Marek Zákopčan
18.12.2015

21. deň - Kass Morgan

21. deň
Preklad Katarína Slivková
CooBoo 2015

Knižná séria autorky Kass Morgan sa stala natoľko obľúbenou, že po nej siahli americkí tvorcovia a postavy ožili v úspešnom seriálovom spracovaní. Po prvej časti Prvých 100 vyšiel v  slovenskom  preklade druhý diel 21. deň a  tretí sa pripravuje. Hrdinami sú ľudia žijúci v  budúcnosti. V časoch, keď sa Zem stala neobývateľnou a  malá skupina sa uchýlila do vesmíru, kým sa situácia „dolu“ nezmení. Po niekoľkých generáciách sa chcú ľudia vrátiť domov, no málokto sa odváži vstúpiť na zamorenú pôdu. Preto pohlavári vyšlú na Zem sto mladých delikventov, aby preskúmali situáciu...

Dej sa začína presne tam, kde skončil v úvodnej časti Prvých 100. Noví obyvatelia Zeme sa museli naučiť spolu vychádzať, aby prežili a začali budovať domov. Nešlo to ľahko, panovala medzi nimi nedôvera a  konflikty, ale pomaly sa rodili aj nové priateľstvá či obnovovali staré. Na materskej lodi dochádzali zásoby kyslíka a rodičia Clarke, lekári, testovali deti, aby získali viac času. Clarke však ohrozila ich výskum a doplatila na to. Po ich smrti bola poslaná na Zem a dobrovoľne sa k nej pridal aj jej bývalý priateľ Wells. Ich odlúčenie má za následok aj to, že Clarke pociťuje čoraz väčšiu náklonnosť k  Bellamymu – nekorunovanému vodcovi ich skupiny. Jeho zločinom bolo, že sa snažil chrániť svoju mladšiu sestru pred systémom a vystrelil na najvyššie postaveného muža ich komunity – Wellsovho otca. Na lodi panuje prísny zákaz mať viac než jedno dieťa, a preto sú Bellamy a Octavia ako súrodenci netradičným zjavom. Všetko sa skomplikuje, keď záhadní pozemšťania unesú Octaviu. Keď sa k tomu pridá ohrozenie života Clarke a  všadeprítomná hrozba útoku pôvodných obyvateľov Zeme, nikto si nemôže byť istý, či prežije do príchodu ďalších posíl. Dej pokračuje aj vo vesmíre cez postavu Glass a  jej priateľa Luka. Snažia sa prežiť napriek slabej zásobe kyslíka a prísť na spôsob, ako uchrániť seba i svojich blízkych...

Pri porovnaní prvej časti a  seriálového spracovania ma miestami zarazili výrazné odlišnosti, no uznal som, že to príbehu celkovo prospelo. Po prečítaní druhého dielu je mi jasné, že  Kass Morgan  si razí vlastnú cestu a nenechá sa ovplyvniť videním televíznych tvorcov. Kniha vďaka tomu nenudí, stále vás má čo prekvapiť. Postavy sa vyvíjajú, posilňujú svoje charaktery, no zároveň musia byť stále v strehu. V  tomto prípade jednoznačne treba poznať dej knihy Prvých 100. Oba romány určené pre young adult však zhltnete veľmi rýchlo.