19.08.2008

14/15 biblioglosár 2008

Mária Willetová

Rodinné puto

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2008

Preklad Tamara Chovanová

Román je príbehom rodiny Chadwickovcov, ktorí žili v Citadele na brehu mora a živili sa kedysi ťažbou hliny, výrobou porcelánu a venovali sa aj námorníctvu. Keď v rodine dospela ďalšia generácia, vydali sa traja súrodenci na vlastné cesty. Stará mama Freddy sa snaží udržiavať nielen krásny dom s verným záhradníkom Foxom, gazdinou Ellen, bývalou opatrovateľkou detí Caroline, ale aj budovať pevné vzťahy i medzi ďalšími vnúčatami Halom a Kit, aby sa všetci v Citadele cítili dobre a radi ju navštevovali. Rodina Chadwickovcov sa postupne rozrastá, prichádzajú zaťovia, nevesty, pravnúčatá a tak radosti začnú striedať problémy, lásku hnev i nevera, pochopenie nedôvera... Citadela však ostáva, odolala času a všetkým poskytuje istotu skutočného domova.

Zdeněk Miler, Eduard Petiška

Krtkove nohavičky

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Nataša Ďurinová

Malého krtka netreba hádam bližšie predstavovať. V tomto príbehu sa rozpráva o nohavičkách s veľkými vreckami. Krtko totiž vyhrabal zo zeme úžasné veci, ako napríklad spínací špendlík, klinec, motúzik, no nemá nohavičky s vreckami, do ktorých by svoje poklady schoval. Keď krtko stretne pána raka, ten sa hneď ponúkne, že mu nohavičky vystrihne, ak prinesie látku. A tak náš krtko príde k trsteniarikovi, a ten mu prisľúbi, že mu nohavičky ušije, ak prinesie nastrihané plátno. Ale kde vziať plátno? Krtko si nevie rady, keď v tom sa mu prihovorí ľan a sľúbi mu, že ak sa oňho postará, bude mať krtko svoje vytúžené nohavičky. A tak jedného dňa s pomocou žabky, bociana, ježka, borievok, pavúkov a mravčekov krtko prichádza s parádnym plátnom naspäť k rakovi i trsteniarikovi a vysnívané nohavičky sú na svete. Krtkove nohavičky sú roztomilý a poučný príbeh o vzájomnej pomoci, spolupatričnosti a priateľstve.

Svätoslav Mathé

Velikáni renesancie

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2007

Neviem, pre koho je táto kniha určená. Ak pre študentov, majú aj prehľadnejšie encyklopédie. Ak pre intelektuálov, neuspokojí ich to. Ak pre záujemcov o históriu, možno si radi pripomenú výrazné postavy renesančného humanizmu od Erasma cez Campanellu až po veľkých moreplavcov. Isto ich poteší, že aj to, aj to už vedia, aj to, aj to už čítali, aj o tom, aj o tom už počuli viac. A najviac knižka celkom určite poteší autorovho priateľa Františka Mikloška, ktorému je venovaná. Historický prínos publikácie však celkom určite predstavuje zistenie, čo všetko znesie papier.

-lč- -mgb- -ech-