15.10.2010

19 biblioglosár 2010

Učiť sa mi zachcelo alebo ako zvieratká učili deti čítať

Bratislava, Buvik 2010

Ilustrácie Vlasta Baránková

Vydavateľstvo Buvik pripravilo pre začínajúcich čitateľov farebnú, pútavú knižku s vkusnými ilustráciami, ktoré doplnili na každej strane veselé písmenká prváčky Klaudie. V pekne graficky a výtvarne upravenej knihe sú veršíky, riekanky, hádanky, pesničky, rozprávky, doplňovačky aj divadielko o kozliatkach od známych i menej známych autorov. Na dvojstranách nájdeme rozmanité texty od viacerých autorov k jednému písmenu abecedy o zvieratku či zvieratkách. Úvodnú báseň K. Bendovej Ide Anča do školičky: „...idem, idem do školičky / poza humná, poza kríčky / učiť sa mi zachcelo, preto bežím veselo“ a 30 rozličných zvieratiek sa deťom prihovára z veselej a poučnej knižky. Ministerstvo školstva knižku odporúča ako alternatívnu čítanku pre 1. ročník ZŠ.

Jane Simmons:

Berylka v divočine

Preklad Soňa Čermáková-Uličná

Ilustrácie Jane Simmons

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2010

Knižka prináša pôvabný príbeh prasiatka Berylky a jej úteku z dodávky odvážajúcej prasiatka z farmy na bitúnok, aby sa pokúsila uskutočniť svoj dávny sen o slobode. Jej cesta za snom je dobrodružná, sprevádzaná nástrahami, nebezpečenstvom, ale aj stretnutiami s inými zvieratami, medzi ktorými nachádza priateľov a vďaka nim napokon aj nový domov. Na pozadí dojemného príbehu o múdrom a smelom prasiatku, ktoré túži spoznať aj iný život, ako je bezduchý život „masového prasiatka“ v podmienkach veľkochovu, autorka nedidaktizujúcim, detskému veku primeraným spôsobom odovzdáva posolstvá o potrebe družnosti, schopnosti nezištne pomáhať, ale aj o potrebe samostatného myslenia, ktoré zabraňuje riadiť sa v živote (hoci aj prasiatok) predsudkami, neodôvodnenými stereotypmi, fanatizmom. A nemenej aj posolstvo o potrebe znášanlivosti a tolerancie voči tým, ktorí sú iní ako my.

Deborah Murrellová:

Veľká kniha – Bojovníci

Bratislava, Fragment 2010

Preklad Sylvia Dzúriková

Bohato ilustrovaná kniha predstavuje neohrozených bojovníkov z dávnej minulosti. Zoznamuje s vojenským životom, výstrojom, výzbrojou, vojenskými strojmi, loďami, taktikou bojov, špeciálnymi výcvikmi, vznikom organizovaných armád, charakterizuje slávne bitky (napr. bitku pri Maratóne, Salamíne, Anzicourte, Genpei, či križiacke výpravy), upozorňuje na významné vojenské osobnosti... V úvodných častiach jednotlivých kapitol sa čitateľ dozvie, kto boli a kedy žili bojovníci, ako hoplitovia, retariovia, samniti, murmillones, šóguni, nindžovia, heroldi, templári. Menej známe a neznáme slová v texte sú zvýraznené a na konci knihy vysvetlené v slovníku.

-lč- -ef-