21.05.2009

10 biblioglosár 2009

Ondrej Nagaj

Veršíky o zvieratkách

Žilina, Knižné centrum 2009

Knižka pre najmenších prináša veselé básničky o krtkoch, líštičkách, srnkách, veveričkách, syslíkoch, bobroch, zajačikoch, jeleňoch, jazvecoch, ježkoch, diviakoch, medveďoch, rysoch, kamzíkoch a vĺčatách. Každému z nich venoval autor básnickú dvojstránku na pozadí lesných zákutí, ktoré charakterizujú prostredie, kde tieto zvieratká žijú. Veršíky ilustroval Ján Vrabec.

Volker Dierschke

Aký je to vták

Bratislava, Ikar 2009

Preklad Eva Bulánková

Sprievodca po vtáčej ríši patrí do novej generácie príručiek, ktoré pomáhajú spoznávať a zároveň určovať vyše 440 vtáčích druhov z celej Európy. Určovanie druhov uľahčuje šesť farebných kódov – žltou farbou sú označené spevavce, oranžovou holuby a ďatle, červenou sovy a dravce, zelenou hrabavce, brodivce, chraštele, šedou bahniaky a príbuzné vtáky, modrou potápky, kačice, husi, víchrovníky. Každého vtáka predstavuje autor pod slovenským názvom s jeho latinským ekvivalentom so základnými údajmi o dĺžke a rozpätí krídel, s charakteristikou hniezdenia a výskytu. V rámčekoch sú ďalšie texty, obrázky a mapky. Niekde nájdeme aj „tip na pozorovanie“ alebo rubriku „viete, že...?“. Dôležitou pomôckou na určovanie je silueta vtákov a opis vtáčieho hlasu. Mapky rozšírenia znázorňujú pomocou rôznych farieb miesta, kde v Európe vtáky hniezdia (červená farba), kde sa vyskytujú celoročne (zelená), kde počas sťahovania (žltá), kde zimujú (modrá) a hlavné migračné trasy (žlté pásy). Samozrejme, nechýbajú rozdiely pohlaví v operení, rozdiely medzi mladými a dospelými vtákmi, resp. „v šate“ počas dvorenia či párenia, spôsoboch letu, vyhľadávania potravy, spievania a príčin sťahovania. Prehľad vtáčích druhov dopĺňa register a ukážky typických vajíčok niektorých vtákov.

Ivana Jungová

O škriatkovi Bonifácovi

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2008

Knižka o tajomných škriatkoch, ktorí bývali vo veľkom dome v lese, kde mali portréty slávnych škriatkov a dôležitú krištáľovú guľu. Táto zázračná guľa vždy prezradila, kde bývajú dobré deti a tam sa potom vybral jeden škriatok, ktorý deťom tajne pomáhal alebo urobil nejaké kúzlo. Škriatka nesmel nik uvidieť, lebo inak ho potrestali v lesnom dome škriatkov: celý rok plel a okopával zeleninové záhony. Škriatka Bonifáca poslala guľa k Natálke. Čo všetko ho v jej rodine postretlo, to sa dozvedia deti až po prečítaní celej knižky, ktorú peknými obrázkami vyzdobila Barbora Kožíková

-lč-