14.06.2006

11 biblioglosár 2006

Biblioglosár

Rosamunde Pilcherová: Spiaci tiger

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Katarína Jusková

Selina Bruceová dostane od svojho snúbenca Rodneyho Acklanda knižku o jednom ostrove v Stredomorí. Portrét spisovateľa na zadnej strane obálky sa nápadne zhoduje s fotografiou jej otca. Nepoznala ho a podľa slov príbuzných zahynul počas vojny. Vnútorný hlas Seline našepkáva, že možno nezahynul a predsa žije kdesi na ostrove. Impulzívne sa rozhodne, že odcestuje a spisovateľa Georga Dyera navštívi. Po stratiplnej ceste ho vyhľadá v Cala Fuerte na San Antoniu. Prekvapený spisovateľ Seline však potvrdí, že nie je jej otec, ale jeho vzdialený bratranec a jej otec skutočne zahynul. Vtedy si pripomenula slová snúbenca, že neradno budiť spiaceho tigra. Romantický príbeh o rodiacom sa vzťahu medzi slobodomyseľným spisovateľom a upätou londýnskou kráskou ukazuje meniaci sa svet hodnôt dvoch ľudí.

Stefan Chwin: Hanemann

Bratislava, Kalligram 2006

Preklad Karol Chmel

Román najvýraznejšej osobnosti súčasnej poľskej literatúry vykresľuje Gdaňsk s jeho okolie koncom 2. svetovej vojny. Ústrednou postavou je lekár Hanemann a v popredí stojí príbeh jeho nenaplnenej lásky k Lujze Bergerovej, ktorá zahynula na potopenej lodi. Román je však i plastickým obrazom konfliktu dvoch kultúr, zaujímavou črtou o vyhnancoch a prišelcoch, o neporozumení medzi tým, čo je pôvodne nemecké a tým, čo má poľské korene, o protestantizme a katolicizme, o tradíciách gdaňského meštianstva a tradíciami prinesenými z východnej časti krajiny. Román plný emócií, nádejí a krutej reality získal mimoriadny ohlas čitateľskej verejnosti i kritiky.

-lč-

Rekordy – Živý svet – Zvieratá

Bratislava, Mapa Slovakia 2005

Edícia Rekordy z vydavateľstva Mapa Slovakia reprezentuje encyklopédie malého formátu z oblastí exaktných vied. Stručné, zrozumiteľné a spoľahlivé texty spolu s farebnými fotografiami a nákresmi vytvárajú solídny informačný obraz pre tých, čo potrebujú rýchlo zistiť či potvrdiť nejaký fakt, ale aj pre tých, čo sa prosto radi vzdelávajú a aj pre tých, čo majú najradšej prírodu. Do zvieracích rekordov sa zmestilo takmer 600 obrázkov a máp, desiatky druhov zvierat všetkých rozmerov a charakterov, ale aj hrozný, naozaj hrozný záver o tom, ako každý deň tieto „nemé tváre“ vymierajú našou vinou!

-rm-