12.09.2005

16/17 biblioglosár 2005

Biblioglosár

Ursula K. Le Guinová: Najvzdialenejšie pobrežie

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2005

Preklad Branislav Varsik, Stanislav Dančiak

Posledná kniha svetoznámej trilógie o Zememoriach nás vysiela na cestu za stratenou mágiou. Príbeh hľadania je peknou metaforou sveta zbaveného tajomstva. Mágovia a čarodejníci Zememorí totiž zabúdajú svoje umenie a svet sa vychyľuje z rovnováhy. Budúci kráľ Arren sa vydá spolu s legendárnym arcimágom Gedom na cestu po Zememoriach, aby riešili situáciu a našli trhlinu, ktorou uniká zo sveta svetlo. Za všetkým stojí neuznaný čarodej: podarilo sa mu dosiahnuť nesmrteľnosť a láka nasledovníkov na prísľub večného života. Ale pravé mená vecí platia len pre toho, kto verí na rovnováhu života a smrti. Sila života a smrti vyplýva z toho, že sú na opačných stranách a neprirodzeným vytvorením brány medzi nimi sa práve táto rovnováha narušila. Ľudia ani neumierajú, ani nežijú. Život ale neexistuje bez smrti, z ktorej vyrastá a tak sa mág s Arrenom musia vydať až na najvzdialenejšie pobrežie - do smrti, lebo kto chce vidieť svetlo, musí prejsť temnotou.

-eb-

Ed McBain: Veľká párty

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2005

Preklad Anna Pokorná

Už podtitul knihy Najnovší príbeh z 87. obvodu dáva tušiť, že milovník žánru krimi sa v príbehu stretne so starým známym detektívom Carellom a osadenstvom kriminálky 87. obvodu veľkého skazeného mesta". Veľkú párty pre všetkých, ktorí sa motajú okolo hudobného priemyslu, usporiada na luxusnej jachte uprostred rieky šéf nahrávacej firmy Bison Records. Predstaviť sa má na nej nová hviezda svetového popu Tamar Valparaisová. Na scéne sa však objaví zločin do detailov nasnímaný profesionálnymi kamerami. Kto ho bude vyšetrovať a komu sa ho podarí rozlúsknuť prv –  agentom FBI alebo tak trochu staromódnym detektívom z 87. obvodu? Drsný ale realisticky podaný príbeh nestráca napätie do poslednej stránky: zločin je ako snehová guľa, nabaľuje na seba stále nové a ďalšie vrstvy.

-msch-

Zuzana Križková – Margaréta Horváthová: Juraj Jánošík

Bratislava, Perfekt 2004

Elegantná publikácia je zostavená chronologicky. Vnútorné strany sú delené na stĺpčeky lexikónového charakteru (o vzniku zbojníctva v dôsledku ukončenia vojny s Turkami a príprav sprisahaní proti cisárovi) spolu s portrétmi, reprodukciami, ilustráciami, rytinami... a na prozaické časti (beletrizované príbehy zo života Juraja Jánošíka). Na svojej krátkej púti stretol Jánošík ziskuchtivosť, mocenské ambície a zradu, ktorá ho 17. marca 1713 priviedla na šibenicu (ako aj brata Jána, ktorý ho ukrýval). Ústna tradícia zmýtizovala Jánošíkove schopnosti, ale jeho štedrosť, zásadovosť a nezmieriteľnosť s krivdami je odkazom aktuálnym v každej dobe.

-os-