Lýdia Čelková
29.05.2008

1000 dobrých kníh - Zost. Štefan Kolivoško, Jana Amrichová

1000 dobrých kníh. Košice, Verejná knižnica Jána Bocatia 2007. Zost. Štefan Kolivoško, Jana Amrichová

Už roky sledujeme pokles záujmu o čítanie, ale niekedy na otázky a pochybnosti typu „aj by som si niečo prečítal, ale neviem čo... nechcem nič zo súčasnosti..., nič od tzv. spisovateľských celebrít...“ ťažko hľadáme odpovede a neraz mnohých - menej skúsených - privádzajú aj do rozpakov. Navyše záplava vydávaných kníh od 90. rokov, ktoré priťahujú kupujúcich a čitateľov viac svojimi pestrými a lesklými obalmi ako obsahom, spôsobila, že na mnohé cenné - hoci staršie - knihy sa pomaly zabúda. V snahe pomôcť práve v uvedených prípadoch, navrátiť čítaniu a knihe dôstojnosť, rozhodla sa skupina nadšencov, knihovníkov a priateľov dobrého čítania, konať. Výsledkom ich úsilia je publikácia 1000 dobrých kníh, ktorá vznikla pod gestorstvom pracovníkov Verejnej knižnice Jána Bocatia v Košiciach. Títo začali v spolupráci s regionálnymi knižnicami na Slovensku v roku 1999 s projektom: na každú knižnicu vtedy pripadlo vybrať cca 27 titulov. Počiatočný pracovný zápal postupne upadal, okrem košickej knižnice zostala Turčianska knižnica v Martine a Verejná knižnica Michala Rešetku v Trenčíne až nakoniec zostali len iniciátori projektu v Košiciach. To, čo sa zdalo na začiatku jednoduché, bolo v skutočnosti zložité, ale napriek tomu sa podarilo zámer uskutočniť.

Sú knihy pre literatúru a sú knihy na čítanie“ - touto myšlienkou B. Buchlovana uviedli zostavovatelia Štefan Kolivoško a Jana Amrichová svoju nezvyčajnú publikáciu. Prečo nezvyčajnú? Výber titulov pre dospelých čitateľov nevychádza z hodnotení literárnych kritikov, posudkov recenzentov a pod., ale ponúka knihy, ktoré knihovníci vybrali, prečítali, oslovili ich, niečím upútali, no predovšetkým sa dobre čítali. Napriek rokom majú tieto knihy stále svoju hodnotu a schopnosť osloviť aj súčasného čitateľa. Zoznam obsahuje tisíc kníh (už po výbere z väčšieho počtu titulov) vydaných do roku 2000 v slovenčine alebo češtine (vrátane prekladovej literatúry). Vybrané knihy zostavovatelia usporiadali podľa autorov abecedne, pričom si stanovili limit, že od jedného spisovateľa môžu byť zaradené len tri knihy. Záznam obsahuje základné vydavateľské údaje a namiesto anotácie nasledujú krátke eseje, príbehy, či pocity z prečítaného, čo autor toho-ktorého textu s danou knihou „prežil“. Na konci sú zaradené údaje o tom, či kniha získala nejakú literárnu cenu, resp. sa stala predlohou na muzikál alebo film. Každý záznam končí menom autora textu toho pracovníka, ktorý knihu čítal, príp. prečo ju odporúčal do zoznamu dobrých kníh.

Netradičná ponuka dobrého čítania na 266 stranách spolu s užitočnými registrami (názvovým a predmetovým) je záslužnou prácou. Hoci pri každom výbere literatúry ide o subjektívny názor, prikláňam sa k presvedčeniu zostavovateľov, že z tejto ponuky sa dajú skutočne vybrať dobré knihy. Pre jednotlivcov, ale najmä knihovníkov verejných knižníc bude publikácia 1000 dobrých kníh naozaj neoceniteľnou pomôckou. Na záver snáď len toľko: vďaka tým, čo vydržali a projekt dokončili.

Lýdia Čelková