1000 let architektury - Francesca Prianová, Elena Demartiniová - Fantázia v realite

Fantázia v realite

Francesca Prianová – Elena Demartiniová

1000 let architektury

Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Jana Bílková

V porovnaní s predchádzajúcou publikáciou nám autori tentoraz ponúkajú oveľa rýchlejšiu exkurziu po architektonických monumentoch vytvorených za predchádzajúce tisícročie. Poskytujú čitateľovi základnú obrazovo-slovnú orientáciu a aj preto hlavnú časť knihy označili ako Atlas architektúry. Jednotlivé obdobia, slohy a štýly v nej rozlišujú farebným margom, takže v knihe sa dá ľahko orientovať. Sprievodné komentáre objasňujú historicko-spoločenský kontext, v ktorom sa daný umelecko-architektonický štýl formoval, a fotografie stavieb s podrobnými textami dokomentujú, ako sa architektonické názory a jednotlivé prvky uplatňovali a menili. Začiatok tisícročia novodobej architektúry autori vymedzili rozpadom Rímskej ríše (r. 476), s antickým svetom sa symbolicky lúčia fotografiami aténskeho Parthenónu a viaduktu v Nîmes. Tisícročie uzatvára najväčší skleník sveta, osem zasklených kupolovitých biosfér N. Grimshawa v St. Austelli vo Veľkej Británii, ktoré akoby predznačovali, že mnohé rastlinné druhy či prírodné prostredia sa zachovajú do ďalšieho tisícročia len v takýchto umelo vytvorených podmienkach. Autori zameriavajú svoj výklad nielen na technickú dokonalosť, remeselnú zručnosť a priestorovú nápaditosť tvorcov týchto architektonických skvostov, ale usilujú sa upriamiť pozornosť čitateľov aj na životné pocity doby, ktoré tieto stavby takisto odrážajú a uchovávajú vo svojich klenbách, štítoch či presvetlených nepravidelných priestoroch. Takýto expresný pohľad na tisícročie architektúry však vyvolá ďalšie otázky. Aké zdanlivo neuskutočniteľné sny, ktoré nosia dnešní architekti zatiaľ len v hlavách, vyplnia pokračovanie tejto knihy? Záver knihy naznačuje odpoveď na ne. Keď roku 1965 Frank Lloyd Wright  vymyslel 528-poschodový mrakodrap pre 130 tisíc ľudí, mnohí to pokladali za utópiu. V roku 2009 by mali v Londýne reálne dokončiť 306-metrovú Bridge Tower so 66-poschodovým interiérom.

–báb–