19.08.2008

18 biblioglosár 2008

Elizabeth Adler

Plavba na Capri

Bratislava, Remedium 2008

Preklad Anna Pokorná

Daisy Keanová živorila po tom, čo ju po desaťročnom manželstve opustil manžel pre inú a pripravil ju o majetok. Až na jednom londýnskom podujatí sa zoznámila so sirom Waldom Hardwickom, ktorý jej ponúkol miesto asistentky. Hardwick bol najpanovačnejší, najnáročnejší a najprchkejší človek, akého kedy stretla, ale zároveň to bol najláskavejší a najchápavejší muž. Po piatich rokoch spolupráce však Hardwick nečakane zahynul pri automobilovej nehode. Daisy so súkromným detektívom Montanom majú podľa pokynov sira Hardwicka overiť šesť osôb, ktoré by mohli mať záujem o jeho smrť. Pátranie prebieha počas plavby na luxusnej jachte po Stredozemnom mori, čo má byť akýmsi dodatočným karom s čítaním závete na ostrove Capri. Vzťahy šestice ľudí k Hardwickovi – minulé i súčasné –pomaly vyplávajú na povrch. Daisy a detektív splnia poslednú vôľu magnáta a rozlúštia jeho smrť. Zamotaný, miestami napínavý dej románu je príjemným letným oddychovým čítaním.

Veľký atlas zvierat

Bratislava, SPN - Mladé letá 2007

Preklad Eva Danková

Netradičný atlas ponúka deťom cestu svetom prírody od Arktídy po Antarktídu. Vyše 80 samolepiek zobrazuje známe i menej známe zvieratá, charakteristické pre tú–ktorú zemepisnú oblasť. Veď kto by nechcel vedieť, ako vyzerá tukan, agamu či kazuár, alebo kde žije leňoch, piskor či pavučiak?

V knižke musí dieťa vyhľadať správne zvieratká, čím spoznáva živočíšnu ríšu, učí sa a zároveň sa zabaví. Samolepky sa doplnia do voľných obrysov a pred očami detí sa otvorí pestrý život zvierat na našej planéte.

-lč-

Dejiny Slovenska

(dátumy, udalosti, osobnosti)

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Prehľadná, faktograficky obsažná príručka ponúka širšej čitateľskej verejnosti základné informácie o našich dejinách v štrnástich, chronologicky radených kapitolách. V úvode každej z nich sa nachádza zhrňujúci prehľad. Okrem politických udalostí tu nájdeme významné kultúrne medzníky či údaje o ekonomickej situácii. Z hľadiska kvantity sa dôraz v knižke kladie na novšie dejiny. Vyše polovica diela je venovaná 20. a 21. storočiu. Akoby v nadväznosti na tradície stredovekých kroník autori pred nás kladú dejiny ako bezprostredne žité či spomienkou transformované, aktuálne, nevyhnutne politizované a poznačené subjektívnym názorom tvorcu. Práve ono osobné nasadenie dodáva textu príchuť naozaj nového – tiež možno v zmysle podnetu na budúcu diskusiu.

Miloš Ferko