22. 11. 1963 - Stephen King - Čo by bolo, keby…

Čo by bolo, keby…

Bratislava, Ikar 2012
Preklad Marína Gálisová, Vladislav Gális

Nový román majstra hrôzy, desu a tajomna Stephena Kinga je veľkou epopejou našich blízkych dejín. Názov 22. 11. 1963 je dátumom atentátu na amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho.

Pre hlavnú postavu románu, päťdesiatnika Jaka Eppinga, spojenie byť v  najlepších rokoch rozhodne neplatí. Má depresie a so svojím životom nie je spokojný. Preto prijíma ponuku, či skôr poslanie, umierajúceho majiteľa reštaurácie s  tajným cestovateľským vchodom do minulosti, aby zabránil atentátu na obľúbeného amerického prezidenta.

Jake je starým svetom spočiatku očarený. Twist, rock and roll, hravá a  nevinná mladosť, svieža vôňa a veci vyrábané s poctivými remeselným fortieľom. Neskôr však narazí aj na súmrak rasizmu, netoleranciu, všade prítomnú nedôveru, politické konšpirácie a vysokú hru mocných. King dáva čitateľovi možnosť spoznať, ako asi chutila v tej dobe sloboda – bez osobných prehliadok, bez byrokracie, bez čipových kariet. Na druhej strane sa však terajšej hrozbe terorizmu celkom vyrovnal vtedajší strach z komunizmu a možnej tretej svetovej vojny.

Kingov román má okrem hlavnej dejovej línie množstvo digresií súvisiacich s postavou Jaka. Jeho alter ego George trávi v minulosti čas čakaním na svoju misiu, a  preto žije, pracuje, miluje, spoznáva a stráca priateľov. Významne zasahuje do súkromia niektorých postáv a svojimi skutkami posúva na šachovnici vedľajšie figúrky. Tu sa potom dostáva na rad efekt motýlích krídel. Čitateľ rád pristúpi na Kingovu hru, no občas ho šokuje, ako dokáže zamotať osudy minulej prítomnosti.

Zaujímavý je prerod Jakovho zmýšľania, keď sa v  ňom rozvíja morálna dilema, či má zabiť bezvýznamného čudáka Oswalda a  zachrániť tak milióny životov, z čoho vyplýva otázka: zabránil by Kennedy vojne vo Vietname? Je Oswald skutočným vrahom? Bol tým osamelým strelcom? Alebo existovali dve okná a dvaja ostreľovači?

Hoci 22. 11. 1963 nie je horor, desí tým, že jeden človek dokázal zmeniť dejiny a  chod sveta. A z toho mrazí. Ako teda zvládne Jake svoje poslanie? Zabráni jednému z  najväčších atentátov v moderných dejinách? Ako si poradí so svojím životom v minulosti? Zapáči sa mu minulá prítomnosť alebo sa nakoniec vráti do 21. storočia? A kto je vlastne tajomný muž so žltou kartou, ktorý možno tuší, odkiaľ Jake naozaj prišiel?