03.11.2004

23 biblioglosár

Biblioglosár

Daniel Silva: Anglický zabijak

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2004

Preklad Veronika Redererová

Napínavý román z prostredia medzinárodného zločinu a tajných služieb privádza čitateľa do prostredia švajčiarskych bankárov, izraelskej tajnej služby i korzickej mafie s jej profesionálnym zabijakom, ktorý pracuje pod krycím menom Angličan. Je to už autorov druhý román s hlavným hrdinom - izraelským agentom Gabrielom Allonom, ktorého koníčkom je reštaurovanie obrazov. Tento raz rieši problém vraždy bankára Rolfeho a jeho stratenej zbierky vzácnych obrazov impresionistov. Ukáže sa však, že tieto poklady pochádzajú z diel skonfiškovaných židom počas vojny. Dej románu ukazuje na neľútostný zápas, krutosť smrti, zrady a špionážnych praktík.

-lč-

Ján Dekan: Rozbité ilúzie

Bratislava, Spolok slovenských spisovateľov 2004

Vážna až pesimistická poézia tretej básnickej zbierky autora staršej generácie vychádza z tematiky hodnotového postavenia človeka vo svete. Na prvý pohľad sú pre ňu príznačné stručné, koncentrované verše s množstvom zvukových a rytmických kvalít (aliterácie, asonancie, rýmy, rozloženie prízvukov atď.), ktoré majú zrejme predznačovať pokus o esenciálne uchopenie človeka, sveta a Boha. Sčasti sa to v kritických výpovediach podarilo, sčasti to zarezonuje v temných, mŕtvolných obrazoch. No rovnako sčasti: kritické výpovede neoslovia subjektívnou problémovosťou – sú príliš všeobecné; a rovnako sčasti: obrazy smrtky, pekelnej temnoty a morálnej mizérie sú stokrát opozerané, takže silno pochybujem, žeby sa nimi dosiahol nejaký apelatívny efekt smerom k čitateľom. Zbierka je to teda aj pri čítaní ako slovo v jej názve: rozbitá.

-rm-

Tanmaya Honervogtová: Vnútorné reiki

Bratislava, Ikar 2004

Preklad Soňa Jagelková

Vyše stostranová publikácia dlhoročnej majsterky a učiteľky reiki ponúka návod ako sa pomocou tejto jednoduchej liečebnej techniky naučiť správne relaxovať, zbaviť napätia a ovládať svoje nálady. Reiki znamená: univerzálna životná energia. Tá sa zo sprostredkovateľa na príjemcu prenáša metódou prikladania rúk. Autorka kombinuje reiki s meditáciou, ktorá jeho účinky zdokonaľuje a prehlbuje. Cvičenia zamerané na ozdravenie tela aj duše dopĺňajú farebné fotografie, znázorňujúce rozmanité, netradičné meditačné techniky, napríklad formou tanca, smiechu alebo prostredníctvom obrazu. Hoci je kniha určená predovšetkým čitateľom, ktorí sa už s reiki stretli, svojím obsahom určite zaujme aj laikov. Okrem základných zásad reiki a meditácie, či návodov na správne polohy rúk, opisuje tiež symboly a mantry súvisiace s liečbou. Zaoberá sa aj rozvojom intuície, vnímaním aury človeka, vysvetľuje zloženie energetického poľa ľudského tela. Na objasnenie použitých pojmov slúži krátky slovníček.

-et-