31.05.2006

10 biblioglosár 2006

Biblioglosár

Marcela Laiferová: Z mojej kuchyne

Bratislava, Ikar 2006

Knižka prináša výber najchutnejších receptov pre rodinu i hostí zo speváčkinej kuchyne. Autorka v nej nielen poradí pri stravovaní, ale využíva aj svoje poznatky z medicíny. Zároveň odporúča, ako sa stravovať pri niektorých ochoreniach, upozorňuje na dôležité minerálne látky, vitamíny, známe i menej známe koreniny... Nechýbajú ani „tajomstvá“, ako odstrániť drobné „nehody“, či nepríjemnosti v domácnosti a cenné rady na každý deň. Vedeli ste, že „zvyšné víno môžete zamraziť v nádobke na ľadové kocky a využiť na prípravu omáčok k mäsu... zápach v chladničke odstránite, keď na tanierik nasypete prášok do pečiva alebo mletú kávu“?

Robert van Gulik: Motív vŕbovej halúzky

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Ivan Krčméry

Ďalší príbeh pozoruhodného detektíva – sudcu Ti, jedného z najvýznamnejších štátnikov z čias vlády dynastie Chang. Tentoraz opísal autor udalosti, keď sudcu Ti vymenoval cisár za guvernéra v sídelnom meste, ktoré zasiahla vlna šíriaceho sa nebezpečného moru. Ti a jeho verní spolupracovníci musia okrem boja s morom, čeliť nedostatku potravín aj záhadným vraždám členov starej aristokracie. Sudca Ti postupne odhaľuje spojenie medzi mužmi, ktorých spájajú temné praktiky, týranie žien a nekompromisné rozhodovanie o živote a smrti ľudí zo svojho okolia. Kľúčom k vyriešeniu zložitých prípadov je motív vŕbovej halúzky na váze.

Conan Doyle: Prázdny dom

Bratislava, SPN – Mladé letá 2005

Preklad Alojz Keníž

Deväť kriminalistických záhad, ktoré bravúrne vyriešil legendárny Sherlock Holmes, podľa mnohých - najlepší detektív na svete –, lebo mu stačí aj takmer bezvýznamný detail na to, aby usvedčil zločincov. Príbehy začínajú spomienkou vojenského lekára Johna H. Watsona, ktorý si po zranení v Indii otvoril v Londýne ordináciu a pri hľadaní bytu sa náhodou zoznámil so Sherlockom. Práve ich spoločné bývanie na Baker Streets 221 B u pani Hudsonovej doktora tak fascinovalo, že si robil poznámky z riešenia zložitých prípadov. Stal sa časom nielen pomocníkom, ale aj kronikárom svojho priateľa – z jeho „kroník“ môžeme čítať aj my.

-lč-