07.02.2006

2 biblioglosár 2006

Biblioglosár

Dominique Venner: Poľovačka, moja láska

Bratislava, Epos 2005

Preklad Vladimíra Komorovská

Kvalitná a čítavá knižka od francúzskeho poľovníka a vynikajúceho rozprávača, v autentickom preklade, sa svojím charakterom nevymedzuje len užšie poňatou problematikou poľovníctva, preto má šancu osloviť aj širšie čitateľské zázemie. Venner nie je vedec ani výmyselník, ale predsa napísal rozsiahle dielo: poučné a zároveň zábavné, hĺbavé i dynamické, až je na škodu veci, že sa o ňom v knižných kruhoch takmer nič neutrúsi. Poľovačka tu spája poznatky z histórie, filozofie, kultúry, antropológie, ekológie atď., spolu s príbehmi z rôznych kútov sveta, do pozoruhodného žánrového celku, ktorý svojou malebnosťou a originalitou môže zaujať aj presvedčených vegetariánov. Komunikáciu s poľovníkmi im každopádne uľahčí poľovnícky slovník v závere knihy.

-rm-

Dick Francis: V poslednej chvíli

Bratislava: Slovenský spisovateľ 2005

Preklad Karol Dlouhý

Prostredie ako vždy klasické: dostihy. Známa komplikácia: smrť. Tentoraz z okna vypadne novinár. Čosi tuší iba jeho kolega James. Reportáž o majiteľoch favorizovaných koní a pátranie na vlastnú päsť ho takmer stojí život. Medzi tým však spolu s ním stihneme skočiť do niekoľkých postelí, prepiť zopár nocí, navštíviť niekoľko britských rodín, nadviazať uniformné rozhovory, rozviesť rafinované psychologické, sexuálne, politické narážky, a samozrejme, do úmoru mudrovať o ženách a koňoch. Aká je súvislosť medzi smrťou kolegu, unavenými koňmi a stávkovými kanceláriami? Toto všetko a ešte oveľa viac sa dozviete v reedícii románu slávneho anglického spisovateľa Dicka Francisa (naozaj) V poslednej chvíli.

-po-

Alexander McCall Smith: 1. ženská detektívna kancelária

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Patrick Frank

Autor, ktorý pochádza zo Zimbabwe a je profesorom lekárskeho práva na Edinburskej univerzite, otvoril pred čitateľom u nás málo známy svet africkej Botswany prostredníctvom detektívnych príbehov. Hlavnou postavou je Precius, jediná a najlepšia botswanská súkromná detektívka, ktorá si založila 1. ženskú detektívnu kanceláriu pre všetky dôverné záležitosti a vyšetrovania. Úspešne sa jej podarilo nájsť stratených manželov, záletných partnerov, podvodníkov, tvrdohlavé dcéry, zmiznutého chlapca a pod. Jej vyšetrovacie metódy a postupy sa v ničom nepodobajú na populárnu slečnu Marplovú. Botswanskú súkromnú detektívku charakterizuje vrodená intuícia, energickosť a neobyčajná akčnosť.

-lč-