08.08.2005

13 biblioglosár 2005

Biblioglosár

Mária Rázusová-Martáková: Hojdalička, hojda

Bratislava, SPN – Mladé letá 2005

Tretie vydanie rytmicky plynulých veršov, s dikciou blízkou ľudovému jazyku, zostavených z viacerých autorkiných pôvodných knižiek – taký je výber pre najmenších pod názvom Hojdalička, hojda. Tematicky pestré stručné básne o prírode a rodine alebo básne s jednoduchým hravým námetom ukazujú deťom vľúdny a živý svet; nie sú síce ukotvené v súčasnosti, no zato sa vedia smiať aj čarovať: Ati pati latikus; v súvislosti s prácou sú vážnejšie a výchovnejšie; často majú formu vyčítanky: vtedy strieľajú ako bubon: Bomtadrasa, bomtara či šucha rucha... Nuž a jediný literárny žáner, pri ktorom možno legitímne zaspať, teda uspávanky, sú jemné, sladké, hojivé. Deti majú v tomto „rozhojdanom“ diele malú krásnu učebnicu slovenčiny, jej zvukov a jej srdca.

Leopold Slaninka SJ: Ruah – Pneuma – Duch. Duch Svätý v biblickom zjavení

Trnava, Dobrá kniha 2005

Kniha s moderným imidžom a o veľkom tajomstve – možno ju považovať za stručnú encyklopédiu tretej Božskej osoby, Ducha Svätého. Encyklopedicky totiž pôsobí koncentrovaný text s veľkým časovým záberom, sprievodné texty po okrajoch a krásne, neraz farebné, reprodukcie výtvarných diel. V troch kapitolách kňaz a rehoľník v komentároch približuje život Ducha tak, ako sa prejavoval v Starom a Novom zákone a neskôr po rok 381, keď bola ustanovená dogma o Duchu Svätom. Vývinový pohyb chápania a vnímania Ducha v Biblii z pohľadu človeka vystihuje os výrazov: ruah, pneuma, duch. Kniha má však aj štvrtú, nenapísanú kapitolu, a to je kapitola hľadania Ducha Svätého samotným autorom. Takýmto zamlčaným rozprávaním o sebe cez rozprávanie o danej téme sa mu podarilo spojiť 4. storočie so súčasnosťou, a tak vyniesť neuchopiteľné k dnešnému kresťanovi.

-rm-

Pamätníky Milana Rastislava Štefánika na Slovensku

Brezová pod Bradlom, Mesto Brezová pod Bradlom 2004

Vydavateľ s finančnou podporou ďalších miest a obcí a Ministerstva kultúry SR ponúkol knižnému trhu elegantnú publikáciu, ktorá nechce byť vyčerpávajúcou informáciou o európsky známej osobnosti, ale príjemným exkurzom po viac-menej známych koordinátoch. De facto sedemstranový originálny slovenský text (spolu s anglickou, francúzskou a nemeckou verziou má knižka 30 strán) sprevádza čitateľa fotografickým materiálom: od záberov lokalít viažucich sa k biografickým údajom cez plastiky (busty, sochy, pamätné tabule) po mohyly a pamätníky zobrazujúce generála Štefánika. Nezabudlo sa ani na čestné stuhy venované od politikov, spolkov a štátov.

-os-