15.11.2006

20 biblioglosár 2006

Bibloglosár

Alexander I. Kuprin: Sulamit

Bratislava, Q 111 2006

Preklad Viera Mikulášová-Škridlová

Máloktorá kniha sa tejto vyrovná krásou. Ide o tretie vydanie tragického príbehu lásky Šalamúna a Sulamit. Kuprin prerozprával jedinú knihu Biblie s erotickými prvkami, známu pod názvom Pieseň piesní. Čaro jej vznešenej lyriky voľne spojil s vlastnou predstavou diania, situácií a doplnil o rôzne epizódy, napr. o Šalamúnovom múdrom sudcovstve, o chlpatých nohách kráľovnej zo Sáby. Kráľ, akému sa nikto nikdy nevyrovná a jednoduchá, krásna trinásťročná dievčina z viníc, Šalamún a Sulamit, osudové spojenie, nadčasová zápletka, archetyp. Čítate to ako skutočnosť, ako mýtus, ako podobenstvo, ako symbol, ako kúsky, ktoré sa skladajú do nejakého známeho, no pritom vzdialeného obrazu kdesi hlboko v srdci každého z nás. Ach.

Jozef Bily: Inobranie. Aforizmy na iný spôsob

Žilina, Knižné centrum 2006

Pichľavo oranžová zbierka stručných humoristických výrokov, štuchancov, zaúch a hojivých ofúknutí, v ktorých je všetko inak, ako to je a je to tam presne tak, ako vo svete, kde je veselšie i múdrejšie, ako tu u nás, teda tam, kde ústa nemelú na prázdno, ale veci sa povedia na plnú hubu až na zabolenie presne. Dobré šplechy, kvapky smiechu, zábavné vlnky a strely jazerné dupľuje šťavnato veselá grafika – veru, čudujeme sa, že to táto statočná knižka udrží všetko v suchu.

-rm-

Laslo Blašković: Madonin šperk

Bratislava, Kalligram 2006

Preklad Karol Chmel

Román z nedávnej histórie Vojvodiny z pera novosadského šéfredaktora literárneho časopisu Polja, prináša monológy, spomienky štyroch hlavných postáv z krčmy Forma, v ktorej končili mnohí spisovatelia. Dej zachytáva obdobie od smrti J. Brosa Tita cez pád berlínskeho múru až po bombardovanie Juhoslávie roku 1999. Z textu knihy cítiť melanchóliu, cynizmus, ducha histórie a času, mýty, povery i predsudky.

-lč-