveku, akých už u nás vyšlo habadej. Napokon sa z románu vyvinie zaujímavé čítanie, ktoré bazíruje na niekoľkých skutočných faktoch o vzácnych gobelínoch s jednorožcom, ktoré sú dnes vystavené vo francúzskom národnom múzeu v Paríži. Čitateľ sa popri zaujímavom deji, ktorý sa rozvíja v Paríži i Bruseli, dozvie tiež podrobnosti o tkaní gobelínov. Historická tkáčska terminológia si vyžiadala zvýšené prekladateľské úsilie, ale výsledok stojí za to.

-msch-

Pascale Védère dAuria: O statočnej sliepočke a iné rozprávky

Bratislava, JUNIOR 2004

Preklad Eva Kýšková

Bohato ilustrovaná knižka prináša najmenším deťom tri príbehy z ríše zvieratiek, pričom zvieratká do istej miery personifikujú charakterové ľudské vlastnosti. Prvý príbeh je rozprávaním o statočnej slepačej mame, ktorá sa pri hľadaní potravy pre svoje početné potomstvo ocitla v nebezpečenstve a nakoniec ju zachraňuje solidarita zvieratiek. Druhý príbeh je o lastovičke: rozhodne sa postaviť si hniezdo a vytvoriť si tak vlastný domov. Napokon tretí príbeh o krásavici-mačke Micke tiež vyzdvihuje hodnotu domova.

-ez-