100 najlepších slovenských vín - Fedor Malík

Fedor Malík: 100 najlepších slovenských vín Bratislava, Albert Marenčin – Vydavateľstvo PT 2004 Hodnoverný a výborný sprievodca najlepšími slovenskými vínami. Autorom knižky je naslovovzatý vinársky odborník prof. Ing. Fedor Malík, DrSc. Už na predsádzke čitateľ nájde prehľadnú farebnú mapku vinohradníckych oblastí Slovenska, ktoré sa tiahnu v takmer súvislom páse západným a južným Slovenskom (s vinohradníckymi „solitérmi“ Šaštín-Stráže a Skalica), aby ešte pokračovali vo vinárskom ostrove v okolí Moldavy nad Bodvou a nakoniec vzácnou tokajskou vinohradníckou oblasťou. Profesor Malík v stručnom úvodnom texte charakterizuje jednotlivé vinohradnícke oblasti a rajóny – najviac, dvanásť rajónov má Malokarpatská vinohradnícka oblasť -, informuje o plochách viníc a zastúpení jednotlivých odrôd a v kapitole Slovenský vinič a víno približuje históriu pestovania viniča na našom území (dorábali ho tu už starí Kelti, Rimania aj naši predkovia Staroslovania)a zoznámime sa s odrodami viniča hroznorodého. Najviac je u nás bielych muštových odrôd (23)a stolových odrôd (16). Modrých muštových odrôd je desať a tokajské odrody sa na Slovensku pestujú len tri: Furmint, Lipovina a Muškát žltý. Hlavnou časťou knihy je hodnotenie v titule uvedených sto najlepších slovenských vín. Popri vzhľade je dôležitým kritériom vôňa (rastlinná, kvetinová, ovocná, korenistá, ale aj balzamová či živočišná a iné)a jeho chuťové posúdenie: kyslosť, plnosť, zrelosť. Pri predstavení najlepších slovenských vín uvádza meno pestovateľa a vinohradnícku oblasť, bodové hodnotenie vína (max. 100 bodov), získané medailové ocenenie na súťažiach, dobu, za ktorú víno dospeje k vrcholu kvality, ako aj jeho zaradenie do cenovej kategórie od A (do 100 Sk) do E (nad 500 Sk). Čitateľ, a najmä milovník vína sa presvedčí, že aj skutočne kvalitné slovenské vína sa dajú kúpiť za veľmi prijateľné ceny. Kniha Fedora Malíka je aj zaujímavým pohľadom na obnovenú tradíciu pestovania tohto ušľachtilého moku, „nápoja bohov“ na Slovensku na prahu nového tisícročia. Anton Baláž