21.11.2008

21 biblioglosár 2008

Franziskus Kerssenbrock

Život a doba Paracelsa

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Jana Šulcová

Theophrastus Bombast z Hohenheimu, zvaný Paracelsus - bol nielen lekár, ale aj laický teológ, alchymista, prírodný filozof. Bol dieťaťom renesancie, zároveň ju v mnohom predbehol, ale bol to predovšetkým človek, čo napriek omylom a slabostiam si získa v tomto rozprávaní obdiv čitateľa otvorenosťou myslenia, tvorivou energiou a slobodou ducha. Riadil sa heslom „kto chce poznať veľa chorôb, nech cestuje“, a preto sa zúčastnil vo vojnách, aby si na ranených overil svoje znalosti, poznával krajiny, ich zvyky, mestá a navštívil i Horné Uhorsko a Bratislavu. Vzhľadom na skutočnosť, že často stál v opozícii každej autority (cirkevnej, univerzitnej), bol vydedencom spoločnosti a nenašiel si nikdy mecenáša. Napriek tomu patril k najznámejším Európanom raného novoveku a dodnes zostal zaujímavou historickou postavou.

Vesmír

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Juraj Kubica

V edícii Na vlastné oči vyšli štyri tituly, ktoré popularizujú poznatky exaktných vied najmä pre našu mládež. Aj titul Vesmír sa adresátom prihovára encyklopedickým formátom, ilustráciami, fotografiami a stručnými, informačne nasýtenými textami. Názornosť je najvyššou hodnotou celej edície – vďaka nej sa vnímanie knihy stáva zážitkom a zároveň sú poznatky štruktúrované tak, aby sa ľahšie a systematickejšie pamätali. Aj preto môže kniha slúžiť ako vynikajúci a pevný úvod do poznávania vesmíru. Dokonca seniori z nej môžu byť vzrušení ešte viac, veď v ich mladosti, mladosti v znamení Sputnika, by ani nedokázali snívať o tom, čo sa dnes už stalo vedeckými faktami. Kniha smeruje od základných objektov vesmíru, cez ľudské techniky a metódy výskumu, Slnečnú sústavu až do hviezdneho a galaktického vesmíru.

Marián Mrva

Žilina na starých pohľadniciach

Bratislava, Dajama 2008

Čaro historických pohľadníc často poskytuje výraznejší zážitok a plnšie precítenie opisovaného miesta ako súčasné fotografie či ilustrácie. Najmä ak ide o významné sídlo, ku ktorým Žilina nepochybne patrí. A keďže tento rok oslavuje 800. výročie prvej písomnej zmienky, bolo len prirodzené zaradiť ju do edície Mestá na starých pohľadniciach. Jeden z významných slovenských básnikov nazval Žilinu „perla na Váhu“, a táto kniha to obrazom i textom potvrdzuje.

-lč- -rm- -r-