04.03.2005

10 biblioglosár 2004

Biblioglosár

Juraj Mravec: Dáma a zopár správnych chlapov

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2003

Annie Gierardotová, Mika Häkinnen, Václav Havel, Karel Gott. Po prečítaní týchto mien môžete dôjsť k predčasnému záveru, že kniha rozhovorov s 21 osobnosťami je komerčná, postavená na efekt. Každá osobnosť tu však vystupuje ako človek, ktorý niečo dosiahol, ktorý vložil svoje kvality do života a život mu to vo veľkej miere pozitívne vracia. Neformálny štýl interview  ukazuje vnútornú pohodu oboch zúčastnených. Pre bližšiu ilustráciu knihy treba uviesť aj niektoré ďalšie mená, napr. Christian Barnard (kardiochirurg), Sir Edmund Percival Hillary (horolezec), Farzin Davachi (profesor detskej kardiochirurgie), Dick Francis (spisovateľ), Lawrence Ferlinghetti (básnik)... a ešte trinásť ďalších. Veľmi užitočné sú aj medailóniky (Esencie osobností) na konci knihy o každom respondentovi. Nie všetci napríklad vedia, že bývalý samuraj, svojrázny a majetkom nazaťažený Roshi Kaisen je budhista a hlavný predstaviteľ Inštitútu Soto Zen Európa, ktorý je jednou z dvoch najväčších škôl zenového budhizmu.

-rs-

Jana Horecká: Varíme zdravo a chutne. Zdravá kuchárka oddelenej stravy

Žilina, Knižné centrum 2004

V edičnej sérii praktických kuchárok Recepty šikovnej gazdinky pripravila Jana Horecká výber receptov pre tých, čo chcú byť zdraví, štíhli a krásni a sú odhodlaní držať sa zásad delenej stravy. Ak máte chuť na niečo nezvyčajné, odporúčame čachochbili z kurčaťa: „kuracie prsia pokrájame na rezance, osolíme, okoreníme mletým čiernym korením a opražíme na oleji za stáleho miešania spolu s cibuľou pokrájanou na kolieska. Podlejeme 2 – 3 lyžicami vody, pridáme paradajkový pretlak, prelisovaný cesnak a udusíme do mäkka. Posypeme čerstvým sekaným kôprom.“ V kuchárke Varíme zdravo a chutne nájdete pestrý repertoár receptov zdravých jedál z dostupných surovín.

Evelyn McCune: Čínska cisárovná

Bratislava, Remedium 2003

Preklad Erika Borčíková

Americká spisovateľka McCunová, špecialistka na ázijské dejiny a kultúru, vo svojom románe Čínska cisárovná vychádza z prostredia starodávnej Číny. Dievča z urodzenej rodiny Wu sa dostalo do háremu cisára Tchaj-cunga, a vďaka svojim schopnostiam sa však stala partnerkou cisára, spolurozhodovala o osudoch obrovskej ríše. Pôsobivé vykreslenie všedného i sviatočného života v uzavretom cisárskom paláci, rozporuplných rodinných vzťahov, úsilia o vybudovanie veľkej, bohatej a neohrozenej krajiny, ako aj intríg vyšších úradníkov a neskrotnej túžby po moci jednotlivcov, svetských či cirkevných skupín v cisárstve, otvára pred čitateľom málo známy, tajomný svet.

-lč-